Bio Art spojuje nejmodernější vědu a umění
Fantastické spojení molekulární biologie a umělecké kreativity plní umělecké galerie a zároveň propaguje vědecké koncepty.

Adam Zaretsky, bio umělec.

Intenzivní rozvoj kouzelných technologií genetických manipulací a stále hlubší ponor do tajů biologických organizmů včetně nás samotných postupně láme ledy mezi konzervativně smýšlejícími intelektuály. Dnes se dokonce najdou umělci, kteří nejen, že nepořádají laciné happeningy brojící proti GMO,ale naopak svoji tvorbu zakládají na genetickém inženýrství a dalších technologiích moderní doby.

Instalace Adama Zaretskyho.

Bio Art postupně nabývá na síle a přitahuje stále více originálních osobností, které mixují nadhled, smysl pro humor, umělecké cítění, nejnovější přístrojové vybavení, technologické postupy a vědu do uhrančivého uměleckého stylu. Rozhodně nemá nouzi o zájem diváků, odborníků, kritiků, a samozřejmě ani zatuchlých moralistů. Bio umělci pracují s živými tkáněmi, bakteriálními kulturami i složitějšími organismy a smazávají tradičně velmi opevněné hranice mezi uměním a vědou.

Adam Zaretsky, významná osobnost Bio Artu z Rensselaer Polytechnic Institute, v jedné performanci pouštěl kultuře E.coli na Petriho misce „Greatest Hits“ angloindické popové hvězdy 2. pol. 20. stol. Engelberta Humperdincka. Bakterie reagovaly zvýšenou produkcí antibiotik a Zaretsky to potěšeně komentoval s tím, že tak příšernou hudbu nesnesou ani bakterie.

Projekty Eduarda Kace. Vprostřed dole světélkující králík Alba.

V zimním semestru 2006/2007 Zaretsky vedl mezioborový vysokoškolský kurz VivoArt: Art and Biology Studio, v jehož průběhu se studenti orientovaní na umění, vědu a medicínu zabývali konceptem spojení člověka a jiných živých systémů.

Významná část Bio Artu zahrnuje genetické manipulace, kdy umělci vytvářejí nové organismy jako umělecká díla. Eduardo Kac, přední bio umělec z Art Institute of Chicago, známý mimo jiné tím, že si do těla implantoval mikročip, aby podnítil úvahy o vztahu lidí a technologií, v roce 2000 vytvořil jeden ze zatím nejvýraznějších symbolů Bio Artu, králíka Albu.

Bio Art na buněčné úrovni. Světélkující hlenka Dictyostelium.

Kac vnesl do oplozeného králičího vajíčka gen pro fluoreskující protein z medůzy a Alba v modrém osvětlení krásně zeleně světélkoval.

Julia Reodica z Rensselaer Polytechnic Institute vytvořila projekt hymeNextTM, kdy spojením krysích tkáňových kultur a vlastních vaginálních buněk vypěstovala sérii panenských blan, aby konfrontovala moderní sexualitu a vnímání ženského těla.
Bio Art jako nový umělecký směr pochopitelně přitahuje i negativní emoce, kupodivu kromě starých konzervativců dráždí i konzervativce juniory, čili nejrůznější organizace a spolky pro ochranu zvířat a rostlin. Těm vadí jakékoliv zásahy do údajně „přirozených“ genomů a rozverní světélkující králíci je přivádějí k šílenství. Podle všeho by nejraději zakázali světélkovat i těm původním medůzám.

Engelbert Humperdinck, popový postrach bakterií.

Vedle aktivistů šikanuje bio umělce i americká státní mašinerie. Steven Kurtz, badatel a bio umělec ze SUNNY v Buffalu, byl před třemi lety uvězněn v rámce boje proti terorismu. Policii se nelíbily jeho umělecké biologické materiály zahrnující i bakteriální kultury, s nimiž doma pracoval.

Přes četné potíže si Bio Art buduje své místo na výsluní. Atraktivním způsobem napomáhá tomu, aby se naše civilizace konečně vyrovnala s genetickými manipulacemi a změnami živých organismů a mohla tyto technologie plnohodnotně využít pro své potřeby.

Pramen: The Associated Press, MSNBC.com

Datum: 28.03.2007 03:43

..OK

ja,2007-03-29 18:17:46

...tak, tohle se musi cist jako vyslovene televizni zabava, jinak je to nesmysl....se divim, ze to je na portalu ktery ma mit neco spolecneho s vedou....

Pan Býček,2007-03-30 20:47:00

proč?

pro SM ... a budovatel zítřků

Petr,2007-03-29 00:51:53

S úsměvem jsem si přečetl váš komentář pod nedávným článkem JP z 25.2. o tom, že "Zapálené snahy o lepší svět si nezaslouží antipatie, ale hluboký a upřímný odpor. Polovina lidsta nedělá nic jiného, než že hasí škody po hlasatelích zářných zítřků."

Toto jste napsal jako kritiku "zachránců světa", ale soudě i jen z posledního odstavce dnešního článku (nejen), se mi zdá, že mezi budovatele světlých zítřků patříte možná více, než oni "zachránci".. aneb co jiného, než světlé zítřky slibuje věta: ".. aby se naše civilizace konečně vyrovnala s genetickými manipulacemi a změnami živých organismů a mohla tyto technologie plnohodnotně využít pro své potřeby.
".. a nebo že by to bylo vše jinak? ;-) :-)