Nenasytné černé díry
Výzkum může objasnit, proč obří černé díry v centrech některých galaxií jsou „nenasytné“, zatímco jiné (např. ta uprostřed naší Mléčné dráhy), dodržují většinu doby půst.

Nově objevená „aktivní galaktická jádra“ jsou pravděpodobně obklopena oblakem plynu a prachu, který pohlcuje většinu vlnových délek světla. (Kredit: Aurore Simonnet/Sonoma State University)

Černé díry, které pohlcují své okolí, patří mezi nejjasnější objekty ve vesmíru - svítí jako majáky ve vzdálenosti miliardy světelných roků. Ale astronomové našli novou zvláštní třídu těchto objektů. Chovají se úplně jinak – připomínají „nenasytné jedlíky“, kteří vysílají prakticky nezjistitelné záření vznikající při pohlcování okolní hmoty.

Až dosud se o všech velkých jedlících – kteří jsou známí jako aktivní galaktická jádra (AGN - Active Galactic Nuclei) – myslelo, že mají stejnou základní strukturu. V tomto „unifikovaném modelu“ disk, obklopující supermasívní černou díru, vypadá jako torus („anuloid“) z plynu a prachu (nebo jako americká kobliha s dírou uprostřed).

AGN svítí tak jasně, protože hmota z torusu (disku) je vtahována směrem k černé díře, ta se zahřívá a září. Rovněž při rekonexi magnetických silokřivek dochází ke zvyšování teploty. Jakékoliv rozdíly v záření astronomové přisuzovali úhlu, pod nímž pozorovatelé objekt viděli (viz obrázek).

Hmota z torusu je vtahována  směrem k černé díře.

V „unifikovaném modelu“ mají všechny AGN běžnou strukturu, odlišnou ji dělá pouze úhel pozorovatele. Nedávno nalezené černé díry do tohoto modelu nezapadají. (Kredit: Aurore Simonnet/Sonoma State University)

Doughnut - kobliha a ...

Nyní bylo nalezeno asi 8 AGN, které „nezapadají“ do unifikovaného modelu. Nejprve byly objeveny pomocí Burst Alert Telescope na palubě rentgenové družice Swift (Swift Space Observatory, NASA). Následná pozorování japonskou družicí Suzaku, která detekuje rentgenové záření ve větším rozsahu, pak potvrdila, že objekty nevysílají nízkoenergetické rentgenové záření.

Pouze AGN může vyzařovat rentgenové paprsky s energiemi, ve kterých pozoruje Shift. To ukazuje, že nové objekty jsou skutečně „žravé“ černé díry. Ale skutečnost, že Suzaku nezjistila nízkoenergetické záření, naznačuje, že objekty jsou plynem a prachem, který pohlcuje nízkoenergetické rentgenové záření, obklopeny úplně – s větší pravděpodobností než relativně plochým, prachovým diskem (torusem).

„Nalézáme objekty, které nemají tvar koblihy… které nemají díru uprostřed,“ říká člen týmu Richard Mushotzky (Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Maryland, USA). „Prach a plyn tvoří uprostřed velký miš-maš (mish-mosh). Toto jsme neočekávali.“

Další člen týmu Jack Tueller (Goddard Space Flight Center) navrhuje několik vysvětlení pro tuto strukturu. Černá díra může být skutečně obklopena diskem (torusem), ale celý systém (torus + černá díra) může být začleněn do obrovského prachoplynného oblaku, který absorbuje většinu vlnových délek světla.

Dr. Richard Fred Mushotzky (NASA Goddard Space Flight Center). Kredit: NASA/GSFC

Další možností je, že zahřáté částečky plynu a prachu, které obklopují černou díru, mají neuspořádaný pohyb, takže vytváří velmi silný disk, který nemá uprostřed díru. „Je to jako naplněná kobliha,“ řekl Tueller pro New Scientist.

Černé díry se doposud vyhýbaly objevení, protože na většině vlnových délek nezáří. Podle Mushotzkyho současné objevy těchto „jedlíků“ naznačují, že astronomové možná o 20% podcenili počet aktivních galaktických jader (AGN) ve vesmíru. Tueller s tím souhlasí a je přesvědčen, že to vědcům pomůže lépe vysvětlit i kosmické vysokoenergetické záření.

„Velkou záhadou, které nerozumíme, je také, proč nějaké černé díry září a jiné ne,“ říká Mushotzky. „Pokud nepozorujeme všechny zářící objekty – a nalézáme jen neviditelné – nemůžeme návrhy řešení pořádně otestovat.“

Dalekohled BAT (Burst Alert Telescop) na družici Swift. Kredit: NASA/UCL/MSSL

Podle aktuální teorie slučující se galaxie stlačují plyn do jader a centrální černé díry začínají „hořet“ jako AGN. „Pokud je idea správná, ta na které je založen náš výzkum, měli bychom najít velké množství objektů, které budou vykazovat znaky slučování - buď mají blízké společníky nebo jsou velmi zdeformované nebo mají slapové jevy,“ tvrdí Mushotzky.

Dr. Jack Tueller (NASA Goddard Space Flight Center). Kredit: NASA/GSFC

Tým věří, že získá záchytné body o struktuře objektů pozorováním jejich spektra pomocí infračerveného Spitzera (Spitzer Space Teleskope). Prach a plyn kolem nich by měl absorbovat vysokoenergetické záření objektů a znovu ho vysílat jako tepelné (infračervené) - více energetické z teplejších oblastí v blízkosti černé díry a méně energetické z větších vzdáleností.

Zdroj: New Scientist

Datum: 07.08.2007 13:24

natpis

Ajnštajn,2007-10-22 02:03:59

A čo je to ten taký éter?

Satir

Xavier,2007-08-09 16:23:35

Tak se dívám, že je to tady samý satir. Lidi, nevěřte jim! Jeden neumí česky a druhý umí pracovat jen s Photoshopem a zeleninou.

závist

...,2007-08-09 18:35:37

A ty jsi zase nejaka zavistiva p..., ze nekdo necemu skutecne rozumi.

Xavier,2007-08-10 11:11:53

Jeden satir, druhý satir, třetí vulgární.

Pane

Xavier,2007-08-10 11:23:17

A jestli si pane myslíte, že závidím informační rozhled pánům, kteří buď srovnávají černou díru s automatem na kávu nebo zavádí éter či používají barevně upravenou květenu k demonstraci svých názorů, tak se silně mýlíte.

a co umis ty ?

...,2007-08-10 11:43:55

Co ?

prosim pekne co pak je to za kvitko ta "vakuova varieta" by me zajimalo pane X ?

Co umím?

Xavier,2007-08-10 15:20:53

Umím se třeba alespoň podepsat, pane. Xavier je sice přezdívka, ale aspoň víte, jak mne oslovit, pane.

Vakuová varieta

Xavier,2007-08-10 15:24:12

S vakuouvou varietou nemám nic společného, pane. Je to spojení dvou slov, které postrádá smysl. Něco jako flaškové pivo v láhvi, pane.

Kytka

Xavier,2007-08-10 15:53:05

Jinak ten obrázek na který narážíte, po inverzi a zmenšení (taky byste měl ty obrázky v těch náhledech ukládat s menším rozlišením) tipuji, podle artefaktů že se jedná o fotografii chlupama oblepené žvýkačky (nebo podobné hmoty) přilepené na sklo (foceno skrze sklo).

Král Kojot,2007-08-10 23:47:34

Pane Xaviere, jen do nich. Jen se obávám že sypete příslovečné perly sviním (invertovaným ve photoshopu). Inu jak se říká u nás - s hlúpym sa nedomluvíš, se zasopleným sa nenajíš!

Je více typů "Černých děr"

Stanislavus,2007-08-08 17:21:56

Na otázku,proč nějaké černé díry září a jiné ne,“ říkám, že je to možné. Tyto černé díry do našeho vesmíru svou světelnou energii nevydávají. Asi tak jako, když hodíte do moderního automatu na kávu jistý obnos a za toto se načepuje více rozličných nápojů do celkové sumy a množství.

bla bla bla

morpheus,2007-08-08 19:09:55

Chlape ty nevis o co jde ;-D

partiční funkce černé díry

steiner,2007-08-08 13:50:39

Dovoluji si upozornit na velmi zajímavý, dnas vyšlý, článek, jenž iterpretuje Riemannovu zeta funkci jako partiční funkci U-duálního instantonu

viz

blíže viz

Příjemnou zábavu!

Tak to je bomba

abc,2007-08-08 18:21:37

slušné !

kamil,2007-08-08 21:09:25

to se jen tak nevidí...

Král Kojot,2007-08-07 21:44:59

A sakra, čeká nás další zelenina maskovaná za fraktály.

struktura hrdla

steiner,2007-08-07 19:15:49

Mnohem zásadnější výzkum se týká samotných vnitřností černé díry. Mimochodem černé díry jsou pouze speciálním případem 1 nestabilní U-duální černé brány, jejíž holograficky duální kalibrační grupa

viz http://www.kolej.mff.cuni.cz/~lmotm275/RUZE/hologprn.htm

je graduovaný kvantově deformovaný oktonionický manifold M

viz

a

Důležitým pozorováním je modulární homomorfismus Weylovy grupy kořenového prostoru grupového manifoldu M a deformovaného fraktálního atraktoru uvazování hagedornovského dilatonu (chcete-li Uduálního instantonu) uvnitř hrdla konifoldu vyplňujícího M.

speciální případ nestabilní U-duální černé brány

ZEPHIR,2007-08-07 23:53:34

Podle vlnový teorie éteru sou černý díry neutrinový hvězdy: analogie tech neutronovejch, jenom ještě hustší. Jety na jejich pólech jsou extrémní případ tzv. gravitačního zjasnění, který jde pozorovat i u velkejch rotujících hvězd.

Prachové galaxie

ZEPHIR,2007-08-09 13:38:41

Prachový galaxie jsou vesměs poměrně starý. Neobsahujou hmotu v podobě prachovýho prstence, protože ten prach do nich nepadá. Nepadá do nich proto, že je naopak černou dírou vyvrhovanej a tvořenej. Vlnová teorie éteru vysvětluje vznik hmoty ve vesmíru jako produkt evaporace kvasarů, čili jako prachový galaxie v raným vesmíru vypadala většina galaxií.

Zajimalo by mě, zda z těch blábolů o konifoldech je možný o černejch vydedukovat něco pozorovatelnýho.

éter ?

...,2007-08-09 18:33:57

pane Z neopruzujte tady s éterem z nefyziky 19. století nebo shad máte zato že to je nějaký budhistický server ?

Vysvětlení vzniku a tvaru prachovejch galaxií