Geneticky modifikovaná kočka
Korejští vědci získali kočku, která ve tmě červeně svítí díky fluoreskujícímu proteinu vypůjčenému od korálovníku Discosoma.

Získání kočičích kožních buněk, které nesou gen korálníka, syntetizují příslušnou bílkovinu a díky tomu červeně fluoreskují. Dole (e,f) jsou záběry z přenosu geneticky modifikované buňky do vajíčka zbaveného vlastní dědičné informace. Vpravo (f) je vidět fluoreskující buňky vybavené genem korálovníka.

Jihokorejští vědci vedení Xi Jun Yinem ze Sunchonské národní university vytvořili kočku, která nese cizí gen. Z ryze studijních účelů byl použit upravený gen korálovníka Discosoma. Podle tohoto genu se syntetizuje bílkovina známá jako RFP čili červený fluoreskující protein.  Jak napovídá název, bílkovina vysílá červené světlo.

Vědci odebrali kožní buňky z bílé kočky (turecká angorská) a ty pak kultivovali v laboratorních podmínkách. Pomocí geneticky upraveného viru vnesli do některých buněk gen korálovníka. Buňky, u kterých se přenos genu povedl, pak použili pro klonování. Přenosem geneticky upravené kočičí kožní buňky do kočičího vajíčka zbaveného vlastní dědičné informace vznikla embrya, která donosila náhradní kočičí máma. Celkem bylo 11 náhradním matkám přeneseno 176 embryí klonů.  Ze tří zabřezlých koček dvě porodily zdravé mládě. Třetí potratila. Narozená koťata svítila na celém povrchu těla a na sliznicích. Přítomnost proteinu byla prokázána i v dalších tkáních.

Genetická modifikace kočky je celkem zajímavá z více důvodů. Pokus prokázal, že vědci jsou s to cíleně zasáhnout do kočičího genomu. To lze využít například k vytvoření koček, které by trpěly podobnými chorobami jako lidé a bylo by možné na nich zkoumat mechanismus vzniku choroby a léčebné postupy. Vyblokováním vybraných genů  v kočičích buňkách a následným vytvořením klonů z takto upravených buněk, bychom mohli získat kočku, jejíž chlupy  nevyvolávají u vnímavých lidí alergii.

červená kočka

Tři koťátka. Dvě z nich nesou v každé buňce těla gen korálovníka. Díky tomu koťata červeně svítí.

testy na přítomnost proteinu

O tom, že mají kočky gen opravdu všude, se jihokorejští vědci přesvědčili skutečně důkladně.
a) chlupy, b)svaly c) mozek, d) srdce, e) ledviny, f) žaludek a střeva g) průdušnice a plíce, h) játra, i) slezina, j) jazyk a k) trus .

Korálovník Discosoma – původní majitel genu pro červený fluoreskující protein.

Pramen: Biology of Reproduction

Datum: 20.03.2008 01:39

dotaz?

pejpi,2008-05-19 12:48:38

Nevite neco o kurym pripada mim jako borec chtel bych se s nim seznamit!!!!!!! I love kury

Kury

Kury,2008-05-19 12:18:07

Skim asi tak jebala kuryho mama ta potom porodila spinevaeho narkomana asi vyjebala nijakeho ludoopa lebo narodila se ji iba velka hoven kopa

keci keci keci

monika,2008-05-19 12:16:43

Sem ta nejukecanějši a nejujecenejsi holka

sem kocka

andejka,2008-05-19 12:14:42

ahoj sem ta nejhezci holka ze???? miry 90 60 90

sem tu nova tak bach

blondyna tridy,2008-05-19 12:13:43

ahoj sem tu nova.a mam ruzovy triko hec

Hraci magicu

magic,2008-05-19 12:12:27

Sem ten nejvetsi hrac megicu. arikaji mi pejpi. Sem vychrtlej na kost. nekdo do me strcí a ja letim. proste papir

Geny

Andrejka,2008-05-19 12:09:15

Ja sem proste generál třidy. nikdo na me nema.kazdymu poroučim co ma delat

Sem proste borec

KUry znovu,2008-05-19 12:07:58

Cau. Ja ted nemuzu moc rychle psat-mam prsty v nose.smrdí mi fusky tak se pudu to no asi umejt.ale newim to jiste.proste sem smradoch.masi mi dycky řiká to no že smrdim po telaku ale me to neva. me to krásně voní chapes ne?

Osel

Kuri,2008-05-19 12:04:18

Osel je to no pecka web.Proste se u nej to nasmeju.¨Vzdycky to vis s brachou chcipame

Při úterku

Ccecil,2008-03-25 20:14:40

svítící gen blbosti... to by bylo onačejší kafe. Alarmisty bychom mohli používat jako ekologické žárovky.

To byla jen taková zábavná úvaha....

Jirka,2008-03-26 14:51:26

A vás kreacionisty jako fotoblesky

Jirka,2008-03-26 14:52:22

Akorát by se k vám lidi mohli přiblížit pouze se svářečskou maskou.

No proč ne ? Všechny je snad nezabili ...

Xspy,2008-03-24 03:06:29

Chci svítící čičinu ...

Hra na city

Vlada,2008-03-24 02:02:34

Jak ctu komentare, musim dat za pravdu priznivcum i odpurcum pokusu na zviratech, kazdy ma cast pravdy.
Myslim, ze autor mel v umyslu vzbudit jakousi diskusi, jinak si nedokazu vysvetlit fotku tri roztomilych kotatek nasledovanou fotkami jejich vnitrnosti...

Jirka,2008-03-24 21:13:21

Myslím, že jste na to kápnul. Většině (inteligentních) lidí nevadí genetické pokusy na bakteriích, octomilkách, rybkách, ale jak hrábnete do genomu koťátkům, už je oheň na střeše. Když ona jsou tak něžná a chundelatá, ťuťu ňuňu! A oni do nich, paní, představte si, dávaj ty geny a ty koťátka pak svítěj! Hrůza hrůzoucí!
Trochu mi to připomíná situaci, kterou jsem onehdy zažil v obchodě, když jsem si kupoval hrášek. Jakási postarší dáma se ke mně přitočila, pravíc: "To si, pane, nekupujte, v tom jsou ty geny!!!"

Podivná etika

edison,2008-03-23 15:55:54

Může mě (cynickému technokratovi s usilovně předoucí kočičkou na klíně) někdo z diskutujících, co tu píšou o neetičnosti takových pokusů zodpovědět tyto otázky?:

1. Co je na zanedbatelné změně vzhledu kočiček v tomto případě více neetického, než jiné změny vzhledu, které byly prováděny v předchozích staletích a desetiletích s smožstvím jiných kočiček i dalších zvířátek?

2. Nebo je snad neetické až to jejich zabití na závěr? - Je více neetické zabít koťátko v laboratoři, než kuřátko, telátko, nebo selátko na jatkách?

3. Proč má svítící kočička/rybička menší právo na potomstvo, než kočička/rybička nesvítící?

zanedbatelné změně vzhledu kočiček

Pavel,2008-03-24 13:33:51

kdyby je necim netreli, tak nereknu, ale tohle je nezanedbatelna zmena genatickeho kodu, a jake ma pro ta ubozatka vedlejsi ucinky (krome toho ze je vbrzku zabiji a stahnou aby se mohli podivat jestli jim sviti i zaludek) nerkuli v pristich generacich to myslim nevi nikdo. Krome toho tohle neni zadny vyzkum leciv geneticky nemocnych lidi, ale public relation na tahani penez z granotvych agentur a snobu co "prote musi mit doma" kazdou dalsi uchylnost, (na kterou) kterou soused nema - stejne jako ty svitici rybky. + samozrejme kohorty "umelcu" co hodlaji "sokovat".

Re: zanedbatelné změně vzhledu kočiček

edison,2008-03-24 18:17:31

Takže každou noc, když spíme, vlezou do bytů majitelů šlechtěných zvířat trpalíci a natírají je, prodlužují jim chlupy a vůbec dělají jiné úpravy, o kterých jsem si já ignorant myslel, že je mají v genech...

Kočičky kočičky

Colombo,2008-03-22 17:19:11

ale na krysáky furt robi pasti. Přitom jsou ti krysaci inteligentnější, než nějaké blbé kočičky a tak by snad měli mit i podle nas větši pravo na život, ne? Nebo snad je to pravo na život robeno podle toho, co se nám víc líbí? Co je nám užitečnější?

A to, že to není humání, pche, kdo jiný to dělá než člověk? Takže to očividně lidské je. Máte jen blbé kecy, ale ve skutečnosti nejste o nic lepší než oni.

RE: Všem aktivistům (MirekS )

Sab.,2008-03-22 07:07:12

Všichni aktivisté nejsou proti všem pokusům... Někteří jsou proti bolestivým nebo ne zcela nezbytným, v kosmetice ....ale to nebudu rozebírat.

Co byste řekl nešťastným rodičům, kteří mají doma dítě s genetickou poruchou pro kterou nejsou vhodné zvířecí modely a proto by chtěli zkoumat a ověřovat léky na lidech (třeba těžkých zločincích nebo těžce retardovaných)?

Takovi rodice jsou

h.,2008-03-23 20:10:57

Ve skutecnosti to neni jako v televizi, ze ktere mame vetsinu predstav o tom, jak bychom se chovali v situacich, ktere jsme nezazili. Vec se ma tak, ze kdyz jde o vase vlastni dite, udelal byste (doslova) cokoliv - zkousel cokoliv na komkoliv (vcetne sebe), kradl, vrazdil... jen kdyby to pomohlo. Az kdyz je po vsem, zase se vratite k "normalu" a tohle si myslet prestanete. Popisuju jen, co jsem sam zazil... - etikou se muze zabyvat jen ten, koho se to (aktualne) netyka.

RE> takový rodiče jsou

Bikkhu,2008-03-25 07:54:53

Ona celá ta záležitost s ochranou zvířat je totiž přenesení rozmnožovacího pudu, konkrétně jeho části týkající se ochrany mláďat. Proto takový povyk u mláďat domácích mazlíčků a ticho u bakterií. Lidé jsou ovládáni pudy, ale sami před sebou se to snaží zakrýt. V případě vlastního dítěte se pud jenom projeví v plné síle, a že to je pořádná síla. Ona to taky musí síla být aby člověka přinutila dělat něco tak náročného, dlouhodobého a pro něj nevýhodného jako mít děti.

Všem aktivistům,

MirekS,2008-03-21 23:14:06

kteří jsou tak zásadně proti pokusům na zvířatech, bych přál mít doma dítě s genetickou poruchou pro kterou nejsou vhodné zvířecí modely a proto je těžké zkoumat a ověřovat léky. Otočili by o 180 stupňů během milisekundy.
Tento pokrytecký pseudohumanismus je mi ještě odpornější než totální lhostejnost.

Ještě dnešní moderní Korea

Sab,2008-03-21 20:04:42

a končím s aktivismem, protože toto nejsou stránky o etice.

Fotky z Koreje

Sab,2008-03-21 20:00:19

svítící kočky jsou proti tomu maličkost

A co na to aktivisté ?

Sab.- aktivistka,2008-03-21 19:47:28

Řečeno s Cimrmanem: Může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak asi všechno, co s tím můžeme dělat. Bohužel

sab, animalrights.webz.cz

Od Korejců a spol. se ještě dočkáme...v Číně určitě svítí i nějaký ten odsouzený před popravou

dotazík

matěj,2008-03-21 10:33:53

mohl bych se nekoho fundovanýho zeptat na to, zda by se u těchto koček dostal gen i do pohlavních buněk? prostě, jestli by spolu měly další svítící koťátka?

To Matěj

Petrš,2008-03-21 17:38:05

Samozřejmě. Když se gen pro žádaný protein začleněný do genomu vloží do vajíčka, tak v následném dělení na vícebuněčný zárodek dojde k totožnému přenosu genetické informace, která byla v prvotní buňce-vajíčku. Všechny buňky vícebuněčných organismů(rostlina, člověk, kočka) mají totožnou genetickou informaci. Tudíž i pohlavní buňky. Což znamená, že koťata se stejnou schopností červěně zářit mohou být zplozena.
Pak už je tu jen krůček k tomu, aby se takovýto domácí mazlíčci začali prodávat podobně jako zeleně svítící akvarijní rybička Danio renio. Ty by ale měli být úmyslně nechopné sami se rozmnožovat.

Neschvaluji to ale jinak bychom tu nebyli

Ruda,2008-03-21 09:17:09

Je to hnus velebnosti... Ale jak chcete zkoumat přírodu. Neinvazivně to nejde to víme. Jinak by tu byl středověk. V austrálii se kočky mohou střílet u nás taky a na Galapágách platěj lovce aby stříleli nepůvodní faunu. Zkousněte to, ve výsledku je to prašť jako uhoď. Já bych osobně dělal pokusy na lidech. Je tu dost polodebilů, kteří pro pár korun do kasína slupnou hnědý prášky. Nebo obvinění za úmyslné zabití. Chudých lidí je na planetě dost. Stejně jsme přemnožený. Nechal bych to na lidech buď do toho pujdou nebo ne. Ale zamáváte zelejnejma papírkama a jdou jak vůl na porážku. Nedělejme si o lidech iluze. Já jsem příklad. Zvířata bych chránil ale lidi... chtělo by to něco jako ve filmu "Já legenda" 12 milionu lidí na planetu stačí.
To jen na okraj...

hnusne

xyz,2008-03-21 01:42:35

At si ti hnusne stvury zkousi na vlastnich detech, kdyz si mysli ze je to tak zajimave.. chudaci kocky

To by se jim

Adnedz,2008-03-20 23:26:27

v noci skvěle honily myši

Vše v zájmu lidstva!

Martin,2008-03-20 16:48:24

OSEL by měl do své redakce přijmout i někoho, kdo rozumí etice. Tohle už poněkud zavání. Ospravedlňování svítících koček zájmy medicínskými na mne už působí poněkud přitaženě za vlasy. To jsme dostali opravdu svět jen na hraní? Kdo je alergik, ať si kočky nepořizuje, léčiva se také dají zkoumat i jinak. Chápu, že kočkám ten svítící protein asi nijak nevadí, ale stejně mi to jde proti srsti. Jistě je dobré vědět jak svět funguje, ale na zavádění některých poznatků do praxe je možná ještě příliš brzy.

Jirka,2008-03-20 19:48:47

Bakterie produkující inzulin nebo štěpící ropu při haváriích tankerů vám taky zavání?

Presne tak

Fanda,2008-03-20 22:53:49

pravdu diz, tohle byl duvod proc sem u dokoncene (s vyznamenanim!) molekularni biologie a genetiky rekl "tak tohle delat nehodlam" ...

strasne bych si pral aby zemi obsadila nekolikaradove vyspelejsi civilizace, a zacala tyhle pokusy delat na nas

bolestive, velice nevybirave a brutalne ... tem zviratam to nepomuze, ale az do tech pokusu dostanou ty vedce, me se mooc ulevi

souhlas

xyz,2008-03-21 01:48:01

a pokud je nekdo alergicky, at si poridi Yume-Neko (http://www.youtube.com/watch?v=CzGwTPEtg1k&feature=related), konec koncu, vyrabeji to taky u nich.

2 Fanda

wostrey,2008-03-21 11:44:06

A neni Vam lito tech zbytecnych let na universite?

Kdyby jenom lekarsky vyzkum...

Pavel,2008-03-21 12:03:20

umelecka fronta uz si taky brousi zuby.

"„Možnost genetické rekonstituce,“ napsal Deitch v katalogu své výstavy, „nás může rychle dovést za darwinovský přirozený vývoj k odvážnému nastartování artificiální evoluce. Naše společnost bude mít brzy přístup k biotechnologii, která nám umožní přímo rozhodovat o dalším vývoji našeho druhu. Tato nová technoevoluční fáze nás zavede daleko za eugeniku. Generace našich dětí by už klidně mohla být poslední generací čistých lidských bytostí.“ Z hlediska subjektu uvedené urychlované artificiální evoluce se podle prozíravého kurátora nacházíme v přechodném „období rozpadu Já“ (postmoderní epocha), někde mezi „obdobím odhalování Já“ (éra moderny) a dosud nenastavším „obdobím rekonstrukce Já“ (éra „posthumánní“ společnosti). Seismografem příchodu nového období je samozřejmě, jako dosud mnohokrát v dějinách, oblast umění."

Červený kočky

Roman,2008-03-20 16:32:28

Nechutné,počkejme až budou svítit lidi.

Budou na trhu?

kor,2008-03-20 14:33:13

Z obrazku aa' az kk' se zda, ze ona kotata bohuzel experiment neprezila. Pritom by takova adaptace jiste potesila kazdeho milovnika kocek. Napr. by clovek v noci na kote spici na zemi neslapl.

Jirka,2008-03-20 19:51:04

Obávám se že toliko fluoreskují, vystavena UV záření. Takže pouhým okem nic neuvidíme a kočičí ocas opět přišlápneme.

koťáka

m.,2008-03-20 10:18:42

Hezká koťátka, to byla ... a ze všech stran.

Aa co na to aktivisté ?