Pijte vodu  
zejména, když sportujete a nejste již nejmladší, znovuobjevili Ameriku … v Americe.

 

Jestli patříte mezi ty, které Slunce vytáhlo ven, jarní nálada motivovala k sportování, neopomněli jste pitný režim? Jak ve svém experimentu potvrdil Brandon Yates z bostonského Spauldingovho rehabilitačního centra, i mírná dehydratace snižuje positivní účinek větší tělesné aktivity. To, že sport posiluje nejen tělo, ale i mozek a jeho vyšší kognitivní funkce, je dávno obecně známé a celkem logické – svižněji proudící, dobře okysličená krev je pro neurony elixírem. Mají totiž mnohem vyšší spotřebu kyslíku než svalové buňky. Bez adekvátního přísunu vody to ale nefunguje tak, jak by mělo. Samozřejmě vody neředěné alkoholem.

 

Pro své pokusy Yates naverboval starší rekreační cyklisty s věkovým průměrem 55 let. Podle testů vzorků moče je rozdělil na dvě skupiny – na ty, u kterých hydratace organizmu byla v normě a na ty, jejichž výsledky prokázaly nižší hodnoty, tedy mírnou dehydrataci. Před naplánovaným delším cyklistickým výletem za teplého dne (s teplotou kolem 27 °C) dobrovolníci prošli jednoduchým testem – tužkou měli co nejrychleji a nepřesněji postupně pospojovat očíslované body na papíře. Když po túře odložili kola, dostali opět stejný úkol s jinou konfigurací bodů. Ti, kteří zanedbávali příjem tekutin, byli úspěšnější jen nepatrně. Prokazatelně lepší výsledky ale dosáhli ti, jejichž těla byla před pokusem dostatečně hydratovaná.

 

Jestli Vás při čtení přepadla posměšná myšlenka typu „…no kdo by to byl řekl?!“, souhlasím. O dodržování pitného režimu se napsalo a napovídalo tolik, že to u některých vyvolalo doslova mánii a obsedantní chování - potřebu si loknout vody, či minerálky každých několik minut. Bez alespoň malé pet láhve nejdou na krok z domu.

 

Držme se ale zdravého rozumu a naslouchejme tělu – to zdravě fungující napoví žízní. Na nás je, abychom odpověděli dostatkem vhodné tekutiny – a to zejména ve vyšším věku. Ku prospěchu těla i naší centrální řídící a poznávací jednotky – našeho mozku. Proto si spolu s Jaromírem Nohavicou zanotujme to jeho populární „Pijte vodu, pijte pitnou vodu, pijte vodu a nepijte rum…“

 

Dvě, ne zcela související informace:

Na margo Nohavicovy známé písničky – odhadli byste, v kterých evropských zemích je největší spotřeba alkoholu v propočtu na čistý líh na obyvatele staršího 15 let? Svůj předpoklad můžete konfrontovat s poslední oficiální statistikou z roku 2016. Na konci článku (zde) je srozumitelná tabulka (vpravo uvádíme jen část s překladem záhlaví tabulky). Všimněte si trend (change vs 2003-5) v porovnaní se situací před deseti lety.


Robert Marchand
Robert Marchand

Že správná životospráva a pohyb se – statisticky vzato – pozitivně projevuje i na délce života, je také známý fakt. Spolu s geny bezpochyby přispěla i k vitalitě bývalého, dnes již 106letého francouzského cyklisty Roberta Marchanda, který před rokem vytvořil světový rekord v hodinovce ve věkové kategorii 105 a více letých. Za 60 minut ujel na dráze 22 kilometrů a 547 metrů. Podle jeho slov to mohlo být víc, kdyby ho před koncem hodinovky upozornili, že zbývají poslední minuty. Více zde.

 


Zdroj

EurekAlert

Datum: 23.04.2018
Tisk článku

302 Found

Found

The document has moved here.


Apache/2.4.18 (Ubuntu) Server at knihy.abz.cz Port 80
"> -
Knihy.ABZ.cz
 
 
cena původní:  Kč
cena:  Kč
302 Found

Found

The document has moved here.


Apache/2.4.18 (Ubuntu) Server at knihy.abz.cz Port 80
" style="color:#5599bb;font-weight:bold;">

Související články:

O tajemstvích vody a (ne)dokonalostech rampouchů     Autor: Dagmar Gregorová (05.01.2011)
Fľaša s vodou namiesto lustra     Autor: Dagmar Gregorová (18.09.2011)
Když voda mrzne při mínus čtyřicítce     Autor: Dagmar Gregorová (26.11.2011)
Grafen jako ideální vodní filtr     Autor: Dagmar Gregorová (31.01.2012)



Diskuze:




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni


















Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace