“Člověko-kraví” embryo
Angličtí vědci zveřejnili vytvoření hybridních embryí. Pro jejich tvorbu použili DNA z buněk lidských a vajíčka skotu.

Veřejnost vědci uklidňují sdělením, že jejich výtvor nemají v úmyslu dotáhnout do stadia hybridních lidsko-zvířecích mláďat. Stejně tak ujasňují situaci, že buňky z takto vzniklých embryí nebudou sloužit přímo k léčebným zákrokům. Tvrdí to doktor Lyle Armstrong z Newcastle University, který zveřejnil výsledky svého výzkumu. Universita jeho slova nepopřela a komentovala je vyjádřením, že práce zatím nebyla oponována ale že autoři hodlají výsledky předložit k oponentuře.

Vědci z Newcastle University oznámili, že se jim podařilo vnést do vajíčka krávy lidskou jadernou DNA a že takto vytvořené chimerické buňky jsou schopny se množit a dát vznik embryu.

Z toho, co je o věci zatím zveřejněno vyplývá, že výzkumný tým volil k tvorbě embryí klasickou techniku používanou k somatickému klonování. Jde o to, že se z vaječné buňky odsaje jádro a  nahradí se jádrem z jiné buňky. V tomto případě šlo o jádro z lidské kmenové buňky. Rozdíl byl “pouze” v tom, že se jádro nevnášelo do vaječné buňky stejného druhu, ale že donorkou vajíčka byla kráva. Po spojení “vykuchaného” vajíčka s novým jádrem se nějakým stimulem přiměje takto splácaná nová buňka k tomu, aby se množila. Většinou se jí dá elektrický impuls. Na buňku má takový šok podobný účinek, jako když se vajíčko po splynutí se spermií začne spontánně dělit.

Publikované materiály hovoří o tom, že buňka skotu tu slouží jen jako jakýsi obal pro DNA lidskou. Není to ale zcela přesné. Ve skutečnosti jde o DNA chiméru. V takto připravených buňkách je kromě lidské DNA též DNA skotu. DNA krávy se zde vyskytuje ve formně mitochondrií. Mitochondrie jsou součástí cytoplazmy a tak se odsátím jádra ze skotího vajíčka  odstranit nemohly. Proto také všechny následné generace buněk budou obsahovat DNA skotu, neboť mitochondriální DNA se po mateřské linii předává z generace na generaci.

Lyle Armstrong, šéf týmu tvořícího hybridy.

Legislativa ale nedovoluje vytvářet lidské bytosti v nichž je něco zvířecího. Proto vědci ubezpečují, že embrya nebudou implantována a že všechna vytvářená embrya budou po čtrnácti dnech ničena.
Podle vědců jde u tvorby lidsko-zvířecích hybridů pouze o dočasný směr výzkumu. Jeho cílem je snaha rychle pochopit biologii embryonálních kmenových buněk. Těch buněk, které jsou považovány za základní a jež mohou dát vzik jakékoliv buňce těla a tedy i všem druhům tkání, které v těle máme.

Pokud se vědcům podaří produkovat buňky jež by bez větších problémů přežívaly v tkáňové kultuře, otevře to například možnost provádět pokusy s celou řadu onemocnění a to vše bez potřeby lidských embryonálních buněk. Jde tedy o jakousi náhradu buněk z lidských embryí a fétů k jejichž používání se veřejnost staví odmítavě. K těmto hybridním buňkám žádná lidská embrya potřeba nejsou. K jejich přípravě se používají pouze zde zmíněná vajíčka krav a jádra z lidských somatických buněk.

Nevýhodou této náhražky lidských embryonálních kmenových buněk je, že je ani v případě kladných výsledků pokusů, nelze použít k léčbě člověka. K pochopení biologických pochodů ale užitečné být mohou. Očekává se od nich, že posunou naše znalosti, aby se terapie kmenovými buňkami (prováděná již lidskými buňkami) mohla brzo stát běžnou záležitostí. Nejdříve se tato léčba očekává u poranění míchy, diabetu a pochopitelně i v léčbě zhoubných onemocnění.

Etika

Caplan je s kardinálem ve při.

Podle Arthura Caplana, ředitele centra pro bioetiku  na Pensylvánské universitě je právě tvorba těchto chimér jedním z nejkontroverznějších počinů z oblasti klonování a práce s kmenovými buňkami. Mnozí lidé budou podle něj tímto činem zhnuseni a vystrašeni ale není třeba se vzniku nějakých monster obávat. Jeho postoj je pragmatický – pokud je ve hře možnost získat  využitelné poznatky pro záchranu lidských životů, a to zde je, potom je tvorba omezeného množství těchto hybridních embryí ospravedlnitelná.
Zatímco Caplan tvrdí, že obavy z těchto pokusů nejsou opodstatněné, kardinal Keith O’Brien z Edinburghu vyzývá k zákazu těchto pokusů a tvorbu embryí prohlašuje za frankenstejnovské dílo. V prosazení zákazu těchto pokusů se angažují i vědci. Představitelem opozice je například Dr. David King z ochranářské organizace Human Genetics Alert. King argumentuje tím, že i kdyby nakrásně bylo něco na takto získávaných kmenových buňkách v budoucnu zkoušeno, budou to pokusy na materiálu, který bude mít hodně metabolických poruch. Pravdou je, že klonovaná zvířata metabolickými poruchami často trpí. Právě proto výsledky na takových modelech budou podle Kinga zcela zavádějící a nepoužitelné.

Newcastle University
To, že zmíněné chiméry připravili právě na Newcastle University se dalo čekat. Toto pracoviště totiž nedávno k provádění genetických manipulací dostalo od britského vládního úřadu (Human Fertilisation and Embryology Authority) mandát. Konkrétně jde o povolení pokusů na zvířecích vaječných buňkách. Je dobré si připomenout, že toto pracoviště patřilo ke světové špičce v oboru kmenových buněk a k podobnému úspěchu mělo našlápnuto již dávno. Pod tlakem veřejnosti byl tento směr výzkumu v Evropě poslán na dlouhou dobu k ledu. To, co nyní v Evropě s velkým humbukem oslavujeme, udělali Číňané již před třemi roky. Jen s tím rozdílem, že místo vaječné buňky z krávy šlo o králici.

S kmenovými buňkami již ve světě pracuje hodně týmů. Mnohým se takové buňky daří získat i z jiných zdrojů, než jsou embrya a sice přeprogramováním somatických buněk. Většinou jde o buňky kůže, buňky tukové tkáně, placenty. K jejich širšímu uplatnění v léčbě ale zatím stále něco brání. Získané kmenové buňky se nedaří znásilnit k tvorbě funkčních tkání. Jakýkoli posun  v tomto směru by byl přínosem pro nástup takzvané regenerativní léčby. Tým Lyle Armstronga chce svými chimerickými embryi k řešení tohoto problému přispět.

Pramen: Newcastle University

Komentář osla:

Hodně záleží na tom, zda se věc díváme z pohledu optimisty, nebo pesimisty.

Datum: 08.04.2008 18:46

Podraz na embryo průhlednou „dělohou“     Autor: Josef Pazdera (17.02.2014)
Geron s léčbou embryonálními kmenovými buňkami končí     Autor: Jaroslav Petr (26.11.2011)
Inštrukcie z Vatikánu čoraz konzervatívnejšie     Autor: Dagmar Gregorová (13.12.2008)
Začneme dělat zásoby lidských embryonálních kmenových buněk?     Autor: Josef Pazdera (27.12.2007)
Terapeutické klonování úspěšné u makaka     Autor: Jaroslav Petr (21.06.2007)

obrazek je uzasny :-))) !!!

zdena,2008-04-10 14:06:51

a navrhuji funkcni zlepseni - do spodniho hrudniho kose umistit zabry, at je to sexy stvoreni co nejuniverzalnejsi.... jenze to by pak asi chtelo nakrizit s .... cim vlastne ? Aby nam pak nezaniklo nahodou to pozadi....:-))))
Pojdme premyslet a tvorit :-)))

maličké upřesnění

jarda petr,2008-04-10 05:36:36

Mluvit u těchto embryí o lidsko-zvířecím hybridu je mírně zavádějící. Ten by vznikl např. oplozením zvířecího vajíčka lidskou spermií nebo naopak lidského vajíčka zvířecí spermií. Hybrid kombinuje jadernou dědičnou informaci dvou druhů. V tomto případě se dává přednost termínu cybrid čili cytoplasmický hybrid. Mimochodem, není tak úplně jisté, že nově vzniklé embryo bude mít jen mitochondrie skotu. Může mít i lidské mitochondrie.
Lidské embryonální kmenové buňky se neprodukují z potracených fétů. Ty jsou z šestidenního embrya (nikoli plodu - fétu), které se navíc vyvíjí in vitro, takže o potratu nelze hovořit.
Je také dobré odlišovat tzv. dospělé (orgánové) kmenové buňky (to jsou třeba ty zmíněné buňky získávané z tukové tkáně)a tzv. indukované pluripotentní buňky, které vznikají genetickou modifikací somatických buněk (např. fibroblasty). Tvrzení, že se z nich zatím nedaří vytvořit funkční tkáně není tak úplně přesné. Napříkald v posledním PNAS je článek, v kterím se popisuje úspěšné vyléčení parkinsonických potkanů pomocí dopaminergních neuronů diferencovaných právě z pluripotentních kmenových buněk.
A ještě jedno malé šťournutí. Jestli dostala universita v Newcastle povolení na genetické modifikace, tak ji to neopravňovalo k vytvoření cybrida. Fúze buněk není podle stávající evropské legislativy technikou pro genetické modifikace. Universita dostala povolení právě na tvorbu cybridů, na což je v Británii zvláštní procedura nezávislá na schvalování genetických modifikací.
Vysvětleme si, k čemu je tvorba cybridů dobrá. Cybridy jsou určené k tvorbě embryonálních kmenových buněk. Tyto buňky lze vypěstovat z embrya. K jejich základním vlastnostem patří neomezená možnost dělení a všestranná schopnost specializace na nejrůznější typy tělních buněk – od krvinky po neuron. Výzkum diferenciace (specializace) embryonálních kmenových buněk může přinést cenné poznatky o vzniku závažných onemocnění a přispět k vývoji nových léků a léčebných postupů. Víme například, že mutace genu pro bílkovinu dystrofin vyvolává Duchenneovu svalovou dystrofii. Pacientům postiženým touto dědičnou chorobou odumírají svalové buňky, což s sebou nese velké utrpení a výrazné zkrácení života. Vědci by mohli získat buňku od pacienta s Duchenneovou svalovou dystrofií a tu spojit s vajíčkem. Vzniklo by embryo, z kterého by vědci vypěstovali embryonální kmenové buňky. Z těch by pak dále v laboratoři pěstovali buňky kosterního svalu. Přitom by mohli pozorovat, co je ve svalových buňkách s poškozeným genem pro dystrofin špatně, proč nejsou stejně životaschopné jako buňky zdravého člověka. Mohli by testovat látky, které chorobný proces ve svalové buňce brzdí nebo zastavuje.
Podobných onemocnění je mnoho. Navíc může být gen různých pacientů různě poškozen a chorobný proces se může u různých typů mutace lišit. Je zřejmé, že pro důkladný výzkum bude zapotřebí obrovského množství embryí. Zajištění dostatku výchozích tělních buněk nepředstavuje problém. Dají se odebrat pacientovi, následně množit v laboratoři a nakonec uskladnit na neomezeně dlouhou dobu v tekutém dusíku. Horší je to s vajíčky. Lidská vajíčka lze získat jen od dobrovolných dárkyň, které se podrobí hormonální kúře. Ta s sebou nese nejen nepříjemné stavy, ale dokonce i nemalá zdravotní rizika. Hrozí například vznik krevních sraženin a následná embolie. Proto se hledá za lidská vajíčka náhrada. Pro výzkumné účely se zkouší vajíčka zvířat, např. králíka nebo skotu. To je levný a vydatný zdroj. (http://www.akademon.cz/)

hybrid a chiméra

josef pazdera,2008-04-10 10:52:47

To, kam až má popularizační článek při zjednodušení popisované problematiky „klesnout“, je vždy problém. Souvisí s tím i použitá terminologie. Pokusím se objasnit, proč jsem použil termínů hybrid a chiméra a ne cybrid. V obou případech považuji mnou volené termíny za správné. Samozřejmě, že jde o cybridy. Ale co je to cybrid? Je to zkratka pro cytoplasmatického hybrida. Základem složeniny je hybrid a upřesňující informací je zde cytoplazmatický. Tak jako v běžné mluvě nepoužíváme „jel jsem nakoupit osobním autem“, ale jen „autem“, použil jsem v článku termín hybrid. V textu ale až poté, co jasně popisuji o jaký hybrid se jedná. Nehledě na to, že této problematice jsem se podrobně věnoval již v jiném článku na Oslovi. Ten článek je nazván: „Spor o cybridy“.
Tentokrát tu je ale ještě jeden důvod proč místo cybrid používám termínu hybrid. Tím důvodem je fakt, že zahraniční tisk hovoří v této kauze o hybridech. Kdybych tedy nyní použil v mém článku pojem cybridy, mohl by čtenář nabýt dojmu, že universita a já píšeme každý o něčem jiném.
Další námitka je k termínu chiméra. Jedná se tedy o chiméru nebo ne? Samozřejmě, že o klasickou chiméru, jak jsme ji byli zvyklí vnímat (jako směs buněk od různých jedinců) zde nejde. Ale na úrovni genetické o chiméru zcela jistě jde. A také to v článku vysvětluji, že jde o buňky obsahující jak DNA skotu (ve formě mitochondriální DNA), tak i DNA lidskou (chromozomální DNA). Ve smyslu genetickém tedy jde o chiméru a to okonkrétně o DNA chiméru.
Další připomínka se týká mého povzdechnutí nad tím, že se nám nedaří „znásilnit“ kmenové buňky, aby tvořily funkční tkáň. Ano, neplatí to zase zcela. V několika případech se to již daří (viz onen odkaz na PLOOS). Nicméně stále je mnohem více těch případů, kdy se to nedaří (náprava přerušené míchy, oprava sítnice postižené makulární degenerací,...). A sami autoři argumentují tím, že jejich bádání na tomto druhu buněk, by mělo přispět v budoucnu k snadnější tvorbě funkčních tkání. K dalším připomínkám nemám co dodat. Ano, lidské kmenové buňky se většinou nepřipravují s fétu ale z embryí. I další doplnění jsou ku prospěchu a souhlasím. V případě použitých termínů hybrid a chiméra ale s výtkou nesouhlasím a sveřepě trvám na svém :)

Nino, ke ktere sekte patrite ? :-)

zdena,2008-04-10 21:10:30

to se mi snad jenom zda...... vy si myslite ze mladata neumiraji na nemoce? Na psinku ted vymira spousta divoce zijicich selem a psinka je nemoc mladat atd atd.... Myslite, ze samice (i lidska) potrati jenom po uraze? Ze zvirata nekousne zadna "potvora" prenasejici velmi zavazne parazity ? Nechci rozebirat cele spektrum, ale Nino, prosimvas.... myslete..... To co pisete, to opravdu zni prinejmensim podivne....

nejak mi to preskocilo, sorry

zdena,2008-04-10 21:12:12

to patri dolu, ne v Vam, omlouvam se. Zdena :-)

Tak, konečně jsem se dozvěděl,

C2H5.OH,2008-04-09 13:50:00

Jakým způsobem byly počaty Jihočeské Stračeny v čele s vůdčí samicí stáda, jistou Kuchtou. Dík za poučení....

minotaurus

pavel,2008-04-09 12:43:55

otázka je, co se děje v tajných laboratořích, kde vůbec žádná etika ani morálka neplatí

..

Ccecil,2008-04-10 09:53:43

zeptej se Lema. Ten již o tom barvitě psal.

od Lema jsem cetla hodne,

zdena,2008-04-10 13:44:46

ale tohle me minulo.... muzu prosit na - treba muj mail - nazev tohoto Lemova dila, sehnala bych si to. Dik:-)

Je to za hranicí nejen etiky ale i zdravého rozumu

Seeker,2008-04-08 22:56:58

Vědci vymýšlí v laboratořích nové druhy a přitom každý den desítky druhů, které nedokážeme ochránit v jejich přirozeném prostředí vymírají.

Jde o nepochopení

Marta Vlasáková,2008-04-09 02:42:01

Obávám se, že Vám není tak docela jasno v tom, co je druh. Zde se o tvorbě nového druhu nedá hovořit. Jde pouze o nástroj k výzkumu dějů probíhajících v buňce, abychom byli moudřejší a úspěšnější při léčbě nemocí. Což by mnohému z nás mohlo prospět. Stačí se zamyslet nad postupující epidemií cukrovky, parkinsoniků a trpících Alzheimerem. Je dost pravděpodobné, že něco ze jmenovaného, nebo úraz postihne i Vás. Odmítat zde navrhovanou možnost, stejně jako její dávání do souvislosti s vymíráním druhů dost dobře nechápu.

Pane Seeker,

František I.,2008-04-09 07:42:30

na to mám jedinou radu. Spáchejte sebevraždu. Možná tím nějaký druh zachráníte. Když se vám povede navíc rozšířit tuto myšlenku mezi obdobně smýšlející a vymřete ve větším, než malém, měřítku, pak možná na vaše místo nastoupí zachráněný živočich. Já si naopak myslím, že do vědy moc etiky nepatří. Ta hnusná příroda ve své podstatě etická není vůbec.

no ja si myslim

Nina,2008-04-09 09:09:22

ze priroda tak hnusna zase neni. Veskere nemoce si totiz vyrabime sami,my lide. Samozrejmne ze ne vsichni schvalne. A ze misto respektovani prirody stale vymyslime nove veci pro "nase dobro" ktere jsou pak stejne zneuzity. A to respektovani prirody nemyslim pouze te okolo nas ale i te v nas.

Oleg,2008-04-09 09:41:06

Dost dobre nevím jak si vyrábíme nemoci sami, treba takovou psoriázu, Alzheimera, Parkinsona, Leukemii, makulární degeneraci,...

Jojo

marwyn,2008-04-09 11:49:10

připojuji se k doporučení Františka!

Oleg

Nina,2008-04-09 19:57:35

Sami si je vyrabime zpusobem zivota a to nemam na mysli poslednich 50 let ale klidne i tech cca10 000 let.Zmeny jak v jidelnicku,tak zpohodlneni urcitych skupin na ukor jinych,ktere zase zchudli v tom ci onom,migrace a tudiz prizpusobovani se,extremni podminky na oceanech,proste civilizovani se,podporovani druha druhem ve slabostech,takze se urcite slabosti pak dedi,v neposledni rade ruzna psychicka vypeti a traumata,ktera se tahnou co lidstvo je a ktera provokuji vznik ruznych anomalii,mutaci atd. Samozrejmne je potvrzeno ze psychicky stav ma vliv na fyzicke telo,jako priklad udam -ne nahodou trpivaji prave stresovani lide zaludecnimy vredy a to prosim ten stres nemusi byt na cloveku videt,nekdo se navenek neprojevuje a dusi to v sobe,samozrejmne ze zrovna ta nase civilizace,plna jedovatych zplodin,radioaktivity atd. zpusobuje vznik mnohych nemoci a nakonec umele vyrabeni viru,bakterii,krizeni bakterii a jejich "unik" z laboratori ven ma za nasledek zase nemoce. Takze si je vyrabime sami.

Příroda

faiva,2008-04-09 20:15:18

Souhlas, že příroda je neetická mrcha.

ad Nina

robert,2008-04-10 08:43:59

Nie len choroby sú neetické (a zvieratá sú všetky zdravé?) Každodenný boj na život a na smrť, nemilosrdná likvidácia slabších jedincov a najmä tých najmladších - detí... Nepíšem o ľudskej spoločnosti, ale o Prírode, kde z 1000 malých korytnačiek dožije dospelosti jedna, kde výbuchy sopiek, dopady meteoritov, zemetrasenia a vlny tsunami ale aj bežná evolúcia ničia nie miliardy (aj zdravých) jedincov ale celé tisíce druhov. Pani Nina, čo rozumiete pod pojmom „etická“?

je zajimave se dozvedet

zdena,2008-04-10 13:54:55

od pani Niny, ze si nemoci delame sami... pokud vim, tak treba rakovinou trpeli uz nejen faraoni, ale i dinosauri... a co oni prirode provedli ? :-)))
Pripada ma navic neeticke hovorit o tom, ze podpora nemocnych oslabuje cloveka.... nerekla bych.... spis rozmnozovani dedicne nemocnych oslabuje genovy fond. Ale to je uplne jina parketa, to sem nepatri. A pokud jde o podporovani nemocnych, tak treba uz smilodonti (savlozubi tygri) maji na kostrach zahojena poraneni kosti, coz je dukazem, ze je nekdo musel zivit, aby neumreli hlady driv, nez se kosti zahoji..... i ta zvirata umi byt milosrdna a vedi co je pratelstvi..... A to je fajn....

podpora nemocnych oslabuje cloveka

Nina,2008-04-10 18:38:08

tohle jsem ale nepsala a ani nemela na mysli,krom toho muj prispevek byl ryze informativni,kdybych psala uvahou o etice,pak by bylo na miste zverejnit i muj postoj.
K prirode,kdyz momentalne v teto nasi dimenzi plati ony zakony;"sezrat nebo byt sezran",vite prece ze si to priroda zaridila hlavne tak aby byl zachovan druh,proto slouzi-li jisty maly zivocich jako potrava vetsim zivocichum,rozmnozuje se mnohem rychleji a ve vetsim poctu.Ve zdravem zivotnim prostredi,ktere neni naruseno clovekem prakticky neexistuji nemoce,protoze panuje rovnovaha,takze ackoliv existuji viry,bakterie a plisne,dostanou pouze stareho jedince anebo jedince zraneneho. Nemoc tedy souvisi s disharmonii,ktera pochopitelne muze nastat pouze a jen kvuli urazu ale troufam si rict ze skutecne vyrovnaneho,harmonickeho cloveka telem i dusi nezklati za cely zivot ani obycejna chripka,presto ze je to epidemijni nemoc.Proto si myslim ze kdybychom vice poznavali prirodu takovou jaka je,a to prirodu jak okolo tak tu v nas,akceptovali zanik jako soucast zivota v teto dimenzi,pak bychom nemusili takto badat,geneticky krizit atd; protoze by zde na svete-nebyl zadny problem.

Nino, vy jste tedy expert,

zdena,2008-04-10 21:18:38

laik zasne, odbornik se divi..... to si vazne myslite to ,co pisete? Takze, pokud bychom jeste lezli po stromech, nebyly by zadne nemoci... super!
Toto patri ke kteremu sektarskemu uceni? Rada bych se o tom neco dozvedela... mam o cirkvich pomerne slusny prehled, ale tohle je dalsi novinka :-))))

proboha

Nina,2008-04-10 22:02:16

Zdeno,co mi to zas tady podsouvate? O jakych stromech to mluvite? To harmonie musi byt zakonite lezeni po stromech? A uz vubec nechapu,proc sem tahate Vase znalosti sekt,pokud jich znate hodne,budiz,o tom se muzeme bavit nekde jinde,rada se od Vas mozna neco noveho dozvim.))

prepáčte Nina

robert,2008-04-11 13:00:52

Neodpovedali ste mi na otázku: čo rozumiete pod pojmom „etická“. Namiesto toho vyvolávate len ďalšie otázky : čo znamená „momentalne v teto nasi dimenzi“ , „Ve zdravem zivotnim prostredi, ktere neni naruseno clovekem“, „skutecne vyrovnaneho, harmonickeho cloveka telem i dusi“, „poznavali prirodu takovou jaka je“, „protoze by zde na svete-nebyl zadny problem“, „soucast zivota v teto dimenzi“ atď.
Prepáčte, ale naozaj to veľmi pripomína sektárska blábolenie o ničom resp. vychádzajúce len z vlastných pocitov bez akejkolvek racionality a logiky. Skúste napr www.spirala.cz tam je toho viac.

Roberte,Zdeno

Nina,2008-04-11 16:55:49

mohu zde napsat jasne a zretelne ze nejsem v zadne sekte a nejsem ani fanouskem. Nikoho. Zda uverite nebo ne-to uz neni muj problem. Me nazory blaboly nejsou,vy dva pouze nesouhlasite s nimy,coz je vase svate pravo a ja take nikoho ani nepresvedcuji ani nenutim aby se mnou musil souhlasit. Ve vsi slusnosti,takze mne vase hlodave rejpy o sektach a mych blabolech netesi a neinspiruji k dalsim debatam ci dokonce odpovedim na ruzne otazky,ktere dle vas vznikaji. Takze se mozna sejdeme jinde pod jinym clankem a mozna ze budeme diskutovat v pohodicce,bez toho abychom se navzajem shazovali,podezirali atd. Ano?

to je v poradku, Nino,

zdena,2008-04-11 18:58:57

konecne mi doslo, ze to fakt nema cenu..... neco takoveho se na Oslovi vidi zridka..... tak sorry :-))))

tohle není novinka

no jo,2008-04-08 21:10:49

člověko-kraví lidé nebo spíše ženy abych tak upřesnil jako jo, chodí po zemi mezi námi už docela dlouhou dobu. tak například moje tchýne. taky dost dobrá "chiméra".

Ten obrazok

AlyoSHA,2008-04-08 20:44:02

Hmm. Keby totog malo byt vysledkom tak preco nie? Stvoro peknych noh a aj zajazdit si mozes ...

Obávám se

faiva,2008-04-08 22:02:54

že minimálnně ten pslední pár končetin a oháňka by vypadala poněkud jinak:-)

nu

Nina,2008-04-09 09:12:52

ale ze my lide nemame ocas,to mne docela mrzi. Takovej konskej by byl na lidech peknej. Kadernici by se cinili.

Treba sa na zivot pozriet

TH,2008-04-09 13:43:47

aj ocami tej stvornohej slecny, nie len z pohladu "uzivatela".

Potom inak

AlYoSHA,2008-04-09 19:19:27

Ak byt ta zadna cast mala vyzerat inac, potom beriem radsej krizenca zeny s zenou.

Jo, to znám

faiva,2008-04-09 20:22:23

a jak by vlastně vypadal účelový "kříženec" muže s mužem;-)?

Jo, to znám

AlyoSHA,2008-04-09 23:34:36

huh. desiva predstava ...

Re: Treba sa na zivot pozriet

AlYoSHA,2008-04-09 23:36:03

No trochu viac by minula na manikuru. A kadernika

to uz tady jednou bylo

Nina,2008-04-08 19:41:47

Myslim ze recka mytologie nejsou pouhe fantazie vypravecu pohadek. A take si myslim ze chimery jsou uz davno na svete,jen samozrejmne je to v prisnem utajeni.

Nina

Martin,2008-04-08 21:15:17

V tom prípade by ste nám mohli objasniť spôsob ich vzniku v prirodzených podmienkach, ak teda predpokladáme, že nešlo o zásah olympských bohov.

Podľa mňa sa viera v chiméry a glyfy (okrídlené levy) dá vysvetliť prirodzeným spôsobom tak, že niekto pozoroval, ako sa napríklad levy a supy bili o zdochlinu a keď takúto scénu skreslila fatamorgána, vyzeralo to ako okrídlený lev.
netvrdím, že táto hypotéza je správna, ale zdá sa mi celkom pravdepodobná.
Ďalšia možnosť je tá, že autor povestí o chimérach na niečom "frčal".

Martine

Nina,2008-04-09 09:03:04

Kdyz budete patrat o puvodu olympskych bohu,mozna si ty chimery pak vysvetlite jinak nez fotomorganou.

fatamorgana

Nina,2008-04-09 09:04:04

no ja se jeste neprobudila))))

Oni

Axe,2008-04-09 09:39:49

Jasně, za všechno můžou Oni!

Nino, nabizim vysvetleni

zdena,2008-04-10 18:36:11

odedavna lide nachazeli kosti dinosauru a nedalo jim to pokoje - domysleli si dle sve fantazie a zkusenosti cele zvire.... obrovsti "draci" i mali drackove byli nachazeni po cele zemekouli . V Cine a Mongolsku napriklad, zcela bezne mistni lide tvrdili, ze jde o pozustatky draku.... V Evrope to byli rovnez draci apod; obcas se ale pozustatky zvirat vlivem neplavenin pomichaly, cast se odplavila, cast zustala a najednou tu bylo treba podivne zvire s kozi, lvi a hadi hlavou a telem lva..... A protoze lide miluji tajemne veci, povesti a pohadky, legendy a strasidelne pribehy slavily uspech a davaly se dal.....
A neverte na chimery, kdo by je asi tak kde schovaval ??? :-))))
Doufam, ze jste to nemyslela vazne.....

Zdeno

Nina,2008-04-10 18:50:28

Jisteze,v tomto,o cem pisete jsem mela jasno take,pred nekolika lety. Ale protoze mam zajmy vice do sirky nez do hloubky,ziskanim informaci ze starych spisu pres interpretaci archeologu,profesoru a vubec badatelu uz takovy jasny postoj k chimeram nemam. Prece nemohu tvrdit ze je to tak jak jsem napsala a basta.Proste uz za zadnym novym objevem osobne nedelam tecku. Jde jen a pouze o pohled z jineho uhlu.Muze a nemusi byt spravny. Aspon mne uz nic neprekvapi.)))

Tak s jasným tvrzením neexistuje nesouhlasím

Colombo,2008-04-12 22:34:21

ona kryptozoologie, která právě na mýtech zakládá, již několikrát slavila úspěch a objevila "bájná stvoření", o kterých si vědci mysleli, že to jsou jen "domorodské báchorky".