Všechno, co jste chtěli vědět o plánu Elona Muska kolonizovat Mars
Šéf SpaceX a kreativní vizionář Elon Musk hodlá poslat na Rudou planetu 1 milion kolonistů. Je to dostatečně šílený plán, aby se mohl povést?

Elon Musk má v hledáčku Mars. Kredit: SpaceX.

Americký podnikatel a snílek Elon Musk před pár dny ohlásil, že do konce tohoto století hodlá poslat 1 milion lidí na Mars. Ve šťastnějších časech by takové prohlášení sklidilo ovace a lidé by se začali těšit na Rudou planetu. V dnešní vykolejené době komentátoři spíše hledají milión důvodů, proč se to Muskovi nemůže povést. Musk ovšem není jenom tak nějaký pouťový populista, jakých je dnes všude plno. Vydupal si ze země internetový platební systém PayPal, společnost kosmických technologií SpaceX nebo futuristickou elektroautomobilku Tesla Motors.

Elon Musk (2015). Kredit: 	Steve Jurvetson / Wikmedia Commons.
Elon Musk (2015). Kredit: Steve Jurvetson / Wikmedia Commons.

Možná je to šílená představa. Mohou ji zkomplikovat a možná i znemožnit mnohé závažné problémy. Ale takové už smělé vize bývají. V časech, kdy je největší starostí NASA, jestli jejich robotická laboratoř Curiosity čirou náhodou nekontaminuje jakási místa s vodou na Marsu (beztak spolehlivě bez života), přesně takové vize potřebujeme jako sůl. Západní civilizaci schází pozitivní a pořádně velkolepý cíl – a dobytí Rudé planety nezní špatně. Popularizační web IFLScience! shrnul Muskův plán v otázkách a odpovědích.

Co vlastně Musk prozradil?

Představil novou ohromnou raketu s kosmickou lodí, které poveze lidi na Mars. Možná také poletí k zajímavým měsícům Sluneční soustavy, jako jsou Europa nebo Enceladus. Jde o projekt Interplanetary Transport System (ITS).

Jak velká je to raketa?

Nosná raketa systému ITS je vysoká 122 metrů, což z ní dělá největší nosnou raketu dosavadní historie. Výška dosavadního držitele rekordu – rakety Saturn V ze stáje NASA, činí 111 metrů. Muskova raketa by rovněž měla být tři a půlkrát výkonnější.

Interplanetary Transport System. Kredit: SpaceX.

Jak by lety na Mars měly probíhat?

Kosmická loď s lidmi nejprve doletí na oběžnou dráhu Země. Tam se spojí s další lodí a načerpá z ní palivo. Pak se loď s lidmi vydá k Marsu a vertikálně tam přistane pomocí raketových motorů, tak jako Neználek s Buchtíkem na Měsíci. Rakety a kosmické lodě budou vícekrát použitelné, což významně sníží potřebné náklady.

Za jak dlouho se lidé dostanou ze Země na Mars?

Musk to chce zvládnout za 80 dní.

Na Mars nejprve zamíří bezpilotní loď Red Dragon. Kredit: SpaceX.

Kdy to spustí?

Musk optimisticky počítá s prvním pilotovaným letem na Mars v roce 2024. NASA si v té době podle všeho ještě bude lámat hlavu s kontaminací Marsu a Musk to za ně rázně vyřeší. Celý projekt zalidnění Marsu by měl být hotový za 40 až 100 let. Nepilotované lety na Mars chce Musk zahájit s meziplanetární verzí kosmické lodi Dragon už v roce 2018.

Kdo poletí na Mars?

Prakticky kdokoliv. Každá kosmická loď pojme 100 lidí, později 200. Takže Musk bude potřebovat 10 tisíc letů k Marsu, aby tam dostal 1 milion lidí.

Proč to Musk dělá?

Snaží se zachránit náš druh před vymřením. Osídlení další planety je z tohoto hlediska velice správný tah, i když kolonizace Marsu nebude procházka růžovým sadem.

A je to reálné?

To velmi záleží na tom, koho se zeptáte. Fanoušci SpaceX a Elona Muska o tom nepochybují. Mnozí lidé jsou k celému plánu skeptičtí. Dostat se na Mars je prý velice těžké, což jistě je. Problémem jsou finance. Bude nutné vyvinout celou řadu technologií. A také je důvěryhodně otestovat, což zabere čas. Je to šibeniční termín. Je to veliké riziko. To ale Kennedymu říkali taky.

Kdy dorazí na Mars první kolonisté? Kredit: SpaceX.

Kolik to bude stát?

Soudobé modely počítají s cenou 10 miliard dolarů na jednoho člověka letícího na Marsu. Musk to chce snížit na 200 tisíc dolarů. Není jasné, jak toho dosáhne, ani s jak velkými náklady vlastně Musk počítá. Podle hrubých odhadů by mohlo jít o stovky miliard dolarů.

Jak lidé přežijí na Marsu?

To zatím Musk neřešil. O přežívání na povrchu Marsu máme jenom teoretické představy. Neznáme úplně dopodrobna místní podmínky. Na Marsu se podle všeho nedá žít bez rozsáhlé infrastruktury, kterou bude nutné postupně vybudovat. Ani marťanská atmosféra se v podstatě nedá dýchat. Co vlastně budou lidé na Marsu dělat? Na druhou stranu, to, že jsme ještě nepostavili základnu na cizí planetě, neznamená, že to nejde.

Bude možné na Marsu využívat místní zdroje?

Snad ano. Je tam spousta vodního ledu a pod povrchem Marsu možná je i kapalná voda. Musk zmínil, že hledání vhodných zdrojů bude jedním z klíčových úkolů bezpilotních misí kosmické lodi Dragon k Marsu. Atmosféra Marsu je sice řídká, je v ní ale ohromné množství oxidu uhličitého, který by rovněž bylo možné smysluplně využít.

Půjde do toho Musk sám?

Určitě ne. Shání mezinárodní partnery. Příležitost si zřejmě nenechá utéct Čína, Musk by mohl spolupracovat i s dalšími soukromými společnostmi.

Co je konečným cílem projektu?

Založit na Marsu soběstačnou kolonii pro 1 milion lidí. Musk se také nechal slyšet, že by rád zahájil terraformaci Marsu a vytvořil z něj planetu podobnější Zemi. Zatím není jasné, jak by to chtěl udělat, nápad je to ale chvályhodný.

Co by to znamenalo pro místní, marťanský život?

Podle Muska na Marsu žádný život není, pokud není totálně nenápadný a neviditelný. Takže s kontaminací Marsu si nedělá hlavu. Lidem z NASA, kteří jsou kontaminací zjevně naprosto posedlí, to raději nikdo neříkejte.

Dokáže to Musk?