Autonomní náklaďáky vozí pivo a testuje je i americká armáda  
Autonomní nákladní automobily sice ještě nejsou úplně autonomní, profesionální řidiči by ale pozvolna měli přemýšlet o své práci.
Autonomní náklaďák v akci. Kredit: Otto.
Autonomní náklaďák v akci. Kredit: Otto.

Pokud jste to ještě nezaregistrovali, tak éra řidičů se chýlí ke konci. Za pár let se přiřadí k lampářům, spojovatelkám a podobným, kdysi slavným povoláním, která už v dnešní době nikdo nepotřebuje. Na silnice v USA i jinde ve světě teď míří autonomní náklaďáky, které mají oproti náklaďákům s kompletně živou obsluhou celou řadu výhod. Testy ukazují, že autonomní nákladní automobily jezdí bezpečněji, mohou udržovat menší rozestupy, šetří palivo a v neposlední řadě také peníze za platy řidičům. Všichni teď napjatě čekali, jestli projdou zcela zásadním testem, který rozhodne o jejich osudu. Bylo třeba zodpovědět na to, jestli autonomní náklaďáky mohou vozit pivo.

Budweiser z první autonomní várky plechovek. Kredit: Otto.
Budweiser z první autonomní várky plechovek. Kredit: Otto.


Kruciální otázku vyřešila dceřiná společnost Uberu Otto. Prostě naložili 51 744 plechovek Budweiseru na nákladní Volvo, vybavené zařízením pro autonomní jízdu, a náklaďák vyrazil na cestu. Pivo se vezlo báječnou krajinou státu Colorado, z Fort Collins přes hlavní město Denver, až do Colorado Springs. Jak se dalo očekávat, autonomní náklaďák byl vybaven kamerami, LIDARem a radarem, a po většinu trasy mimo město se navigoval bez zásahu dohlížejícího lidského řidiče. Přepravu autonomním náklaďákem stvrzuje logo společnosti Otto na každé z převezených plechovek.

Kdopak to řídí? Kredit: Otto.
Kdopak to řídí? Kredit: Otto.

Vybavení společnosti Otto pro autonomní jízdu jednoho náklaďáku stojí kolem 30 tisíc dolarů. Je univerzální a lze ho namontovat na jakýkoliv nákladní automobil s automatickou převodovkou. Tenhle systém nenahrazuje lidského řidiče. Zatím. Je navržen tak, aby řidičům na dálkových jízdách usnadnil monotónní kilometry po dálnici. Když se autonomní náklaďák dostane do města, tak prozatím přebere volant člověk. Vývoj ale jasně směřuje k tomu, že za pár let budou řídit stroje.

Pivo se veze samo. Kredit: Otto.
Pivo se veze samo. Kredit: Otto.


Převoz piva je sice klíčový, ale autonomní náklaďáky testují i vojáci. Američtí vojenští vývojáři DARPA už v roce 2004 vyhlásili soutěž DARPA Grand Challenge a nabídli 1 milion dolarů tomu, kdo postaví robotické vozidlo, schopné přejet 240 kilometrů Mohavské pouště.

Autonomní vojenský náklaďák s technologií Leader Follower. Kredit: DVIDS.
Autonomní vojenský náklaďák s technologií Leader Follower. Kredit: DVIDS.

Výherce se sice našel až za rok, autonomní vozidla ale od té doby urazila velký kus cesty. Vojáci by chtěli celé autonomní konvoje náklaďáků, které by je zásobovaly během vojenských misí. Jak se ukázalo v Iráku, profese vojenského řidiče je vlastně hodně nebezpečná.

Autonomní konvoje sice ještě úplně nejsou na pořadu dne, ale americká armáda právě intenzivně testuje technologii „Leader Follower“ Jde o to, že první vozidlo v konvoji řídí dva lidští vojáci, a pak je následuje až sedm dalších autonomních nákladních vozidel. Takový konvoj ušetří až 14 vojáků, kteří se mohou namísto řízení soustředit na navigaci, komunikaci, obranu konvoje nebo nějaké další věci, které vojáci dělají. 

Video:  Otto and Budweiser: First Shipment by Self-Driving Truck

 

 

Video:  Self-Driving System: Leader Follower


Literatura
Otto 25. 10. 2016, Popular Science 24. 10. 2016.

Datum: 29.10.2016
Tisk článku

Související články:

Bezpilotní letadlo US Air Force překonalo rychlost 5 Machů     Autor: Josef Pazdera (05.05.2013)
Dopravní letadlo, které létá samo     Autor: Stanislav Mihulka (12.05.2013)
Co si šéf Pentagonu objednal na příštích deset let?     Autor: Stanislav Mihulka (15.02.2016)
Umělá inteligence autonomního automobilu se stala řidičem     Autor: Stanislav Mihulka (16.02.2016)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz