Nový pohled na houbaření
Černobyl po dvaceti letech dokázal, že jeho nebezpečí ještě nepominulo.

Tvrdší kontroly na jatkách zavedli v Norsku poté, co se ukázalo, že jsou některé produkty kontaminovány nezvykle vysokým množstvím radioaktivních prvků.
Norský kontrolní orgán (NRPA), který má na starosti ochranu obyvatel před radiací prohlásil, že problém se týká především ovcí a že vzniknul proto, že letošní rok byl obzvlášť příznivý na růst hub a ovce si na nich pochutnávaly.

O houbách je známo, že z půdy čerpají mnohem více radioaktivních látek, než například trávy, či jiné rostliny.

Nyní je v Norsku 36 oblastí, kde zamoření v důsledku havárie Černobylu v roce 1986, je takového rázu, že vyžaduje kontrolu živočišných produktů zde vyrobených. Šetření NRPA zjistilo, že hladina cesia-137 v mase ovcí v tomto roce dosáhla 7000 becquerelů/kg. To je více než dvojnásobek maximální hodnoty  minulých let.
Podle norských zákonů je maso poživatelné,když splní limit 600 bq/kg. Aby norští farmáři patřičný limit splnili, stačilo aby měsíc před porážkou dávali ovcím krmivo, které nebylo kontaminované. Aby se u jejich ovcí letos snížila hladina cesia 137 na zákonem danou mez, musí ovcím dávat nekontaminované krmivo dvojnásobně dlouhou dobu.

V každém případě to je šok, že po tak dlouhé době po černobylské katastrofě se může z ničeho nic objevit tak vysoká radioaktivita v živočišných produktech. A za vše přitom mohou houby, které i po dvaceti letech od katastrofy dokáží ze země vytáhnout tolik radioaktivního cesia. Možná bychom se i u  nás měli znovu podívat na to, jak to po zdravotní stránce s našim národním koníčkem – houbařením, vlastně je.

Pramen: New Scientist magazine, 28 October 2006, page 7