Snížení hladiny cholesterolu oddálí demenci  
Látky, které snižují hladinu cholesterolu zpomalují rozvoj alzheimerovy choroby.

 

Schema molekuly simvastatinu - prvního syntetického statinu, který není na lékařský předpis.

Sedmičlenný tým Francouzů ze čtyř výzkumných pracovišť hodnotil  ztrátu mozkových funkcí způsobených alzheimerovou chorobou. Do pokusu bylo zařazeno 342 pacientů, kteří navštěvovali klinické výzkumné pracoviště specializované  na problémy s pamětí. Pacienti byli monitorováni po dobu tří let. Průměrný věk se pohyboval okolo  73 let, a většinou se jednalo o ženy.

 

Zvětšit obrázek
Cholesterol

Z celého počtu osob postižených zhoršující se pamětí  jich 129 mělo zvýšenou hladinu cholesterolu, přičemž přibližně polovina z nich byla léčena léky s účinou látkou, ktré se říká statiny.  Ze zbylých osob v pokusu si  jich 105  hladinu cholesterolu neléčilo, a 108 jich mělo cholesterol v normálu.

U všech pacientů se v průběhu třech  let jejich stav  posupně zhoršoval. Nemoc však významně pomaleji postupovala u osob, které si hladinu cholesterolu snižovaly pomocí zmíněných léků.  Zhoršování paměti u osob užívajících statiny,  dosahovalo v průměru 1,5 bodu ročně. U pacientů neléčených statiny to bylo 2,4 bodu.
Na výsledcích pokusu je zajímavé i to, že vysoký krevní tlak, nebo cukrovka se v tomto pokusu jako rizikové faktory alzheimerovy choroby neprokázaly.

 

 

Aspergillus terreus, plíseň která napadá výstelku plicních sklípků a známe jí spíš jako alergen, se využívá k výrobě prekurzoru z něhož se vyrábí syntetický simvastatin.

I když jsou výsledky o kterých zde referujeme, a které byly publikovány v Časopisu British Medical Journal doprovázeny pochybovačnou poznámkou editora časopisu o nutnosti zopakovat pokus na větším počtu osob. Nám se zdá jeho výtka dost "mimo mísu".  Ono se totiž nejedná o první poznatek tohoto druhu. V roce 2002 na symposiu neurologů v Denveru  o obdobných léčebných účincích statinů zabraňujících demenci  referovali již Američané z Bostonské university. Jejich poznatky svědčily o tom, že tento efekt se projevuje  dokonce bez ohledu na lidskou rasu - jak na  běloších, tak na černoších.
U statinů se také potvrdilo, že významně snižují riziko srdečního infarktu (včetně následných úmrtí), platí to pro ženy, které ke zmírnění následků menopauzy podstupují hormonální preventivní léčbu.

Florence Pasquier, profesorka neurologie, vedoucí klinického výzkumu na Lille University Hospital ve Francii.

Jeden zádrhel tu přece jen je. Je pravdou, že asi u 7% z nás jsou statiny méně účinné. To je ale dáno našim genetickým profilem, který nás v tomto směru hendikepuje. Záleží na tom, jakou máme formu genu pro HMG-CoA reduktázu. O tomto problému jsme již na Oslu psali v článku "Jez do syta, statiny zařídí zbytek". Tyto komplikace, dané genetickou výbavou, ale závěry francouzského týmu nikterak nevyvrací, a ani je nezpochybňují.

Stávající poznatky nasvědčují tomu, že pokud patříme mezi osoby s vysokou hladinou škodlivého cholesterolu (LDL), ohrožené alzheimerem, tak rozhodně neuděláme chybu, když se budeme snažit srazit cholesterol dolů. Přípravky na bázi statinů se k tomuto účelu jeví být jako šťastná volba.

Datum: 18.11.2005 15:17
Tisk článku


Diskuze:

.. a prevence především :-)

Petr,2005-11-24 14:48:57

.. omlouvám se, pokud se mi tento příspěvek opět zařadil jako nový. Jde opět spíše o reakci na Ala a léčení chorob v minulosti.

.. jen jsem chtěl dodat, že právě u civilizačních onemocnění je dobré občas slyšet, jaké změny v životním stylu vyvolávají(vyvolaly) tato onemocnění (a tedy jak možnése z minulosti poučit a upřednostnit prevenci).

Btw: ta přírodní "farmaka", jak Vám zřejmě přijdou směšná či zastaralá, jsou dodnes nejcenějším zdrojem nových látek a vědomostí nejen ve farmaceutickém průmyslu :-)

Odpovědět

.. ale Ale :-)

Petr,2005-11-24 14:39:25

... v případě civilizačních onemocnění (u kterých je to nejjasněji viditelné, snad už z označení) jde o zdravotní poruchy, které se masově rozšířily až v posledních několika stoletích - tedy které nějak souvisí se změnami životního stylu a výživy v důsledku přechodu průmyslovou revolucí a dál do dnešní doby.

Váš příspěvek Ale mi vyzněl tak, jako byste tvrdil, že v minulosti se tyto choroby léčili vámi uváděnými příklady, což vzhledem k zřejmě minimálnímu rozšíření dnešních civilizačních chorob (maximálně ve městech) nebylo vůbec nutné.

.. samozřejmě nechci po nikom návrat na stromy, jen moudré ohlédnutí po starých zvycích a způsobech života, které umožnili člověku žít několik desetitisíc let ;-) .. třeba minimálně trošku pohybu k životu :-)

Odpovědět

.. a co přirozený "zdroj statinů"?. nebo

Petr,2005-11-23 21:42:47

Při pročítání pozitiv a negativ statinů na netu se nemohu zbavit pocitu, že opět příznivé účinky léčby statiny jsou vyváženy podobně nebezpečnými negativy. Proto bych v této souvislosti uvítal, nejen v případě statinů, kdyby v rámci zpráv o účincích určitých sloučenin byly uvedeny i přirozené zdroje/toky těchto v organismu/, pokud tedy existují - v případě statinů jsem nic nenašel.

.. občas jsou na Oslovi zmiňovány zelení ideologové v případě oteplování, ale občas mi příjde, že některé články vyznívají zase trošku farmakologicko-ideologicky.. "Všichni" se tváří, jakoby se na vysokou hladinu cholesterolu a s tím spojené komplikace (nebo v tomto případě Alzheimerovu chorobu) umíralo odnepaměti, a "hledají" proti tomu léky .. ale aby se někteří vědci pořádně dívali zpátky do minulosti a poučili se ze změn, které ve společnosti proběhly a na základě srovnání doporučili něco jiného, než jen farmaka, to je mnohem vzácnější jev.. ale díky za něj! .. i na oslovi ;-)

Pozn.: uvědomuji si úzké zaměření článku a nutnost publikovat i takovéto drobné vědecké krůčky, jen ten závěr se mi moc nelíbil..

Odpovědět


Sice s vámi v zásadě souhlasím....

Al,2005-11-24 08:36:24

Zapomněl jste ale ke své poznámce navrhnou, co jako ty další možné způsoby léčby (z pohledu do historie) mají být:
- pouštění žilou
- bylinné čaje s přirozenými "farmaky"
- rtuť a arzen
- hypnóza, masáže, tai-či
- ozařování radioaktivním kobaltem
???

Odpovědět

Také s vámi souhlasím...

Al,2005-11-21 13:28:19

...pan Pazdera to tentokrát takk trochu dopletl a nás skoro i popletl,...

Odpovědět


Ale, Ale

Pazdera,2005-11-21 15:06:59

Pánové, obvykle se nedá do názvu článku dát vše co je třeba. Název většinou dovysvětluje perex. Podrobnosti jsou v článku. Ale když už jste začali na pana Pazderu střílet tak velkým kalibrem, jistě jste se podívali, jak o daném problému píší zahraniční primární zdroje, které jsou v článku zmíněny. Pokud ne, učiním tak za vás. Originální nadpis zní: "Cholesterol Treatment May Slow Alzheimer's Disease Progression". Tak to bychom měli název. A když se podíváme hned na druhou větu článku, tak ta v originále zní: Cholesterol lowering drugs, including statins, may slow the progression of Alzheimer’s disease.
A pokud by vám to nestačilo, stačí si vzít starší práce presentované v Denveru na setkání amerických neurologů. Jedna z nich má název: " Statin Drugs May Lower Risk Of Alzheimer's".
Možná bychom společně mohli autorům zahraničních publikací napsat, aby i oni názvy svých článků předělali, co říkáte?
PS: Pokud uvedete svá jména a adresy pod diskusním příspěvkem, pošlu vám kopie originálních článků, ze kterých jsem čerpal poštou.
Josef

Odpovědět


clanky

Martin52,2005-11-21 20:43:44

Ale ved tu nikto na nikoho neutoci. Som rad ze to mozeme v diskusii prebrat. Autorov originalnych clankov sice mozeme upozornit, ale obavam sa ze vzhladom na to, kolko vacsina z nas beznych ludi vlastni titulov pred menom a citacii svojich vedeckych prac, by nas dotycni vyskumnici ignorovali. Tak robim osvetu aspon lokalne :)

Odpovědět

Statiny - anebo patogeny?

Al,2005-11-21 13:23:01

Zajímavé je, že statiny "korelují" nejen biochemií cholesterolu, ale také s aterosklerózou, alzheimerovou chorobou...

V této souvislosti bych poznamenal, že v knize "Příštích 50 let" Johna Brockmana je příspěvek jistého biologa, kteý tvrdí, že dosavadní výzkum alzheimerovy choroby, ateroslerózy, rakoviny apod. nepřináší žádné výsledky, neboť studium buněčných jevů je metodicky chybný. Tvrdí, že za 50 let, již tyto nemoci vyléčíme až se změní zaměření výzkumu (tedy až současní čelní nositelé vědecké hierarchie odejdou do důůchodu). Tvrdí, že hlavním původcem jsou ve skutečnosti parazité - že tyto nemoci jsou skrytě infekčního původu!!! Podobně jako rakovina děložního čípku, rakovina hltanu, žaluděční vředy, zubní kaz...

Co vy na to???

Odpovědět


statiny v tomto pripade

Martin52,2005-11-21 20:34:02

Zaujimava teoria, ale asi len teoria. Az budu nejake dokazy, potom ma zmysel sa o tom bavit.
Co sa tyka statinov, tie maju taky siroky vplyv na rozne choroby kvoli tymto veciam:

- maju protizapalove ucinky, co pomaha pri velmi sirokom spekre obtiazi
- zvysuju elasticitu ciev - toto ma pozitivny vplyv na srdcovo cievne choroby, ale sekundarne aj na vsetky organy, ktorymi cievy prechadzaju a mozog je extremne citlivy organ
- zabranuju migracii buniek hladkeho svalstva cievami
- zabranuje krvnym zrazeninam oddelit sa od steny cievy a tak ju upchat
- znizuje mnozstvo C-reaktivneho proteinu - to je latka ktora sa vyskytuje v krvi pri poskodeniach ciev
- no a samozrejme znizuju mnozstvo cholesterolu produkovaneho v peceni

Tak ked robi jeden liek tolko veci, niet sa co cudovat, ze funguje na tolko chorob. Samozrejme toto boli iba pozitivne dosledky, statiny maju aj kopec negativnych, ktore sa dostavuju pri dlhodobejsom uzivani (radovo mesiacov).

Odpovědět

Prosím upřesnění

Pavel,2005-11-18 15:32:32

Ze článku jsem pochopil, že pacienti byli rozděleni na čtyři skupiny:
A - normální hladina cholesterolu,
B - zvýšená hladina chlesterolu, neléčí se,
C - zvýšená hladina cholesterolu, léčí se statiny a
D - zvýšená hladina cholesterolu, lečí se jinak.

Podle studie pak u pacientů z skupiny C se choroba zhoršovala méně, než u - a to jsem právě nepochopil. Než u D? u B? u (D+B)? nebo i než u A?

Odpovědět


Další podrobnosti

pazdera,2005-11-18 16:53:17

Osob v pokusu, které měly zvýšený LDL bylo 129. Z nich polovina byla léčena statiny (těch které měly jinou léčbu byl zanedbatelný počet, statisticky nevýznamný). Ti kteří se léčili pomocí statinů, měli v této skupině průměrné zhošování paměti 1,5 bodu ročně. Neléčení 2,4 bodu ročně.
Nyní přidávám další údaj, který v článku je vynechán. Vynechal jsem jej proto, protože i když na podstatě formulovaných závěrů nic nemění, celou záležitost poněkud komplikuje. Jde o to, že osoby s normálním cholesterolem (těch bylo 108), měly zhoršování paměti 2,6 bodu za rok. Byly tedy nejhůře postiženou skupinou. Ale znovu zdůrazňuji, že na podstatě sdělení, které si článek kladl za cíl - že totiž osoby léčené statiny mají výhodu v tom, že v případě demence zaviněné azheimerem hloupnou pomaleji, to nic nemění.
V případě požadavku ještě detailnějších služeb se obraťte na placenou službu poskytovanou na adrese klubzn@volny.cz

Odpovědět


Vynechanie podstatnej veci

Martin52,2005-11-20 21:07:55

To ze ste vynechali taku podstatnu vec dost meni situaciu. Ked totiz najhorsie na tom boli pacienti s najnizsim cholesterolom, znamena to inverznu korelaciu medzi cholesterolom a alzheimerovou chorobou, teda cim viac cholesterolu, tym menej alzheimera. Statiny maju okrem znizovania cholesterolu aj ine efekty a prave tie maju pozitivne ucinky. Na druhej strane, existuju vedecke studie, ktore dokazali ze statiny zvysuju riziko rakoviny a mozgovej porazky, a tiez ze najlepsie vysledky liecby srdcovo-cievnych chorob statinmi boli u ludi, ktorym takato liecba znizila cholesterol najmenej!

Odpovědět


demence a alzheimer !

Pazdera,2005-11-21 04:26:46

Článek si neklade za cíl být ucelenou studií účinků statinů. To o čem referujete je známá záležitost staršího data. V názvu tohoto článku a v perexu je jasně stanoveno, čeho se tento příspěvek týká. Je to příznivý účinek statinů na demenci způsobenou alzheimerem. A to je to, co je na účincích statinů poznatkem zcela novým.

Odpovědět


zla interpretacia vysledkov

Martin52,2005-11-21 09:51:32

Mate pravdu, ze to je novy poznatok ohladne pozitivneho posobenia statinov, ale nazov clanku znie: "Snížení hladiny cholesterolu oddálí demenci". Tento nazov je zavadzajuci, pretoze nie znizenie hladiny cholesterolu oddiali demenciu - ako to vyplyva aj z Vami neskor doplnenych udajov - ale pouzivanie statinov. Pozitivne ucinky statinov sa podla urcitiych studii prejavuju nie vdaka, ale napriek znizeniu hladiny cholesterolu, resp. nemaju so snizenim cholesterolu ziadny suvis. Kedze clanok nie je studiou o celkovych ucinkoch statinov, naco vobec spominat znizovanie cholesterolu? Ale predpokladam, ze problem je skor v clanku z ktoreho ste cerpali udaje a kde je to bolo touto formou napisane. To je bohuzial dan politickej korektnosti ohladne mytu o cholesterole-zabijakovi, ked sa citatelsky popularne znizenie cholesterolu vyzdvihne.

Odpovědět


Souhlas s Martin52em

Pavel,2005-11-21 10:59:55

Právě proto, že mi z článku nebylo jasné, jesli je zpomalení demence způsobeno snížením hladiny cholesterolu nebo užíváním statinů jsem položil svoji doplňující otázku.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz