Hormonální léčba klimakteria přispívá k recidivě rakoviny  
Hormonální substituční terapie používaná k léčbě symptomů objevujících se v průběhu menopauzy a po ní, zvyšuje riziko že se vyléčená rakovina prsu ženám vrátí.

 

Některé studie již dříve poukázaly na problém zvýšeného rizika rakoviny prsu u žen, kterým byla v období menopauzy na zmírnění jejích příznaků nasazena hormonální substituční terapie (HST), i když ne všechny studie byly ve svých výsledcích zcela jednoznačné. Nicméně v případě žen, u kterých došlo k vyléčení rakoviny prsu, byl dopad HST na možnou recidivu nemoci dost nejasný.


Vzhledem k tomu, že jednou z úloh přirozeně se vyskytujícího estrogenu je podpora růstu buněk v prsou a děloze, dalo se předpokládat, že podávání estrogenů v období menopauzy ženám, u kterých již byla diagnostikována rakovina prsu, by mohl podpořit růst dalších nádorů.

 

Substituce u zdravých žen
Jednou z klinických studií byl Women´s Health Initiative Hormone Program, kdy se porovnával vliv různého složení hormonálních přípravků, a to buď estrogenu v kombinaci se syntetickým analogem progesteronu (pokus ukončen v červenci 2002) nebo samotného estrogenu (pokus ukončen v únoru 2004). V případech obou pokusů došlo k jejich ukončení v okamžiku, kdy lékaři zjistili, že nevýhody HST převládly nad výhodami.

 

Vyhodnocováním výsledků získaných při pozorování mnohem početnější skupiny žen se zabývá studie nazvaná „the Million Women Study“, probíhající ve Velké Británii již od roku 1996, do které je zapojeno zhruba 1,3 milionů žen ve věku od 50 do 64 let, jejímž cílem je zjistit jakým způsobem ovlivňuje HST jejich zdraví jako celek, a tedy nejenom riziko vzniku rakoviny prsu. I v rámci této studie bylo zjištěno, že ženy podstupující HST jsou vystaveny většímu riziku vzniku rakoviny prsu, a to v případě kombinace estrogenu s progesteronem dvakrát a při použití samotného estrogenu 1,3krát.

 

Ale co když už se s rakovinou jednou bojovalo?
Jak je tomu u žen po vyléčení rakoviny prsu chtěli vědci zjistit například v pokusu HABITS, který byl zastaven v prosinci roku 2003, protože se prokázalo, že u vyléčených osob, které užívaly HST, byla mnohem větší pravděpodobnost opětovného výskytu choroby, než u těch pacientek, které HST nepodstoupily.

 

Zvětšit obrázek
Kathleen I. Pritchard:„Náhodně vybraná a zpracovaná data týkající se hormonální léčby pacientek po vyléčení rakoviny prsu vykazují značný rozptyl.. Zhoubné vedlejší účinky HST ale demonstrují dostatečně.“ (Foto: BIG)

Čtyři roky po ukončení pokusu se doktor Lars Holmberg z King"s College London a jeho skandinávští kolegové rozhodli provést další vyšetření žen, které byly zapojené do pokusu HABITS, a vyhodnotit jakým způsobem se zvýšené riziko recidivy rakoviny projevilo.
Výsledkém této analýzy bylo, že u 39 (17,6 %) z 221 žen ze skupiny absolvujících HST, byla opětovně diagnostikována rakovina prsu. Na rozdíl od kontrolní skupiny, kde bylo z 221 žen postiženo pouze 17 (7,7 %). Odhadovaný kumulativní podíl znovupropuknutí choroby byl 22,2 % pro skupinu s HST a 9,5 % pro kontrolní skupinu, při absolutním nárůstu rizika o 14,2 %.

 

 

Zvětšit obrázek
Lars Holmberg

„Výsledky pokusu HABITS indikovaly podstatné riziko na zjištění nového případu rakoviny prsu u osob vyléčených a podstupujících HST. Nárůst rizika je ve shodě s důkazem ze studií založených na pozorování a randomizovaných pokusů, že HST zvyšuje riziko rakoviny prsu i u zdravých žen,“ dodávají autoři.

 

„Studie založené na pozorování mohou být zavádějící, protože zde mohou působit i další vlivy u pacientek vybraných k účasti ve studii,“ řekla Pritchardová „Rozdíly mezi těmito pozorováními a studií HABITS mohou být způsobeny i různými typy použitých hormonálních přípravků (syntetické versus přírodní látky), dávkováním a trváním léčby. Tyto rozdíly tak zanechávají ještě mnoho otázek nezodpovězených.“

 

Závěr?
Na některé nezodpovězené otázky bude třeba najít odpověď, a proto se bude potřeba pokusit zjistit, zda různé formy hormonů, nižší dávkování, rozdílné hormonální přípravky nebo rozdílné způsoby jejich podávání budou bezpečnější anebo naopak a jaký to bude mít na účinost použitých preparátů. Zda rizika a/nebo výhody HST přetrvávají i po skončení podávání hormonálních přípravků, zda mohou být hormonální přípravky pro ženy bezpečnější při krátkodobém užívání a do jaké míry jsou některé skupiny žen, například ty s dříve diagnostikovanou rakovinou nebo s výskytem rakoviny u blízkých příbuzných, více ohrožené než ty ostatní.

 

Zdroje: King´s College London, Journal of the National Cancer Institute, National Cancer Institute, Million Women Study

Datum: 29.03.2008 08:33
Tisk článku


Diskuze:

ještě jednou - lékaři nemají na šlendrián patent

jin,2008-03-31 20:52:55

Bez urážky, mě jsou lékaři ukradení. Jejich výběr řeším stejně, jako výběr ostatních profesí. V případě výběru lékařů jde o zdraví i život, ale při čem v životě nejde. Např. mě při jízdě ze servisu odpadlo kolo u auta. Tvrdit, že šlendrián je výsadou lékařského řemesla je nesmysl, to je vše, co se snažím říci. Překvapené reakce či reakce typu "to je výsadou lékařské profese" mi připadají pokrytecké, nebo naivní.
Ke kritice mé osoby - zkuste nejdříve odpovědět na příspěvky k tématu, pak teprve budete hodna přímějších reakcí. Takhle to vypadá, že nechcete ztratit v diskusi tvář a obracíte pozornost k osobním věcem.

Odpovědět


pane jin,

zdena galajdova,2008-03-31 21:04:39

uklidnete se a budte vice jang..... a znova si proctete celou diskuzi - tady nikdo, ale opravdu nikdo, nic takoveho netvrdi, naopak, mluvi se o odbornosti jako takove a nutnosti byt opravdovym specialistou. Ovsem
omyl lekare ma bohuzel primejsi a tragictejsi nasledky, to je proste smula, u archeologa (napriklad) to neni tak zrejme.....
A to, co vyvolalo diskuzi, bylo povzdechnuti Dwarfa: tohle lekari moji mamince nerekli. Takze si to jeste jednou proctete a sledujte i data a hodiny prispevku kvuli navaznosti :-) Pak vam bude leccos jasnejsi.

Odpovědět

Překvapení nad nekvalitou není na místě

jin,2008-03-31 15:31:35

Omluva za delší příspěvěk, ale nedá mi to nereagovat na níže uvedené překvapené a rozhořčené reakce.
K udiveným reakcím, co toho doktoři nevědí. Předtsavme si pro zjednodušení, že lidská psychika se skládá jen ze dvou, a to navzájem nesouvisejících mocností - morálky (charakter, ochota na sobě pracovat, ochota jednat pro balho ostatních) a inteligence (technické, logické IQ, schopnost se učit atp.). Tyto vlastnosti jsou navzájem kolmé, tj. nesouvisející. Pokud odbornost znamená, že se musí vystudovat určitá škola, tak to většinou znamená jen to, že charakter nesmí být navenek úplně zkažený (např. nesmí být známo, že dotyčný je masový vrah), a že inteligence musí být dostatečná k vystudování dané školy (se všemi podvody, např. korupcí, protekcí, falšováním výsledků zkoušek atp.). Z tohoto vyplývá, že z dané školy vychází základní čtyři (extrémní) typy: zlý idiot, hodný idiot, zlý génius, hodný génisu. A celá řada mezitypů mezi nimi. nejméně zastoupen je extrémní typ hodný génius, stejně málo je zastoupen typ zlý génius. Všichni tito dostanou lékařskou licenci, všichni dostanou certifikát na to, že jsou "odborníky" a všichni vás budou léčit. Je to jasné? Takže se zodpovědnosti nevyhnete, a to je zodpovědnost si vybrat svého odborníka.

Odpovědět


A tu jses doktor, ze !?

zdena galajdova,2008-03-31 19:32:54

Vypada to na zakejhani potrefene husy ci housera...... A Vy jste vazeny neznamy pane ktery z tech ..........hmmm.... vsech ?

Odpovědět


nejsem doktor

jin,2008-03-31 20:24:34

nemám s žádnou zmíněnou profesí nic společného. Reaguju akorát na to, co bych nazval "pokrytecká hysterie".

Odpovědět


mily jine,

zdena galajdova,2008-03-31 20:55:41

takze vy tu jenom tak placate a nactiutrhate, aniz byste cokoliv o vysokoskolskem systemu vedel a neco jako specializace a zpusob jeji ho ziskavani je vam spanelskou vesnici... no, to se dalo cekat.....

Odpovědět

Nevzala jsem si hormonální substituci!

Ccecilka,2008-03-29 21:59:27

Začínám z toho mít návaly.Už jsou tady zase ti protivní oteplovači!

Odpovědět

typipcky pristup zdravotnika.....

Zdena Galajdova,2008-03-29 21:16:11

Lenko, bohuzel Vas pristup je naprosto typicky pro Vase povolani a ja jen souhlasim s nazorem Erika/Eriky, ze proto lekari a jini specialiste na ucet statu studuji, aby byli pak lidem neco platni a ne aby jen ohrnovali nos a rikali : starejte se milankove sami, mate doma internet, ne ... ? Z toho pak prameni postoj lidi ke zdravotnikum..... Vy to uz mate tak v krvi, ze ani necitite tu drzost a hanebnost Vaseho pristupu k veci..... skoda.....Vase i pacientu.....

Odpovědět


ejhle, objevil se bezchybný člověk

jin,2008-03-31 15:05:45

Po přečtení vašeho příspěvku jsem si vzpoměl "ať hodí kamenem, kdo je bez viny". Jste si jistá, že v oboru, který děláte, patříte skutečně ke špičce? Že vás lidé mezi ostatními podobnými odborníky vyhledávají? Pokud ne, nemáte si na co stěžovat. A pokud ano, tak proč vás udivuje, že je to stejné v lékařském řemesle?

Odpovědět


Vy nemate jmeno?

zdena galajdova,2008-03-31 19:29:27

Ano, jsem si jista, preotoze si stale doplnuji znalosti a navic se nestydim nikde svoje jmeno uvest.

Odpovědět

Tak tohle mojí mamince doktoři neřekli!

Dwarf,2008-03-29 10:30:57

Je s podivem, kolik věcí doktoři neříkají. (nebo je nevědí?)

Odpovědět


spis nevedi....bohuzel.....

Zdena Galajdova,2008-03-29 12:35:47

Bohuzel jen malo doktoru sleduje pravidelne posledni trendy ve svem oboru, protoze takova skoleni jsou pomerne draha a na hleda&ni po internetu si casto cas proste nanejdou... nemluve o velice spatne komunikaci s pacienty, kde tezkorict zda jde o nezajem nebo ignoranci.
Dcera je lekarka gynekolog a rika, ze jsou mezi vsemi doktory co zna, jen dva gynekologove, na ktere by se obratila jako pacient a jen dva vseobecni lekari, kterym by duverovala. On totiz slendrian neni vysadou jen kopacu a zedniku.....

Odpovědět


další vzdělávání

Erika,2008-03-29 13:14:01

Bohužel, někteří lidé (a to opravdu nejenom lékaři) skončí u poznatků, které se dozví ve škole, pak záleží na tom, kam v té době výzkum dospěl, a k dalšímu vzdělávání je už třeba nic nemotivuje.
Proto jsem změnila praktickou lékařku, když jsem zjistila, že penicilin nepředepisuje pouze výjimečně... především, když jste na něj alegričtí nebo víte co přesně potřebujete...

Odpovědět


sestra

Lenka,2008-03-29 16:50:30

Nesvadejte vsechno na doktory. Vy jste zodpovedni za sve zdravi. Tak si sledujte trendy a pozadujte to na doktorech. Zajimejte se a zjistujte si, zda doktor ke kteremu chodite, jestli vi a umi.....

Odpovědět


pro Lenka

Erika,2008-03-29 18:23:31

Vždycky jsem "zodpovědnost za své zdraví" chápala tak, že budu dodržovat zásady zdravého životního stylu a pravidelně se svěřím do péče odborníků - tedy lékařů - při preventivních prohlídkách. Ale v životě mě nenapadlo, že bych před tím měla nastudovat, co je nového... abych kdyžtak mohla doktorovi poradit co má dělat.
To bychom pak zřejmě měli nastudovat vše o automobilech (nebo počítačích) než dáme vůz (nebo počítač) do servisu, vše co je nového ve světě financí, než svěříme své účetnictví a daně účetním a daňovým specialistům... a taky zákony, kdybychom si chtěli najmout právníka...
Nebo bychom si mohli všechno dělat sami a na "služby odborníků" se vykašlat.
Ale není to postavené na hlavu? Myslela jsem si, že právě proto se lidé začali specializovat, aby si každý "hlídal" to svoje a snažil se být v tom nejlepší.

Odpovědět


PRO LENKU

jakaja,2008-03-31 14:56:16

Naprostý souhlas s Erikou. Na odbornou práci je odborník, pokud je jiný názor, zrušme dělbu práce.

Odpovědět


není odborník jako odborník

jin,2008-03-31 14:56:21

Mám špatné zkušenosti s odborníky ze všech oblastí, nejen s lékaři. Běžně se mi stává, že jako poučený laik vím v nějaké oblasti více než specialista-odborník. To, že mi poradí špatně automechanik, účetní, právník atp. je naprosto běžné. Najít alespoň přijatelného (nikoli bezchybného) odborníka je vždy záležitostí na delší dobu. Dá se říci, že právě znalost těch pravých odborníků a schopnost je nalézt, je důležitá součást životního know-how.

Odpovědět


mily pane jin.....

zdena galajdova,2008-03-31 19:40:03

asi by Vam neskodilo byt vice jang..... jin je typicky pro zenya ty ho umi ve'lmùui dobre vyuzivat.... chlapovi postoj jin jaksi nesedi..... trochu vic primosti, vice odvahy, mene stezovani...... ja si sve lekare vybiram peclive, lepe receno vybira mi je dcera lekarka, jenze ne kazdy ma lekare v rodine a je velice uprimne lito lidi, kteri svoji duveru mnohokrat zaplati doslova zivotem. To se Vam u ucetniho ani pravnika nestane, ledaze by vas trefil slak z rozcileni nad jejich laksnosti....

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz