Co je zač záhadný osamocený objekt s nevyslovitelným jménem?
Ten, kdo na jeden nádech vysloví jméno vesmírem volně plovoucího objektu CFBDSIR J214947.2-040308.9, si bezpochyby zaslouží obdiv. Astronomové teď usilovně zkoumají, s kým vlastně máme tu čest.

Co je asi tajuplný objekt zač? Kredit: ESO/L. Calçada/P. Delorme/R. Saito/VVV Consortium.

Vesmír je plný velice rozmanitých těles. A některá jsou pro nás zajímavou záhadou. To je i případ objektu s psychedelickým pojmenováním CFBDSIR J214947.2-040308.9, který zřejmě není vázán žádnou výraznou gravitační soustavou. Jen tak si volně pluje Mléčnou dráhou. Philippe Delorme z francouzské Université Grenoble-Alpes vedl mezinárodní tým astronomů, kteří se rozhodli prozkoumat, co je vlastně objekt CFBDSIR J214947.2-040308.9 zač. Odborníci se přitom rozhodují v podstatě mezi dvěma možnostmi. Buď by to měla být mladá potulná planeta anebo zvláštní malý hnědý trpaslík s vysokou metalicitou.

Philippe Delorme. Kredit: IPAG / Université Grenoble-Alpes.

Delorme a jeho tehdejší spolupracovníci detekovali těleso CFBDSIR J214947.2-040308.9 v roce 2012, jako možného člena pohybujícího se seskupení mladých hvězd, známého jako „AB Doradus moving group“, ze souhvězdí Mečouna. Záhy zjistili, že tento objekt je natolik zvláštní, že by mohlo jít o osiřelou planetu. Zároveň nemohli vyloučit, že jde o zvláštního hnědého trpaslíka velmi malé velikosti. Neměli k tomu dostatek důkazů. Proto se teď Delorme k tomuto objektu vrátil a zamířil na něj celou řadu výkonných přístrojů.

Aby vědci mohli konečně zjistit, co je dotyčné těleso zač, tak jej pečlivě pozorovali v různých oblastech elektromagnetického záření. Na výzkumu se podílel spektrograf X-Shooter soustavy teleskopů Very Large Telescope (VLT) na hoře Cerro Paranal v Chile, dále pak zařízení pro infračervené zobrazování HAWK-I a zařízení WIRCam observatoře Canada–France–Hawaii Telescope na havajské hoře Mauna Kea, a spolu s nimi i Spitzerův vesmírný infradalekohled.

Université Grenoble-Alpes.

Uvedená měření umožnila vědcům určit paralaxu objektu CFBDSIR J214947.2-040308.9, tedy údaj o relativním pohybu mezi Zemí a pozorovaným objektem. Spolu s dalšími měřeními Delorme a spol. mohli určit relativně přesnou pozici objektu v prostoru a také dráhu jeho pohybu, kinematiku. Výsledky těchto analýz ukazují, že studovaný objekt s největší pravděpodobností nepatří ke skupině AB Doradus. Záhada povahy tohoto objektu ovšem stále trvá.

Vědci došli k závěru, že objekt je buď osiřelá mladá planeta (mladší než 500 milionů let), typu plynný obr o hmotnosti 2 až 13 Jupiterů anebo jde o hnědého trpaslíka s neobyčejně vysokou metalicitou, jehož stáří by mohlo být 2 až 3 miliardy let. Takový hnědý trpaslík by mohl mít hmotnost někde mezi 2 a 40 Jupitery. Anebo jde o hybrida mezi těmito typy těles. Potíž je podle autorů studie v tom, že takové objekty jsou si dost podobné a jejich charakteristiky se podobným způsobem projevují na spektru pozorovaného záření objektu. Jak je vidět, osiřelé objekty jsou dost fascinující. Tím spíš, že se jich v Mléčné dráze nejspíš potulují spousty. Kdo ví, co na nich třeba jednou najdeme?

Phys.org 13. 3. 2017, arXiv:1703.00843, Wikipedia (AB Doradus moving group).

Datum: 14.03.2017