Pavoučí seismické tance
Pavouci rodu Habronattus tancují při námluvách dupák.

Samci pavouků rodu Habronattus si libují ve svatebních tancích, kterými na sebe lákají pozornost samičky. Pavouci mají velmi dobrý zrak, a tak byly námluvní tance vždy považovány za podívanou, jež má uchvátit vyvolenou samičku. Americký biolog Damian Elias z Cornell University se rozhodl prověřit i „zemětřesný“ efekt pavoučího tance. Připoutal samičku k podložce napojenou na citlivé senzory a zachytili silné vibrace, které vznikají poté, co sameček udeří zadečkem o zem. V tom, nakolik jsou vibrační signály využitelné u všech pavouků rodu Habronattus, nemá Elias zatím jasno. Někteří pavouci totiž žijí na písku a tam bude přenos vibrací zřejmě silně zkomplikován.

Pavouk Habronattus dossenus používá při námluvách tance, jejichž nedílnou součástí je i vyvolání vibrací podložky. Pavouk tak zřejmě zesiluje optický efekt námluvního tance.

Datum: 20.07.2004

připomínka

Ota,2004-07-21 13:34:53

On měl Koroljov vůbec velmi zajímavé názory ... Jeho poslední omyl byl že nejlépe ho odoperuje někdo z ministerstva zdravotnictví a to se mu stalo osudným. Ale rakety uměl!!

Ten přenos v písku nemusí být problém

Pavel Brož,2004-07-20 23:34:54

Je třeba si uvědomit, že ta zrnka písku nejsou ve srovnání s velikostí pavouka až tak malá. Pokud by se ty vibrace měly přenášet na vzdálenost dejme tomu cca 20-30 cm, tak by to ta pavoučice mohla "slyšet". Zkuste si představit, že v místnosti o velikosti běžného pokoje tancujete na vrstvě skleněných kuliček, a sami dojdete k závěru, že až tak nehlučné a bez vibrací to nebude. Ten písek z hlediska pavouka bude vypadat nějak podobně, jako z našeho hlediska ty kuličky.
Mimochodem, dlouhou dobu se právě kvůli přímočarému přenášení zkušenosti z našich měřítek na velikost hmyzu nedařilo vysvětlit např. to, že se ve vzduchu udrží čmelák. Třeba šéfkonstruktér ruského kosmického programu Sergej Koroljov míval na stěně obrovský plakát s čmelákem popsaný spoustou všech možných "konstrukčních" parametrů čmeláka. U toho bylo napsáno: "Podle všech fyzikálních zákonů čmelák nemůže létat. Čmelák to naštěstí neví, a proto létá." To byla svého času taková pěkná ukázka rozdílu mezi lidskými znalostmi o létání a skutečnými možnostmi přírody. Teprve později se ukázalo, že teze o nemožnosti čmeláčího letu vznikla díky tomu, že se chybně zanedbala jednak viskozita vzduchu (pro nás je zanedbatelná, jenže pro hmyz představuje let něco jako plavbu v hustém sirupu), a jednak mikroturbulence (hmyzí křídla díky svému ochlupení a speciálnímu pohybu - v přední fázi stoupají kolmo vzhůru a dolů, pak se teprve vrací do vodorovného pohybu - vytvářejí drobné stoupavé víry, které spolu s viskozitou vytváří právě ten původně chybějící vztlak, díky němuž hmyz může létat). Jinými slovy, let třeba mouchy nejde napodobit tak, že vezmeme let ptáka a patřičně všechno zmenšíme, protože by to nefungovalo. Fyzikální zákonitosti totiž na velikostech typických pro velikost hmyzu fungují kolikrát zcela jinak, než máme zafixováno ze své zkušenosti.