Marjánka potlačuje růst nádorů
Jedna z účinných látek marihuany potlačuje tvorbu cév nezbytných pro růst zhoubných nádorů.

Prozatím jen pokusem na myších dokazují španělští vědci vedení Manuelem Guzmánem, že látka označovaná jako delta-9-tetrahydrokanabinol ovlivňuje expresi genů, které se podílejí na aktivaci růstového faktoru VEGF, zodpovědného za tvorbu a růst nových cév. Zhoubné nádory aktivují tvorbu VEGF, aby si zajistily přísun živin a kyslíku. Bez toho nejsou schopny dalšího rozvoje a zanikají. Narušení tvorby nových cév kolem zhoubných nádorů proto patří k jedněm z nejnadějnějších strategií pro boj s některými typy rakoviny. Už dříve se ukazovalo, že biologicky aktivní látky z marihuany mohou potlačovat růst nádorů. Španělští vědci nyní potvrdili tento předpoklad v exaktním experimentu.

Těžko si představovat budoucí protirakovinnou terapii tak, že si pacienti budou chodit na předpis do lékárny pro marihuanového jointa. Lék bude buď obsahovat přímo delta-9-tetrahydrokanabinol a nebo ještě spíše nějaký z jeho biologicky účinnějších derivátů. A je samozřejmé, že vývoj takového léku potrvá léta a nikde není psáno, že skončí úspěchem.

Konopí obsahuje široké spektrum látek, které získaly špatnou pověst díky narkomanům. Zatracením této rostliny bychom však mohli se špinavou vodou vylít z vaničky i dítě. Zdá se, že výzkum těchto látek nás může dovést i k lékům proti rakovině.

Pramen: Cancer Research (ročník 64, str. 5617)