Jihoafričtí fyzici předpověděli existenci nového „Madala“ bosonu
Madala znamená v zulštině „starý“, ve světě částicové fyziky by to ale mohl být zbrusu nový boson, který by měl interagovat s temnou hmotou. Jeho existenci prý naznačují data z LHC.

Najdou vědci v datech LHC nový boson? Kredit: Claudia Marcelloni / CERN.

Pokud si někdo myslel, že částicoví fyzici po nedávných neúspěších propadnou sebelítosti a nicnedělání, tak to se šeredně spletl. Je to přesně naopak. Fyzici se zjevně zhluboka nadechli, zaťali pěsti, a v posledních dnech jedna ambiciózní hypotéza ze světa elementárních částic stíhá druhou. Je to paráda. Nejnověji se ozvali Jihoafričané ze skupiny High Energy Physics Group (HEP) Univerzity Witwatersrandu v Johannesburgu, kteří předpověděli existenci nového, tzv. Madala bosonu. Pokud mají pravdu, tak by Madala boson mohl přispět k objasnění zatím zcela neotřesitelné záhady temné hmoty.

Bruce Mellado. Kredit: Mia Swart / University of Witwatersrand.

Název nového bosonu je odvozený z výrazu „starý“ ze zulštiny, jazyka národa Zuluů, kterých dnes nejvíce žije v Jihoafrické republice. Šéf týmu HEP Bruce Mellado a jeho spolupracovníci použili data ze sérií experimentů na LHC v CERNu, které v roce 2012 vedly k objevu proslaveného Higgsova bosonu. Na jejich základě pak vědci vystavěli koncept, který nazvali Hypotéza Madala. Když pak v CERNu tyto experimenty zopakovali po restartu LHC v roce 2015, tak vyšlo najevo, že data stále podporují Hypotézu Madala.

LHC stále chrlí spousty dat. Kredit: Taylor L; McCauley T/CERN.

Kolem nové hypotézy vznikl celý projekt Madala, který zahrnuje téměř čtyři desítky studentů a vědců, jejichž prací je prohrabávat se v záplavě dat, řinoucích se z experimentů na LHC. Podle Hypotézy Madala existuje Madala boson, a spolu s ním i příslušné pole, podobající se Higgsově bosonu a Higgsově poli. Tak jako Higgsův boson ve Standardním modelu interaguje s běžnou hmotou, tak Madala boson interaguje s temnou hmotou, což je samozřejmě velice vzrušující.

Podle Mellada je teď fyzika na křižovatce, podobně jako v dobách Einsteina a otců kvantové mechaniky. Klasická fyzika tehdy selhávala ve vysvětlení celé řady fenoménů a nakonec se z toho vyklubala relativita a kvantová mechanika. A podobné je to dneska s temnou hmotou, temnou energií a dalšími jevy. Za Standardním modelem je bažina záhad, ve které teď tápeme.

University of Witwatersrand.

Je to skličující. Běžná hmota, která těsně souvisí s Higgsovým bosonem, podle všeho tvoří jenom nějaká 4 procenta celkové hmoty a energie ve vesmíru. Ale co ten zbytek? Z čeho je? Kolik různých typů částic ten zbytek tvoří? Jak mezi sebou interagují? A jak tyto částice interagují s běžnou hmotou? Co by nám mohly říct o osudu vesmíru? Fyzici mají stále ještě kupu práce.

Objev Higgsova bosonu otevřel dveře dalším objevům. Madala boson by byl skvělým pokračováním, tedy pokud všichni novináři odpřisáhnou, že v souvislosti s novým bosonem už nikdy nepoužijí to nešťastné adjektivum „bo.ská částice“, jak jsme se teď opět stali svědky. LHC stále chrlí ohromné spousty dat a vědci v nich hledají stopy něčeho zajímavého, takže uvidíme, jak to bude s Madala bosonem dál.

Video:  Physics Run 2016.

University of Witwatersrand 6. 9. 2016.

Datum: 08.09.2016