Milovníci čokolády
Proč někteří lidé milují sladké, zejména čokoládu, a jiní jsou vůči němu lhostejní? Odpověď na tuto otázku nedávno objevili švýcarští a britští vědci.

Jedni ji milují, druzí ji nenávidí. Tak to je čokoláda!

V rámci svého výzkumu vybrali deset dobrovolníků, kteří zbožňovali čokoládu, a deset, kteří sladké nikdy nevyhledávali. Po dobu pěti dnů byla testovaným jedincům podávána čokoláda, nebo placebo. Poté byly analyzovány vzorky jejich moči a krve. Všichni milovníci čokolády měli nízkou hladinu LDL-cholesterolu a lehce zvýšené hodnoty albuminu (jeden z proteinů krevní plazmy, tvoří 60 % všech plazmatických bílkovin).

Ukládání cholesterolu a vznik arteriosklerózy.

Když se řekne cholesterol, spoustě lidem běhá mráz po zádech. Tento výraz často používají i „reklamní mágové“, ale co je to vůbec zač? Jedná se o látku tukové povahy, která je přirozenou součástí buněk lidského těla. Její název pochází z řečtiny (chole = žluč, stereos = pevná látka a koncovka –ol = chemické označení alkoholů). Cholesterol (C27H45OH) je znám již od roku 1784, kdy byl prvně objeven François Poulletier de la Salle ve žlučových kamenech. V těle je přenášen pomocí tzv. lipoproteinů, což jsou látky složené z tuků a bílkovin. Vzájemný poměr těchto dvou základních součástí určuje některé jejich charakteristické fyzikální vlastnosti, podle kterých je můžeme rozlišovat. Pokud lipoprotein obsahuje více tuků než bílkovin, pak má nižší hustotu než voda a označujeme jej jako LDL (low density lipoprotein = lipoprotein o nízké hustotě), pokud obsahuje více bílkovin a méně tuku, má vyšší hustotu než voda a hovoříme o HDL (high density lipoprotein = lipoprotein o vysoké hustotě). Výše zmíněný LDL-cholesterol je na rozdíl od HDL-cholesterolu považován za škodlivý. Jeho vysoká koncentrace může přispět ke vzniku různých cévních onemocnění, což je dáno ukládáním do stěn cév a následným vznikem arteriosklerózy, v horším případě infarktu, či mrtvice.

Nicméně vraťme se zase zpátky k čokoládě. U dobrovolníku z řad milovníků čokolády byly zaznamenány stejné hodnoty LDL-cholesterolu a albuminu i v případě, kdy pojídali pouze placebo. Vědci proto poukazují na výrazně odlišnou střevní aktivitu mikrobů u těchto lidí.

Velký vliv na množství cholesterolu v krvi ma náš jídelníček.

Kochhar, výzkumník společnosti Nestlé Research Center ve Švýcarsku, se domnívá, že tyto chuťové preference má zřejmě náš metabolický systém naprogramováné. Dalo by se tedy říci, že každý upřednostňujeme určitý typ stravy. Někdo má rád vepřo, knedlo, zelo, jiný si dá k obědu raději švestkové knedlíky.

Nevinně vypadající molekula cholesterolu.

V této souvislosti se hovoří o tzv. jídelníčku dle krevních skupin. Podle toho, jaká jste krevní skupina, je vám doporučeno, co byste jíst měli a co naopak ne. Z osobní zkušenosti vám však mohu říci, že jsem se s ním moc neztotožnila.To, co skutečně zbožňuji, bych podle jídelníčku dle krevních skupin měla zakázáno.

Vědci už dlouhou dobu vědí, že stravovací návyky se u lidí velmi liší, stejně tak v rámci různých kultur. Aby však lépe porozuměli všem souvislostem, je třeba propojit informace z mnoha oborů. Jedním z dnešních „top oborů“ je výzkum proteomů (soubor proteinů, které jsou produkované z genomu daného organismu).Výzkum proteomů zkoumá strukturu a funkci celkového souboru proteinů, které jsou produkovány našimi geny.

V budoucnu může být zcela normální, že součástí vaší návštěvy u lékaře bude analýza vzorků moči a krve, dle níž lékař určí, do jaké metabolické skupiny patříte. Nicméně Kochhar se domnívá, že spolehlivé testy budou nejdříve za pět let. Do té doby je třeba provést ještě mnoho experimentů.

Zdroje: American Chemical Society, Wikipedia, Obezita

Datum: 15.10.2007 05:05

mám rád čokoládu, žeru ji a cholesterol OK :-)

r.m.,2007-11-12 01:39:31

Bohužel autorce ulítla základní osnova, úplně tam chybí podíl LDL/HDL u nekonzumentů čokolády, smetany, skořice, kakaa a dalších vymakaných ingrediencí.
Od Osla jsem očekával víc, sorry.
Pro autorku mám ještě jeden poznatek nás štíhlých žroutů - přebytek energie pohodlně vyzáříme v podobě tepelné energie a další gen řídí s jakou účinností bude ten talíř vepřového se zelím zpracován.
Když si tak někdy peču půl kila krůtího masa, říkám si dobře ti tak, ty zakrslej Tyranosaure, to máš za ty milióny let útlaku a požírání savců.

Informace 0,0 +0,1

Zofka,2007-10-28 00:34:54

:-( nenechte takhle upadat osla.... !? radsi mene clanku, ale kvalitnich ...verny ctenar

Ehm?:)

forest_fay,2007-10-24 20:05:14

Nic nehovoriaci slanok. Viac sa pise o strukture cholesterolu a LDL a HDL ako o tom co chtel basnik nadpisem vlastne rici.

clanek o nicem

blob,2007-10-16 01:00:59

V cem vubec tkvela hlavni myslenka studie?

Vysledek je ten, ze lidi, kteri maji radi cokoladu, ji maji radi, protoze jsou k tomu metabolicky naprogramovani? O, jak prevratne! A jak prekvapive!

Vetsina textu ma s obsahem, nadpisem a anotaci jen pramalo spolecneho. Nuda...

to Jéňa

dracek,2007-10-15 18:10:49

Ano, četl jste pozorně. V článku jde skutečně o metabolické typy. Není nikde psáno, že pokud budete jíst čokoládu, sníží se vám hladina cholesterolu v krvi! O cholesterolu je zde zmíňka zcela v jiné souvislosti.

nenavidim choresterol

jara cimrman,2007-10-15 18:07:56

...nenavidim choresterol jako antisemitismus a rasismus.....pro mne je choresterol synonymem terorismu na osobni urovni, a proto volam, pryc s choresterolem, jako se vsim cernym a zidovskym.....Vas Jara Cimrman

Mmm

jb,2007-10-15 17:48:47

Mmm, čokoláááda

jde o metabolický typ

Jéňa,2007-10-15 17:31:26

Já jsem to pochopil tak, že je jedno, jestli čokoládu jíte n. ne, ale jaký jste metabolický typ. A jeden z typů je milovníkem čokolády a jiný ne. Článek neuvádí, kolik těch typů je. Musel jsem to číst dvakrát, pokaždé mi připadalo, že odcházím s prázdnou. Posléze jsem pochopil, že nosných informací je zde tak na čtyři věty.
"Jedni ji milují, druzí nenávidí" (Aneb: Blesk má zprávy jako hrom!:))

vyborne

Tony,2007-10-15 17:25:55

coko zboznuji, konecne se ma racionalizace muze o neco oprit :)

to JonnY

Dracek,2007-10-15 12:45:22

Výzkum tak malé skupiny lidí je skutečně málo, jsme však teprve na počátku této konkrétní problematiky.
Pokud byste chtěl snížit hladinu cholesterolu pouze tím, že budete jíst čokoládu, tak to se Vám zřejmě nepodaří. Na hladinu cholesterolu v krvi má vliv spousta faktorů, včetně naší genetické výbavy, se kterou toho bohužel moc nezmůžeme. Dalšími faktory mohou být přejídání, obezita, nesprávná skladba našeho jídelníčku či nedostatek fyzické zátěže.

Odpoved-Uzba a Nezelan

Dracek,2007-10-15 12:35:54

O konkrétní formě placebo čokolády není ve zdrojovém článku zmíňka. V jiných studiích se např. použilo čokolády s nízkou hladinou polyfenolů, které mohou snižovat riziko cévních onemocnění. Domnívám se, že by bylo např. zajímavé zjistit, co způsobuje vůni po čokoláde u rostliny zvané temnohlávek (Nigritella). Stejně tak srovnání s kontrolní skupinou autoři opoměli, prezentovali více méně výsledky skupiny upřednostňující čokoládu. Jedná se sice o pilotní studii,nicméně prezentace výsledků je důležitá.

cize....?

JonnY,2007-10-15 12:30:16

Cize a nejaka pointa, zhrnutie, alebo zaver clanku?

Ked budem jest cokoladu, alebo si budem mysliet ze jem cokoladu, budem mat malo cholesterolu ?
Co je to albumin ?
Ako sa pyta Nezelan, co ty co nemaju radi cokoladu ?
Vyzkum skupiny 20-tich ludi ? Nieje to trosicka malo ?

Placebo

Uzba,2007-10-15 08:41:25

Co je placebo cokolady? Existuje nieco, co chuti ako cokolada a nie je to cokolada?

nahrazka

vasek,2007-11-07 11:36:25

mohl by to byt karob

A jak dopadli ti, co je čokoláda neláká?

Nezelan,2007-10-15 07:45:57