Také vám varná konvice vyhazuje peníze oknem?  
Je tu mnohem úspornější alternativa – varná tyčinka.

 

„Tyčinka Miito“ je nápad party mladých dizajnérů, který by se měl stát „udržitelnou alternativou“ varné konvice. Výrobek má kromě tyčinky ještě desku. Jeho velkou předností je, že ohřívá jen takové množství vody, které skutečně potřebujeme a neplýtvá energií na ohřev něčeho, co pak bez užitku vychladne. Ohřívá totiž vodu přímo v hrnku nebo sklenici. Stačí dát do hrnku s vodou tyčku. Dotykové snímače a elektromagnetické senzory zabudované v základně zaregistrují přítomnost topného tělesa a spustí proces ohřevu.

 

 

Jasmine Grase a  Nils Chudy (Kredit: Miito)
Jasmine Grase a Nils Chudy (Kredit: Miito)

 

Tyčinku po dobu ohřevu netřeba držet, má na spodku disk na který se dá postavit a pak zůstává ve svislé poloze. Po dosažení teploty varu se základna automaticky přepne do pohotovostního režimu. Jakmile s tyčkou začneme manipulovat a vytáhneme jí z vody, základna se automaticky vypne. Proto tyčku můžeme odkládat bez obav kamkoliv, třeba i na základnu. Znovu „sálat“ už nezačne.

 

Tyč není složitá, je to jen kus nerezové oceli, má pouze silikonový povlak aby se na ní neusazoval vodní kámen a snadno se čistila a sendvičovým stojánkem s feromagnetickou mezivrstvou.  Pochopitelně, že nádoba, v níž hodláme jejich vynálezem vodu ohřívat, by neměla být z kovu, ale ze skla, porcelánu, kameniny či teplu odolného plastu.

Doba ohřevu bude výrazně záviset od tloušťky dna nádoby na které bude topné těleso umístěno. Čím bude tenčí, tím rychleji se obsah ohřeje. V současné době se zařízení dopilovává v tom směru, aby šlo na tyčince nastavit požadovanou teplotu, na kterou chceme obsah v hrnku ohřát.

 

 

Zajímavý je sled podnětů a událostí, které mladé podnikatele k založení byznysu přivedly. Tím hlavním impulsem mělo být vystoupení ekologické provokatérky Leyly Acaroglu, která v  roce 2014 měla v programu TED přednášku věnovanou sáčkům z umělé hmoty a papíru. Zmínila se také o výsledku dotazníkové akce v níž se 67 % Evropanů se přiznalo k tomu, že když používají varnou konvici, většinou ohřívají více vody, než kolik jí pak spotřebují. Na jejím vystoupení zazněla věta:  "Jeden den neúčelně spotřebované energie ve varných konvicích odpovídá spotřebě všech pouličních lamp v Anglii po dobu celé noci.“ Právě té se chytila Jasmina Grase, dizajnérka studující  v Nizozemsku, původem z Litvy a se svým německým kamarádem Nilsem Chudy založili Miito.

 

Část svého vynálezu poněkud tajemně halí do pojmu „základna“. Je to ale jen obyčejný indukční vařič. Elektrotechnické zařízení, jehož základem je cívka z měděného drátu napájená střídavým elektrickým proudem. Cívka vybudí magnetické pole a to v elektricky vodivých materiálech indukuje vířivé proudy. Jejich přičiněním (za přispění elektrického odporu materiálu jímž procházejí), pak vzniká teplo. Pro hnidopichy je potřeba dodat, že malá část tepla vzniká také procesem zvaným hystereze (magnetizací feromagnetického materiálu).

 

 

V každém případě je v „základně“ přístroje Mitto, cívka s mnoha závity generující indukční tok a podstavec tyčinky – kterým je kruhová placka, funguje zase jako jeden závit. I když je závit zkratovaný, celá soustava pracuje jako transformátor, přičemž v podstavci tyčinky se sníží napětí a enormně vzroste proud. Jeho průchod je to, co tyčku zahřívá.

 

Miito, firmička se sídlem v Berlíně, je takzvaný Kickstarter. Internetová platforma pro crowdfundingové financování projektů. K zahájení výroby u nich dojde až tehdy, když se na účtu sejde  patřičná částka. V tomto případě 150 tisíc euro. Marketingoví experti předpověděli, že chtivých pochlubit se tyčovitou novinkou, se sejde dost a ti, co hodlají v tomto směru investovat sto dolarů, mohou počítat s tím, že zařízení dostanou v dubnu příštího roku. Krátký pohled na stav konta dnes ráno ukázal, že se prognostici nemýlili a že ti, co do projektu už investovali, se krachu firmy obávat nemusejí. Za 18 dnů se na kontě Kikstarteru MIITO, sešla již třikrát větší částka, než jaká k rozběhnutí výroby a pokrytí objednávek, byla potřeba. 

Zveřejněné údaje o projektu Miito hovoří jen o vodě a čaji. Lze ale tušit, že se na varné tyčce budou napékat koagulované bílkoviny, pokud se rozhodneme si takto ohřát třeba kávu z pytlíku „Tři v jednom“, kakao, nebo polévku.  V takových případech bude lepší vsadit na starou dobrou mikrovlnku. Zbavovat se konvice by také nebylo moudré. Třeba pro případ, že by nás někdy návštěvou poctila početnější tlupa. Kolovadlem, putujícím z hrnku do hrnku a pitím kávy na etapy by nemuseli být všichni zrovna moc nadšeni.  Otázkou také je, zda stejnou úspornou funkci by nevykonala i výrobně mnohem jednodušší a levnější topná spirála. Ta by drahou základnu se spoustou mědi nepotřebovala a byla by i přenosnější. Kdysi se takové miniaturní ponorné spirálové vařiče, akorát do jednoho hrnku, vyráběly v NDR a v nejednom sklepě jistě leží ladem. Pokud var moku pomocí tyčinky přece jen budeme chtít vyzkoušet, a máme-li doma indukční vařič, nebo sporák, stačí si objednat jen tu nerezovou tyčku. Nejspíš jí ale v nabídce samostatně mít nebudou. Pak nám nezbude, než to řešit selským rozumem a do konvice si lít vždy jen vodu z toho hrnku, do kterého jsme zvyklí si čaj a kafe dělat. Odměnou by nám mohlo být, že se zbavíme rizika, že o soustavu s vřícím obsahem, z něhož poněkud labilně trčí tyčka, někdo nechtěně zavadí. Ušetříme zhruba 100 dolarů a ještě nám doma ubude o jeden krám navíc.

 

 

 

Pramen: www.miito.de

Datum: 26.05.2015
Tisk článku


Diskuze:

Popaládiovaná tyčinka bude vařit zdarma

Josef Hrncirik,2015-06-04 08:49:27

studenou fúzí jen nepatně radioaktivně se zamořující vodu, která tedy bude stále sterilní a vařící. Po vyvření vody se ve vlhkém vzduchu tyčinka jen mírně rozžhaví, ale jedovatou asbestovou deskou se nepropálí.

Odpovědět

Před bouřkou dávám plnou konvici destilované vodivostní vody do obvodu bleskosvodu

Josef Hrncirik,2015-06-03 07:17:49

Odpovědět


Jako praktický zkrat se voda neohřeje a svod svádí stejně dobře.

Josef Hrncirik,2015-06-04 08:42:09

Odpovědět

Hnidopich vece: nerezová tyčinka není feromagnetická. Vědí to i Rómové.

Josef Hrncirik,2015-06-03 07:11:23

Odpovědět


Re: Hnidopich vece: nerezová tyčinka není feromagnetická. Vědí to i Rómové.

Ondi Vo,2015-06-03 12:06:46

Ta tyšinka onoho vynálezu může být i ze dřeva, slouží jako "držátko" onoho kotoučovitého měníče dynamického elektromagnetického pole na teplo. Také by se ten kotouček nechal zavěsit na bavlněnou šňůrku. Nejde o nic jiného, než řešení logistického problému, "jak vyndat to topivo z hrnku". Ovšem šikovný manipulátor si poradí s každým problémem, může do hrnu hrábnout vidličkou a ten kotouček vylovit, nebo použít plechový (smaltovaný) hrnek až se mu ta originální tyčinka s kolečkem zašpiní.

Celý vynález je zmenšenina běžného induktivního vařiče. Na tom klasickém by tak malý kotouček plechu v hrnku asi způsobil vypnutí vařiče provázeného lakonickou poznámkou "žádnej správnej hrnec na plotně nenalezen".

Odpovědět


Zcela nerozbitná tyčinka je ideální jako proti(pancéřový) penetrátor

Josef Hrncirik,2015-06-04 08:22:04

Odpovědět

Panebože!

Jaroslav Lepka,2015-05-29 21:04:39

Další krám do kuchyně. Není lepší, když už mám větší ekologické sebevědomí, než znalosti fyziky, aplikovat mikrovlnku ? Tuplem když rychlorozpustné koncentráty nevyžadují var ? Dokonce nemusíte čekat, než to zase zchladne a nespálíte si kušnu, též vaše sklovina vám po letech poděkuje.

Odpovědět

objavili teplu vodu

n_ergy kastrol,2015-05-29 18:46:06

Pametam si ked nasi fotrovci varili kavicku cajicek pomocou spirali. Proste to supli do 220 a vybava. nepotrebovalo to ziadnu dosku spodnu ziadne senzory a hluposti. Trapny akoze vynalez,,toto ludstvo nespasi. To je ako dnesne sodastreams, velka reklama, na pokazitelne nacinie pre jednoduchu sodu. Bral by som vratne bombicky a ked si pridam sirup mam to lepise ako tie umeliny dnesne. No to uz je od temy... :)

Odpovědět

vodoznak

Vláďa Řezáč,2015-05-27 09:55:40

ona ta rychlovarná konvice má taky vodoznak cejchovaný v litrech, podle něj se dá celkem přesně naplnit jen tolik, kolik potřebuji. Pokud jsem kopyto co neumí odečítat z lineárního měřítka, tak stačí do prázdné konvice nalít ten šálek a pak vařit.

Odpovědět


Re: vodoznak

Tibor Helienek,2015-05-27 10:17:01

to je pravda, ale tiez vacsina kanvica ma minimalnu hladinu pri ktorej by sa mala zapinat - vacsinou pol litra. Takze ked si chcem dat rano jednu kavu mam smolu.

Odpovědět


Re: Re: vodoznak

Ondi Vo,2015-05-27 16:56:35

Pokud vím, tak nemá žádná varná konvice sensor na minimální množství tekutina, ale ty, která mají separátní základnu s přípojem do sítě, vyžadují určitou hmotnost, aby se v té základně kontaktovaly. Takže deci vody ohřát v litrové konvici není problém, musí se přitlačit rukou.

Odpovědět


Re: Re: vodoznak

Z Z,2015-05-27 23:33:23

Sú aj kanvice s menším obsahom. Mám 0,6 litrovú s minimálnym množstvom 2 decilitre.

Odpovědět

Kamarád si vyrobil ponorný vařič

František Luft,2015-05-27 09:33:36

Dva plíšky proti sobě, vypadalo to jako deskový kondenzátor a připojené na 220V. Při ponoření do vody se spojí obvod (voda z kohoutku je vodivá) a po chvíli se začne vařit. Výhoda - 1. účinnost téměř 100% 2.Když se zapomene a voda se vyvaří, tak se jen obvod rozpojí a nehrozí požár. Nevýhoda - nesplňuje elektrické bezpečnostní normy

Jiný kamarád (na koleji) si ohříval párky tak, že je připojil do obvodu 220V. Ohřátý byl během sekund, ale chutnal po spálenině

Odpovědět


Re: Kamarád si vyrobil ponorný vařič

Martin Krupicka,2015-05-27 09:58:15

Pokud chcete ohřívat více párků, je vhodnější sériové nebo paralelní zapojení? A bylo by možné řešit regulaci ohřevu pomocí točeného salámu s volitelnou délkou?

Odpovědět


Re: Re: Kamarád si vyrobil ponorný vařič

Vláďa Řezáč,2015-05-27 10:02:17

tak s těmi párky je z hlediska symetrie zátěže dobré užít 3f napětí a vařit bud v trojuhelniku nebo ve hvězdě.
ten nápad regulace kabanosem bych si nahlásíl na patentáku, než na to Babiš skočí.

Odpovědět


Re: Re: Re: Kamarád si vyrobil ponorný vařič

Fanda Sin,2015-05-27 16:38:54

To že mě OSEL obohacuje vím už dlouho a proto sem rád chodím, ale že se tu dozvím i takovou věc jak si pomocí 220V ohřát párek jinak než přes plotýnku, to bych nečekal :)

Asi jsem zaslepen elektro vzděláním, tak by mě nic takového (doteď) nenapadlo..
I tak to použiji jen v krajním případě, ale rozhodně mi to rozšířilo obzory.

Děkuji :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Kamarád si vyrobil ponorný vařič

Vláďa Řezáč,2015-05-28 11:09:06

tak jistě, mělo tam být: TOHLE DOMA ROZHODNĚ NEZKOUŠEJTE!!! :-) takže to tímto doplnuji.
Kdoví, jesli už někdo nevymejšlí párkový přepínač Hvězda/trojúhelník.
Jestli chcete najít opravdovou inspiraci jak si jako elektrotechnik trošičku užít doporučuji například: http://danyk.cz/3faze.html
Tenhle člověk se fakt nebojí.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Kamarád si vyrobil ponorný vařič

Radka Sladká,2015-05-28 15:07:35

Děkuji. I mě to rozšířilo obzory. Tohle se DÁ použít!

Odpovědět


Re: Re: Re: Kamarád si vyrobil ponorný vařič

JiříVesecký EgonEgon,2015-05-31 15:11:31

:DD Vaříme s MIT. Ještě se zapomnělo na kompenzaci účiníku. Ten zatočený kabanos má indukčnost jako kompenzaci položit na kousek chleba cca 0,5 potřený hořčicí z jedné strany.

Odpovědět


Re: Re: Kamarád si vyrobil ponorný vařič

Stanislav Kaštánek,2015-05-29 08:50:57

Spirálový ponorný vařič se vyráběl i u nás. Ponořil se do jakékoli nádoby a vařil rychle.
Není pravda, že vyvařením vody se vypne. Voda se vyvaří, spirála žhne, spálí izolaci a pak teprve vyhodí pojistky. Člověk který mezi tím usnul se ráno probudí mezi bílými obláčky vysoce rakovinotvorného vinylchloridu z depolymerovaného PVC izolace. Zažil jsem to. Tři dny jsem byl z toho zfetovaný a měsíce problémy se záněty močových cest. Prostě skvělý úsporný elektrický šelmostroj.

Odpovědět


Re: Re: Re: Kamarád si vyrobil ponorný vařič

František Luft,2015-05-31 21:30:18

Ale já nepopisuji spirálový vařič

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Kamarád si vyrobil ponorný vařič

Stanislav Kaštánek,2015-06-01 14:34:08

Ano, dva pozinkované plíšky není spirálový vařič rozumně chránící od vodiče uvnitř před úrazem elektrickým proudem. Váš šelmostroj jsou dvě elektrody, které které zapojeny do vodivé vody způsobují
1)Elektrolýzu vody a je otázka, jestli se produkty elektrolýzy ( H2, O2, stopy Cl2 a NaOH atd) střídavého proudu po 1/50 sekundy stačí spojit na výchozí sloučeniny.
2)Zinek není kov, který se smí používat pro potravinářské účely, potravinářsky neškodný je cín ( snad).
3)Voda je pod proudem s napětím 230 V, těžko lze vymyslet v domácnosti nebezpečnější zařízení na ohřev vody.

Odpovědět


Re: Kamarád si vyrobil ponorný vařič

Vláďa Řezáč,2015-05-27 09:59:06

jo, to taky pamatuji. V dobách, kdy nebyl fridex a motory v zimě blbě startovaly se ohřívala voda aby se start usnadnil. To si lidi dělali tyhle vařiče s deskami 10x10cm pozinku, a kýbl vody se vařil v ancvaj. :-)

Odpovědět


Re: Kamarád si vyrobil ponorný vařič

Ctibor Jablonický,2015-05-27 12:22:16

To znám. Jako záklaďáci jsme si tak na vojně vařili čaj. Měli jsme to vyrobené z ulomených příborových nožů, které byly omotané režnou nití a jako izolant mezi nimi byly dřevěné zápalky. 3 litrová "omniovka" vody vřela za pár sekund, pouze vždycky poněkud "pohasly" žárovky. :-)

Odpovědět

Účinnost ohřevu

Martin Jahoda,2015-05-27 09:04:14

Tak jsem projel google a zjistil, že účinnost ohřevu vody v rychlovárné konvici je kolem 90-95%. Jinak řečeno na ohřátí 1litru vodu potřebujeme u dobré konvice asi 80Wh energie.
Indukční vařič je asi o 35% účinější než klasický vařič ale na ohřátí 1litru vody potřebuje dle měření asi 220Wh energie. Toto ale pro indukci platí jen v případě, že je hrnec - materiál, ve kterém probíhá indukce položen přímo na vařiči a mezera mezi cívkou a materiálem je minimální (asi 1 mm). Pokud tato ohřívaná plocha je 5mm daleko - tloušťka dna sklenice, lze v ideálním případě předpokládat, že magnetický odpor mezery vzroste taky 5x spolu se vzdáleností. Mezera má na indukci obrovský negativní vliv a 5mm stačí aby se účinnost zmenšila na polovinu.
Z výše uvedeného plyne, že takovýto ohřev spotřebuje asi 400Wh na ohřátí 1litru vody. Platí tedy, že pokud v rychlovarné konvici ohřeju 3x více vody než potřebuji, pořád jsem ještě 2/5 energie ušetřil...

Odpovědět


Re: Účinnost ohřevu

Martin Jahoda,2015-05-27 09:23:12

Tak ještě upřesnění - nejlepší indukční vařiče s nejlepším nádobím dosahují až 82% účinnosti. Přesto na 1 litr vody potřebují oproti 80Wh rychlovarné, plastové, konvice 141Wh energie. Důvod je v tom, že plastová rychlovarná konvice na rozdíl od kovových hrnců, neodvádí tolik tepla do okolí.

Odpovědět

Hm

Josef Šoltes,2015-05-27 07:42:16

Je to geniální a úžasné, ale zajímalo by mě, kdo se s tím bude chtít patlat. Ono to hygienické moc nebude, když to budete neustále vyndavat a zandavat rukama.

Odpovědět

Ztráty

Petr Nejedlý,2015-05-27 03:52:25

Kdysi jsem žil v bludu, že "rychlovarka" je nejefektivnějším domácím spotřebičem - ostatně všechen dodaný výkon je přeměněn na teplo a o to přeci jde ne!?

Tepelné ztráty během onoho rychlovaření jsem si tehdy nepřipouštěl ... až jsem si pořídil indukci s boostem. 3.5kW přímo do dna oku lahodící konvičky Alessi, která dosáhla varu za méně než polovinu času 2kW rychlovarné konvice (bohužel si nepamatuji přesná experimenální data z té doby a přiznám se že jsem tehdy ani neměřil skutečný odběr sporáku) mne přinutila názor přehodnotit.

Proto věřím, že 300W ponorný vařič, kvůli té době ohřevu, bude mít nakonec nižší efektivitu snad i než stará litinová plotýnka.

Čím rychleji ohřejete, tím méně energie uteče stěnami, a o utevřené nádoby hlavně skupenskou změnou - otevřená nádoba při 80C jistě spotřebuje větší část energie na odpar než na ohřev.

Čili pokud by tento vynález pojil vysoký výkon (pro malé nádoby alespoň 1kW) a univerzální dekl, mohl by přinést úsporu díky ohřevu ideálního množství vody, ale nejspíš by se tato, stejně jako s úspornými zářvikami ve Finsku, kompenzovala vyšší spotřebou topení a zvlhčovače vzduchu.

Důsledným dopíjením piv za úsporu ječmene! Když návštěva kafe nedopije, bude muset vyplýtvanou energii nahradit šlapáním na generátor-kole.

Odpovědět

Palo Priezvisko,2015-05-26 22:07:43

velmi nesympaticka zalezitost.

Odpovědět

Pro někoho smrtelné

Pavel Šimůnek,2015-05-26 21:00:00

Hlavně nesmí mít uživatel kardiostimulátor, jinak ohřátí vody na čaj skončí zástavou srdce.

Odpovědět

Poslední odstavec článku...

Ondi Vo,2015-05-26 15:45:11

to zhodnotil správně. Existují alternativy.

100% využití energie je iluze, vždy jsou ztráty. I v takovém indukčním ohřívači je měď s elektrickým odporem a elektronika měnící 230V~ 50Hz na vyšší frekvenci způsobující ztráty.

Ponorný ohřívač je dobrá alternativa na ohřívání čisté vody, ale také je nutné při něm investovat energii na ohřátí ohřívače samotného a to na podstatně vyšší teplotu, než má být teplota vody. V těch mně známých provedeních není ani regulace ohřevu a ani jiný bezpečnostní prvek (propálil jsem omylem stůl odloženým, ale nevypnutým ohřívačem, od té doby ho odkládám na keramiku). Další slabý bod je v mechanické instabilitě díky elektrickému kabelu, pakliže jde o ohřev v malé sklence.

Odpovědět

Test?

Jan Kment,2015-05-26 14:49:48

Testoval to někdo? Řekl bych, že kupříkladu podle posledního obrázku musí unikat spousta tepla kolem, navíc tady musí energie překonávat rozhraní dvou materiálů, v případě klasicky tvarovaných šálků dokonce tří, přičemž prostředním je známý izolant - vzduch, navíc tím musíte zahřát nejen vodu ale především nádobu, tím nejen plýtváte, ale bezpečně si spálíte rty. Co všechno se dá schovat za nápaditý design a dojemnou péči o planetu!
Máte úplnou pravdu: Zpátky do NDR!, nebo raději dál od těch, co nejsou o nic moudřejší...

Odpovědět


Re: Test?

Marek Fucila,2015-05-26 15:45:51

Rozhranie prekonáva iba elektromagnetická energia. Teplo vzniká až v tyčinke (alebo len v jej základni?), takže priamo sa ohrieva len voda (a vzduch nad jej hladinou, ak je tyčinka kovová aj v zvislej časti). Nádobu ohreje až voda. Ale to by urobila aj po naliatí z konvice (aj keď takto bude mať viac času).
Bolo by vhodné to otestovať na indukčnom sporáku s lyžičkou alebo viacerými lyžičkami v hrnčeku. :-)

Odpovědět


Re: Re: Test?

Jan Kment,2015-05-26 18:18:41

Aha, zase jsem byl nepozorný, pardon všem! Nejspíš jsem si nedokázal představit, že tak malý povrch dokáže předat dost tepla k zahřátí rozumného množství vody. Tím spíš by mě zajímaly testy, přihodil bych ještě jeden na výdrž přístroje...

Odpovědět

něco podobného

Mojmir Kosco,2015-05-26 14:35:37

už tady je myslím že se to jmenuje varná spirála

Odpovědět


Re: něco podobného

Libor Zak,2015-05-26 16:30:09

Přesně tak :-D. Hned jak jsem tuto nově objevenou Ameriku uviděl, tak jsem si vzpomněl na topnou spirálu. Nebývala moc bezpečná. Hasiči, tehdejší požárníci by mohli vyprávět. Doufám, že se na to moc lidí nechytí.

Odpovědět


Re: Re: něco podobného

Vojtěch Kocián,2015-05-26 21:08:02

V dnešní době by neměl být problém "ponorák" vybavit nějakou jednoduchou hlídací elektronikou, aby byl bezpečnější. Problém je akorát s kabelem, ale zase nepotřebuje indukční plotýnku, takže je snadno přenositelný. Ideální na cesty. Dokonce bych možná někde vyhrabal průmyslově vyráběný adaptér, který dovolil připojit ponorák nebo jiný spotřebič místo žárovky, když nebyla přístupná zásuvka. Bezpečáka by jen z pohledu na to nejspíš trefil šlak :-)

Odpovědět


Re: Re: Re: něco podobného

Ondi Vo,2015-05-26 21:36:49

Jo tomu se říkávalo "zlodějka", nahoře patice E27, dole objímka E27 a mezi tím dva páry zdířek na zastrčení dvou zástrček.

K tomu ponornému ohřívači mi akorát napadly dvě věci - pružný závěs na přívodní kabel zajišťující svislou polohu ohřívače a nastavitelný časovač (ohřátí 0,2l vody ve sklence o 80K za zhruba 6 minut ohřívačem o příkonu 300W)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz