Sloní chemie
Když se dostane sloní býk do říje zvané musth, přestává s ním veškerá legrace. Ostatně slovo musth má perské kořeny a původně znamenalo „otrávený“.

Frontalin vylučují sloni žlázou na spánku.

Slon se skutečně chová, jako kdyby mu mozek zastřela silná droga. I toho nejmírnějšího sloního býka může musth změnit v nebezpečného tvora schopného zabíjet. Slabší samci jdou rozvášněnému zvířeti raději z cesty. Chuť na avantýry se slonicemi je v přítomnosti říjného býka rychle přejde. Na druhé straně dodává musth slonovi silný sexappeal u říjných samic.

frontalin:
1,5-dimethyl-6, 8-dioxabicyclo[3.2.1]octane

C8H14O2
molekulová váha: 142.2

Mechanismus těchto změn byl donedávna zahalen tajemstvím, protože výzkum říje sloních býků je krajně nebezpečný podnik. Vědcům jde doslova o život. Dokonce i mahuti – vůdci pracovních indických slonů – se svým svěřencům v tomto období raději vyhnou. Sloní býk v říji je pro práci příliš nebezpečný a mahuti dělají obvykle všechno možné, aby slonovi musth co nejdříve zarazili. Poutají sloní býky k silným stromům a drží je na hladové dietě. Tak dokážou zkrátit musth trvající obvykle několik týdnů na 5 až 7 dní.

Změnu chování říjného býka i slonů v jeho okolí mají na svědomí molekuly vylučované ze zvláštní žlázy na spánku. Hlavní účinnou látkou tohoto sekretu je molekula zvaná frontalin. Američtí a novozélandští vědci vedení biologem Davidem Greenwoodem z University of Auckland  zjistili, že frontalin nastavuje slonům dvě odlišné tváře. Vyskytuje ve dvou formách, které se liší prostorovým utvářením asi jako pravá a levá rukavice. Chemicky jde o stejnou látku. Její molekuly jsou však zrcadlově převrácené. Vzájemný poměr obou forem frontalinu se mění v závislosti na stádiu sloní říje i na věku sloního býka. Frontalinová zpráva může mít v závislosti na poměru „levého“ a „pravého“ frontalinu zcela protichůdný obsah.

Význam vysílané zprávy se mění s poměrem pravé a levé formy vylučovaného frontalinu.

Sloní samec začíná vylučovat frontalin na sklonku svých „teenagerských“ let. Než dovrší věk pětadvaceti let, stoupnou mu v sekretu spánkové žlázy koncentrace frontalinu na patnáctinásobek. Mění se i poměr „levé“ a „pravé“ formy. U mladých slonů drtivě převládá jen jedna forma frontalinu. Postupem času se poměr vyrovnává a dokonalé rovnováhy mezi oběma složkami dosáhnou sloni, kteří jsou ve vrcholné říji a navíc i v optimálním věku mezi 30. a 45. rokem života. Takto „navoněný“ slon neodolatelně přitahuje samice svolné k námluvám. Všichni ostatní sloni – mladší i starší samci a samice, které nejsou říjné nebo jsou dokonce březí, berou vyrovnaný poměr obou forem frontalinu jako varovný signál a klidí se stranou.

Datum: 09.10.2007 03:20