Genetická proměnlivost lidí větší, než se myslelo
Pohled na počty a uspořádání kopií jednotlivých genů ukázal, že genom druhu Homo sapiens není tak neměnný, jak se až dosud tvrdilo.

Ukázalo se, že až nejsme stejní, jako pěchota armády klonů. Jestli to je dobře nebo špatně, ať si přebere každý sám.

Již letmé rozhlédnutí kolem sebe například v městské hromadné dopravě napoví, že lidé zcela zřetelně nejsou stejní. Když pomineme triviální rozdíly dané pohlavím či věkem, stále bude dobře patrné, že se jednotliví lidé od sebe různě odlišují. Ptát se na to, jak se od sebe lidé liší na úrovni genů a molekul je ale v dnešní době politicky nekorektní. Může za to poněkud paranoidní obava, že by takové dotazy a případné odpovědi poskytly munici pro přehnanou xenofobní hysterii. Proto na případný nekorektní dotaz, jak se mezi sebou liší genomy jednotlivých lidí donedávna existovala pouze jedna striktní odpověď. Totiž ta, že prakticky vůbec a že každí dva lidé na planetě mají společných minimálně 99,9 procent genomu.
To teď už teď ale nepůjde. Zcela nová studie početného mezinárodního týmu molekulárních biologů přichází s převratným zjištěním, že přes 2900 genů, čili nejméně 10 procent všech lidských genů vůbec není stálých, ale že se naopak mezi jednotlivými lidmi výrazně, někdy až dramaticky liší.

Schererův tým se zaměřil na proměnlivost v počtu kopií genu (CNV, copy number variations). Jde o to, že každý gen v diploidním organismu, tedy i v nás je za normálních okolností zastoupen dvěma alelami, jednou od táty a druhou od mámy. Často se ale stává, že se jednotlivé alely vyskytují v různém počtu kopií, určitá alela může třeba úplně zmizet, nebo se naopak různě namnožit genovou duplikací. To samozřejmě není jen tak, každá taková změna významně ovlivňuje aktivitu daného genu a ve své důsledku i celý organismus.
Rozsáhlého projektu se zůčastnilo celkem 270 genomů lidí z Evropy, Asie a Afriky. Badatelé použili techniku skenování celých genomů pomocí DNA čipů. Tímto postupem mohli zachytit odlišnosti v DNA, když se porovnávané sekvence lišily minimálně o 1000 nukleotidů, čili jednotlivých písmen genetické informace.

DNA čip. Elegantní technika, jak rychle prozkoumat obrovské úseky DNA.

U každého sledovaného člověka odhalili průměrně 70 míst CNV, což dělalo dohromady průměrně 250 000 nukleotidů. U všech zkoumaných osob objevili celkem 1447 různých míst CNV, což dohromady představuje zhruba 12% lidského genomu. To je mnohem větší proměnlivost genomu našeho druhu, než si kdy kdo myslel. Pozorované změny počtu kopií genů byly nejen běžné, ale taky řádně veliké. Autoři studie běžně potkávali změny v úsecích DNA dlouhé přes milión nukleotidů. Dřív se myslelo, že tak brutální změny lidského genomu musejí souviset s dědičným onemocněním. Ukázalo se však, že takové změny má ve svém genomu prakticky každý z nás.

Současná podoba mapy míst CNV v lidském genomu, zobrazená po jednotlivých chromozómech. Délka známých CNV modře, frekvence jejich výskytu červeně.

Ve skutečnosti se geneticky daných poruch týkalo jen přibližně 16% objevených změn CNV. Šlo například o syndromy DiGeorgeho, Angelmanův, Williams-Beurenův a Prader-Williho, nebo změny týkající se schizofrenie, šedého zákalu, spinální svalové atrofie či aterosklerózy. Z dřívější doby je známo, že se některé změny CNV objevují v některých typech rakovinných buněk, i když jejich přímá souvislost s rakovinným bujením ještě není úplně jasná. Právě nyní také běží nadějný výzkum role změn CNV v onemocněních ledvin, Parkinsonovi, Alzheimerovi či v náchylnosti konkrétních lidí k AIDS.

Zmíněná studie se stane dobrým základem pro individualizované sekvenování lidského genomu. Postupně začneme mít sekvence našich konkrétních genomů, nejprve pro potřeby diagnostiky genetických poruch, na míru šité léčby nejrůznějších onemocnění nebo pro jejich prevenci. Zajímavým výstupem projektu je i fakt, že Scherer s kolegy objevil přes 30 miliónů nukleotidů kupodivu zjevně nepřítomných v dosud publikované sekvenci celého lidského genomu. To je zhruba jedno procento jeho délky.

Evoluce genomu člověka se doposud sledovala buď na úrovni celých chromozómů, nebo naopak na úrovni změn jednotlivých nukleotidů (SNP, single nucleotide polymorphism). Teď se otevírá zcela nový a velmi slibný prostor pro sledování evolučních procesů v genomu na úrovni úseků DNA dlouhých statisíce až milióny nukleotidů.

Pramen: Nature Vol 444: 444-454 (doi:10.1038/nature05329).

Datum: 29.11.2006 19:29

Vědci zkřížili člověka se želvuškou     Autor: Stanislav Mihulka (01.04.2024)
Drobní červi si v Černobylu z vysoké radiace dělají šoufky     Autor: Josef Pazdera (11.03.2024)
Z pekla štěstí: Před necelým milionem let lidská linie málem vyhynula     Autor: Stanislav Mihulka (05.09.2023)
Evoluční ironie: Lidmi nás možná dělá to, co jsme z genomu ztratili     Autor: Stanislav Mihulka (09.05.2023)
Okolní planetární systémy by mohly prozkoumat pikogramové sondy     Autor: Stanislav Mihulka (14.12.2022)

diskuze výhradně pro rozumné lidi www.racional.eu

Petr Pavel2,2015-03-24 14:45:58

Kolik uživatelů fóra je potřeba na výměnu žárovky?
-- 1 uživatel vymění žárovku a napíše příspěvek o tom, že vyměnil žárovku.
-- 3 uživatelé na to, aby napsali o podobných zkušenostech o výměně žárovky a o tom, jak různě mohou být žárovky vyměňovány.
-- 6 uživatelů k upozornění na to, jak nebezpečné může vyměňování žárovky být.
-- 1 uživatel k tomu, aby přesunul téma do sekce "Světlo".
-- 2 uživatelé na obhajobu toho, že téma mělo být přesunuto do sekce "Elektrické spotřebiče".
-- 5 uživatelů, aby poukázali na gramatické chyby v příspěvcích, týkajících se předchozích příspěvků o výměně žárovky.
-- 5 uživatelů, aby poukázali na gramatické chyby uživatelů, kteří poukazovali na gramatické chyby
-- 5 uživatelů, aby napsalo, že všichni uživatelé, jenž udělali gramatickou chybu, si mají znovu odchodit základní školu
-- 5 uživatelů, aby poukázali na gramatické chyby uživatelů, kteří posílali zpět do základní školy (a ti se budou bránit tím, že rychlý chlapci je správně, protože jsou v jejich nářečí mladý chlapci)
-- 4 uživatelé na to, aby se dohadovali, jestli se má říkat "žárovka" nebo "výbojka".
-- 2 uživatele "průmyslové profesionály", kteří budou všechny informovat o tom, že správný termín je "světlo".
-- 2 uživatele, kteří o sobě budou prohlašovat, že jsou také odborníci z průmyslu a že výraz "žárovka" je naprosto správný.
-- 5 uživatelů na to, aby se dohadovali, jestli jsou lepší klasické žárovky nebo rtuťové výbojky
-- 1 uživatel, který bude o sobě prohlašovat, že je doktor přírodních věd s červeným diplomem, a proto ví, že rtuť není jedovatá a jedovatost rtuti je jen mýtus.
-- 2 uživatele na to, aby upozornili, že toto není diskuze o pravopisu, ať přejdou do diskuze o pravopisu
-- 5 uživatelů na to, aby všechny ostatní informovali o tom, že diskuze o žárovkách není diskuze o žárovkách, ať ostatní laskavě pokračují v diskuzi jménem "Jaký monitor a vypalovačku?", která o žárovkách je.
-- 5 uživatelů k obraně příspěvků této diskuze, kteří budou říkat že všichni používáme žárovky a proto jsou ty příspěvky vlastně relevantní.
-- 2 feministky, aby upozornili na to, že ženy šroubují žárovky daleko lépe, než muži
-- 5 uživatelů ke vkládání příspěvků s odkazy, kde mohou ostatní uživatelé vidět různé druhy žárovek.
-- 4 uživatele, kteří napíšou příspěvky se správnými odkazy.
-- 6 uživatelů, kteří budou odkazovat na všechny příspěvky napsané od počátku až do současnosti, kompletně je citovat a to včetně všech hlaviček a podpisů, a nakonec do svého příspěvku přidají "Já taky"
-- 7 uživatelů, kteří budou psát skupině uživatelů, která dlouho nepsala, že nepíšou, protože nemůžou oponovat jejich názorům.
-- 4 uživatelé, kteří budou říkat "A neřešilo se tady tohle před chvílí?".
-- 9 uživatelů, kteří budou říkat "nejdřív hledej, než se tady budeš ptát na něco o žárovkách" a dají link na vyhledávání googlu s dotazem výměna žárovek, ve kterém google vyhodí jen odkazy na různé podstránky diskuze, ze které byl uživatel odkázán k vyhledávači.
-- 1 uživatel, který se zeptá, jak vyměnit kolo u auta.
-- 5 ekologů, aby nás varovalo, že žárovky způsobují extrémní globální oteplení, jenž do pěti let uvaří veškerý život na planetě
-- 8 opravdu přínosných uživatelů, kteří úplně každého uživatele do posledního musí upozornit na to, že je směšný. A každého jednotlivce musí na tuto veledůležitou informaci upozornit v samostatném příspěvku.
-- 1 administrátor, aby zablokoval uživatele za to, že si dovolil si stěžovat na šikanu jiným uživatelem
-- 1 uživatel, který byl doposud skrytý a bude reagovat na prapůvodní první příspěvek, který byl napsán před půl rokem, takže všechen ten cirkus se bude opakovat.

U nás to takto nikdy vypadat nebude, nebojte!
www.racional.eu diskuze jen pro rozumné lidi

diskuze výhradně pro rozumné lidi www.racional.eu

Petr Pavel2,2015-03-24 14:45:58

Kolik uživatelů fóra je potřeba na výměnu žárovky?
-- 1 uživatel vymění žárovku a napíše příspěvek o tom, že vyměnil žárovku.
-- 6 uživatelů k upozornění na to, jak nebezpečné může vyměňování žárovky být.
-- 1 uživatel k tomu, aby přesunul téma do sekce "Světlo".
-- 4 uživatele, kteří napíšou příspěvky se správnými odkazy.
-- 4 uživatelé, kteří budou říkat "A neřešilo se tady tohle před chvílí?".
-- 1 uživatel, který se zeptá, jak vyměnit kolo u auta.

U nás to takto nikdy vypadat nebude, nebojte!
www.racional.eu diskuze jen pro rozumné lidi

Zjisteni

bluemoon,2006-12-02 11:52:19

Nakonec toho objevime hodne, aby jsme zjistili, ze ve skutecnosti vlastne nic nevime. Uz nevim, kde to bylo...ale je to dobry.

A co teď?

L.Berija,2006-11-30 19:39:19

Rasismus bude bujet :(

No tak teda sorry,

Jana P.,2006-11-30 17:09:38

už se vás radši nic ptát nebudu.

A čo vedci čakali?

Martin,2006-11-30 15:29:38

A čo sa čakalo? Že pri zhruba troch miliardách nukleotidov v našej DNA budeme všetci uniformní ako záhon holandských tulipánov? Niektorí aktivisti a superultraantirasisti zrejme nerozlišujú sémantické odtiene slov "rozlišovať" a "hodnotiť".
Svet je pekný a zaujímavý práve preto, lebo je pestrý a rozmanitý.

Sláva,

Ludva,2006-11-30 11:11:16

konečně máme vědecky potvrzeno, že lidé jsou různí. Ale pozor na "rasistické" výzkumy, mohlo by se narazit!

variabilita lidského genomu

jarda petr,2006-11-30 05:49:23

I se zohledněním CNV se variabilita lidského genomu odhaduje na 99,5%. Prostor pro CNV představuje sice 12% lidského genomu, ale zdaleka ne celý je pro tyto účely využit.

pokud je variabilita 99,5%

CC,2006-11-30 09:27:23

tak jsme každej totálně jinej

schodnost či nějaké podobné slovo by se tu asi hodilo lépe

Připadalo mi hloupé

Ccecil,2006-11-29 23:10:06

obšlehnout náš populárněvědecý magazín a odkazovat se na původní pramen.... ale tak si tak říkám, asi jsem to měl udělat. Ikdyž pravda, vánoční čas mi neumožňuje takový luxus času a stát mě za to neplatí, takže SM je to tvoje se vším všudy.

jo

CC,2006-11-29 22:39:13

tak tohle je pecka

zachvíli třeba někdo podobně ukončí gender-bláboly, doufejmež

a dale?

PT,2006-11-29 22:50:22

a co treba prezkoumat tu udavanou (tusim 98) procentni podobnost se simpanzi? jak se k tem vsem cislum doslo kdyz ted vyjde studie ktera ma takrka o dva rady rozdilny vysledek.

Gender

Jana P.,2006-11-29 23:29:19

Trochu to, prosím, rozveďte. Opravdu mě to zajímá.

nic nebudu rozvádět

CC,2006-11-30 09:28:57

stejně sem se nechal unést, eliminace pitomců ve společenských vědách prakticky neprobíhá

to PT

J. Zrzavy,2006-11-30 19:40:00

Prostě se tu počítají různé věci. Tím rozdílem mezi šimpanzem a člověkem (skoro přesně 1%) se míní počet jednotlivých substitučních mutací, nikoliv počet CNV. Pochopitelně různé metriky odlišnosti dají různé výsledky. Proto nemá žádný smysl udávat nějaká čísla, pokud 1. neřeknete, co máte na mysli, 2. nesrovnáte zajímavý rozdíl (třeba člověk-šimpanz) s nějakou jinou dvojicí druhů, měřenou stejným způsobem.