3 megajoulový railgun Blitzer vypálil projektily hypersonickou rychlostí  
General Atomics intenzivně vyvíjejí zbraňové systémy s railguny pro pozemní jednotky i námořnictvo. Budoucnost bude hypersonická.

 

Hypersonicky vystřelený projektil railgunu. Kredit: General Atomic.
Hypersonicky vystřelený projektil railgunu. Kredit: General Atomic.

Ve vojenských kruzích se teď hodně sází na hypersonické technologie. Vojenští vývojáři je považují za jednu z klíčových oblastí zbraňových systémů blízké budoucnosti. Projekty nebo střely, které letí rychleji než pětinásobkem rychlosti zvuku, je velmi obtížné detekovat, sledovat nebo případně zničit. A samotná extrémní rychlost jim dává velkou destrukční sílu, bez ohledu na jejich bojové hlavice.

 

Blitzer v akci. Kredit: General Atomics.
Blitzer v akci. Kredit: General Atomics.

Takovou hypersonickou zbraní je i 3 megajoulový elektrický railgun Blitzer od General Atomics. Zbraň tvoří odpalovací zařízení, tedy railgun, plus energetická jednotka s vysokou hustotou uložené energie a systém řízení palby. Blitzer odpaluje střely pomocí elektromagnetů, které dodají projektilům tolik energie, že když prorazí ocelový plát o tloušťce 3,2 milimetry, tak ještě uletí 6,4 kilometru.


Blitzer nedávno testovali v proslulém vojenském zkušebním zařízení U. S. Army Dugway Proving Ground v Utahu, které proslavily testy účinků zbraní hromadného ničení – biologických, chemických i jaderných. Odborníci oddělení General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS) tady z Blitzeru vypálili celou řadu výstřelů. Railgun Blitzer odpaloval projektily vybavené naváděcí elektronickou jednotkou Guidance Electronics Unit (GEU). Tuto jednotku tvoří soubor integrovaných navigačních senzorů, a rovněž procesory pro navádění, navigaci a řízení projektilu. Vypálené projektily dosahovaly hypersonických rychlostí vyšších než Mach 5 (6 125 kilometrů za hodinu).

 

Dugway Proving Ground. Kredit: David Jolley / Wikimedia Commons.
Dugway Proving Ground. Kredit: David Jolley / Wikimedia Commons.

Účelem testovací palby Blitzeru bylo ověřit funkčnost naváděcí elektroniky, ale také vyzkoušet nové kontinuální dvoucestné datové spojení mezi hypersonickým projektilem a pozemní stanicí railgunu, nové kompozitní materiály a schopnost railgunu i projektilů uchovat si integritu i při brutálním zrychlení hypersonického výstřelu.

 

General Atomics Electromagnetic Systems
General Atomics Electromagnetic Systems

Jedním z nejvíce ožehavých problémů dnešních railgunů, laserů a dalších nových zbraňových technologií je zdroj energie. Stávající zdroje nedovedou vyhovět náročným požadavkům těchto zbraní. V General Atomics momentálně vyvíjejí nový zdroj energie, takzvaný High Energy Pulsed Power Container (HEPPC). Ten by měl zásobovat Blitzer energií uskladněnou s dvojnásobně vyšší hustotou nežli stávající zdroj railgunu. Až se jim to podaří, tak budou moci zprovoznit více kompaktní, lehčí verze railgunů pro pozemní a námořní bojovou techniku.


Nick Bucci z Defense and Space Systems GA-EMS skromně dodává, že testují railguny úctyhodným tempem. Navazují na úspěchy minulých let a značný pokrok v konstrukci railgunu i hypersonických projektilů. Teď General Atomics připravují další sérii testů, kterou hodlají uskutečnit ještě letos s railgunem Blitzer o výkonu 10 megajoulů. Jak pěkně poeticky říká Bucici, s každým hypersonickým výstřelem jejich technologie zrají a stále více se blíží k vytouženému cíli – railgunovým zbraňovým systémům pro pozemní vojsko i námořnictvo. 

Video: US Navy Electromagnetic Rail Gun Extreme Slow Motion Video

 



Literatura
General Atomics 10. 5. 2017.

Datum: 02.06.2017
Tisk článku

Související články:

Americké námořnictvo vytrvale pracuje na railgunech     Autor: Stanislav Mihulka (12.07.2016)
Bojové stroje U. S. Army dostanou rekordní laserovou zbraň     Autor: Stanislav Mihulka (20.03.2017)
Mohli by těžaři na Měsíci vystřelovat rudu do vesmíru railgunem?     Autor: Stanislav Mihulka (14.04.2017)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz