Zeštíhlení křídla má snížit spotřebu pohonných hmot až o 50 %  
Každý kousek materiálu, který je v letadle navíc, zvyšuje náklady na provoz i emise. Ze spolupráce NASA s Boeingem vzešel návrh extra lehkého křídla. Jde o zcela novou koncepci, než jakou jsme u komerčních dopravních letadel zvyklí vídat. Křídlo je tak tenké, že musí mít podpěru.

 

Greg Gatlin, letecký inženýr z NASA Langley Research Center testuje nový typ křídla ve větrném tunelu. Kredit: NASA
Greg Gatlin, letecký inženýr z NASA Langley Research Center testuje nový typ křídla ve větrném tunelu. Kredit: NASA

 

Z propočtů a dosavadních testů technikům vychází, že nová koncepce s příhradovou vzpruhou křídlo nejen vylehčí ale tenký profil sníží i jeho čelní odpor. Výsledkem by mělo být snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého nejméně o 50 % ve srovnání se současnou technologií využívanou u dopravních letadlech a o 4 až 8 % nižší spotřeba v porovnání s nejvyspělejší technologií uplatněnou v nových typech křídel za dodržení konvenčního řešení (bez podpěry).


Model na obrázku v aerodynamickém tunelu, jehož  testy probíhají v aerodynamickém tunelu v NASA Ames Research Center v Silicon Valley, má o 50 % větší rozpětí křídel než srovnatelná letadla s křídly vyrobenými stávající technologií. Dizajn křídla je výstupem projektu NASA Advanced Air Transport Technology. Ten je zaměřen na zlepšování energetické účinnosti, snižování emisí a hluku aniž by to nepříznivě ovlivnilo bezpečnost cestujících.


Literatura:  NASA

Datum: 07.04.2016
Tisk článku

Související články:

NASA vyvíjí marsovské letadlo     Autor: Tomáš Kohout (04.07.2015)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz