Evoluce Falconu 9  
Budou tomu téměř čtyři roky od doby, kdy jsem sledoval první malý a nesmělý skok Grasshopperu na testovacím stanovišti. Byla sobota 21. září roku 2012 a SpaceX tehdy začala testovat motorické přistání prvního stupně rakety.

Tehdy šlo o zmenšeninu raketového stupně s mohutnou podpůrnou konstrukcí, na které raketa stála. První poskočení Grasshopperu nebylo výše než dva metry. Když jsem viděl video z uskutečněného testu, na jednu stranu jsem měl velkou radost, že se sen pomalu stává realitou. Na stranu druhou jsem ale chtěl víc. První drobný skok byl na videu stěží vidět a hlavně, doba, za kterou měl první stupeň Falconu 9 přistát při ostré misi, se zdála neuvěřitelně daleko. Nejeden fanoušek SpaceX včetně mě měl tehdy skryté obavy, jak se budou testy přistání vyvíjet a zdali tato průkopnická firma vše dotáhne do úspěšného konce.

Grasshopper při jednom ze svých testů ve výšce několika set metrů.  Zdroj: http://www.space.com/
Grasshopper při jednom ze svých testů ve výšce několika set metrů. Zdroj: http://www.space.com/

Po třech letech a třech měsících od prvního skoku pak nejnovější verze Falconu 9 úspěšně vynesla několik satelitů ORBCOMM na oběžnou dráhu a první stupeň bezproblémově přistál kousek od místa startu. 8. dubna letošního roku pak přišlo ještě náročnější přistání na lodi v oceánu. Pojďme se v úchvatném videu podívat, jakou cestu prošel Falcon 9 od prvního drobného skoku Grasshopperu až k sebejistému přistání v minulém týdnu.

 



Jednomotorový Grasshopper začal drobnými skoky jednou za několik málo měsíců. Výška skoků se ale postupně zvyšovala, až jsme byli svědky několikasetmetrových letů. Začátkem roku 2014 pak SpaceX představila zařízení F9R Dev (Falcon 9 Reusable Development Vehicle), které už bylo daleko více podobné prvnímu stupni Falconu 9. Mělo shodnou výšku, sklopné přistávací nohy a tentokrát už tři motory Merlin 1D. Tou dobou se ale všechno nečekaně zrychlilo. SpaceX přistoupila ke zkouškám přistání prvního stupně během operačních letů na oběžnou dráhu. Nejdříve šlo o testy vstupu do atmosféry, řízení, přistávání na vodní hladinu a nakonec i na palubu lodi ASDS. To vše souběžně s testovacími lety F9R Dev na základně McGregor v Texasu. Na základně získaných zkušeností byl neustále upgradován řídící a naváděcí systém a raketě přibyla řídící roštová kormidla. Nakonec pak přišla úspěšná přistání na pevnině i na moři, o kterých už byla řeč výše.


 

Nezbývá, než si jen přát, aby dalších úspěšných přistání bylo co nejvíce a SpaceX aby dál úspěšně posouvala hranice možného a vyšlapávala cestám do vesmíru novou cestu.

 

Zdroje obrázků:

https://www.nasaspaceflight.com/
http://www.space.com/

Psáno pro Kosmonautix a osel.cz

Datum: 19.04.2016
Tisk článku

Související články:

Havárie na cestě k ISS     Autor: Michael Voplatka (30.10.2014)
Chang’e 5 T1 pokračuje v přípravách na návrat vzorků z Měsíce     Autor: Michael Voplatka (05.09.2015)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz