V souhvězdí Draka objevili roztrhanou kulovou hvězdokupu
A pokud shluk hvězd Lamost 1 snad nebyl kulovou hvězdokupou, tak je to pozůstatek trpasličí galaxie, která skončila ve spárech Mléčné dráhy.

Elegantní kulová hvězdokupa NGC 7006. Kredit: NASA.

Mléčná je dráha je pořádně bouřlivým společenstvím hvězd, které se neustále vyvíjí. A o dramata v něm není nouze. John Jason Vickers z Čínské akademie věd a jeho kolegové nedávno v prostoru souhvězdí Draka objevili skupinu hvězd, které se pohybují prostorem společně. Využili data z teleskopu Large Sky Area Multi-Object Fibre Spectroscopic Telescope (LAMOST), který je součástí severočínské observatoře Xinglong Station, a odvodili nich vzdálenost, věk, zářivost, rychlost a dráhu těchto hvězd.

Teleskop LAMOST. Kredit: LAMOST.

Nově objevený shluk dostal jméno Lamost 1, což nezní špatně. Je od nás vzdálený asi 8500 světelných let. Jeho celkovou hmotu odhadli na 25 tisíc Sluncí a zářivost na přibližně 15 tisíc Sluncí. Vickers a spol. si jsou na 90 procent jistí, že hvězdy Lamost 1 jsou staré 11 miliard let. Je to tedy pozůstatek kulové hvězdokupy středního věku. Badatelé se také na základě zjištěných charakteristik domnívají, že Lamost 1 je součástí větší struktury.

Jak funguje LAMOST. Kredit: LAMOST.

Podle nich náleží objevená skupina hvězd do hvězdného proudu, který vznikl roztrháním kulové hvězdokupy anebo trpasličí galaxie. Na poměrně velkou trpasličí galaxii by snad ukazovala vysoká metalicita dotyčných hvězd. Uspořádání skupiny Lamost 1 ale svědčí pro její původ z kulové hvězdokupy. Pokud se Vickersův tým nemýlí, tak Lamost 1 je, nebo spíše byla nám poměrně blízkou hvězdokupou středního stáří, kterou roztrhala gravitace Mléčné dráhy.

Na teleskopu LAMOST momentálně probíhá velkorysá prohlídka oblohy LAMOST Experiment for Galactic Understanding and Evolution, zvaná též LEGUE. Během tohoto projektu LAMOST získává spektra milionů hvězd, a také hledí do vzdáleného vesmíru. Kromě toho, že zkoumá oblohu, tak architektonicky neobvyklý teleskop hraje i roli výkladní skříně čínské astronomie a astrofyziky pro 21. století.

Phys.org 18. 12. 2015, arXiv:1512.05090.

Datum: 22.12.2015