DARPA uspořádala bojovku ve Washingtonu s detektory radiace
Program SIGMA geniálním způsobem spojuje občanskou vědu, chuť si hrát a respekt k radioaktivnímu záření. Rizika radioaktivity v sídlech budou brzy sledovat sítě levných mobilních detektorů.
Mapa z programu SIGMA. Kredit: DARPA.

Jednoho dne zmizel slavný genetik. Podle všeho byl unesen maskovanými muži. A aby toho nebylo málo, tak byli do celé věci zamícháni teroristé a nebezpečný radioaktivní materiál. Do akce proto okamžitě vyrazily stovky lidí s batůžky, v nichž si nesli nenápadné detektory radiace, o velikosti zhruba chytrého telefonu. Takto vybaveni se účastníci akce celé hodiny procházeli po Washingtonu, D. C., v oblasti známých památníků National Mall.

Vincent Tang. Kredit: DARPA.

Prý bylo hezky, takže to mohla být docela slušná zábava. Lidé, batůžky, detektory radiace a Washington, D. C. to vše bylo vesměs reálné. Genetik a jeho záhadná zmizení už byli reální méně. Šlo totiž o bojovou hru, kterou vymysleli, zorganizovali a financovali američtí vojenští kreativci z vládní agentury DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Přestože šlo o experiment, navíc na čerstvém vzduchu, podobný scénář by se mohl časem v USA klidně odehrát. Někoho by mohlo napadnout, že si sestrojí a pak také odpálí špinavou jadernou bombu nebo i něco horšího. Právě proto DARPA pracuje na programu SIGMA, jehož součástí byl i tento nejnovější a zatím nejrozsáhlejší terénní test.

Kadeti ROTC. Kredit: US Navy.

Cílem programu SIGMA je vývoj sítě chytrých senzorů, které zajistí spolehlivou detekci nebezpečného radioaktívního materiálu v reálném čase a v prostoru velkých městských oblastí. Program SIGMA běží od roku 2014 a jeho klíčovou součástí jsou vysoce účinné a zároveň cenově dostupné detektory, které detekují neutronové záření a gama záření. Tyto detektory samy o sobě nevyzařují záření a jsou pomocí chytrých telefonů propojené na městské, státní a federální úřady. Těm poskytují základní informace o možných radiačních rizicích, zejména pokud jde o špinavé bomby, skládající se z radioaktivního materiálu a klasických výbušnin.

National Mall. Kredit: US Navy.

Nebylo to poprvé, co si takhle lidé z DARPA hráli. V letošním roce už vyzkoušeli více než 100 senzorů sítě SIGMA najednou v přístavech New Yorku a New Jersey. Bojová hra s tisícovkou senzorů ve Washingtonu, D. C. představuje akci se zatím největším počtem mobilních detektorů radioaktivity testovaných současně. Badatelé touto hrou potvrdili, že detektory a software programu SIGMA mohou v reálném čase, minutu po minutě, sledovat ohrožení městského prostředí radioaktivitou.

A jak bojovka DARPA dopadla? Rozhodně to nebylo jednoduché. Přípravy zabraly hodně času. Šlo o to zorganizovat stovky dobrovolníků a zároveň jednat s celou řadou úřadů. Podle programového manažera Vincenta Tanga si systém SIGMA vedl velmi dobře. Týmu programu SIGMA se povedlo získat a pohotově analyzovat ohromné množství dat. Účastníci hry pokryli velkou část města Washington, D. C. Pro vědce jsou výsledky experimentu velmi cenné a pomohou jim s dalším vývojem systému.

Provedení programu SIGMA ve Washingtonu, D. C. má na starost organizace National Consortium for the Study of Terrorism and Responses to Terrorism (START) z Marylandské univerzity. V roli dobrovolníků se experimentu účastnily stovky kadetů Reserve Officers' Training Corps (ROTC), kadeti z univerzit v okolí National Mall a námořníci U. S. Naval Academy. Doplnili je také dobrovolníci z řad agentury DARPA a dalších amerických vládních úřadů. Příštím krokem DARPA v programu SIGMA budou v roce 2017 testy technologie na úrovni celého města a celého regionu. A v roce 2018 by už systém SIGMA měl operovat na státní a nakonec i federální úrovni.

Video:  SIGMA Deployment Test of 1,000 Detectors