Genetické modifikace pronikly do mexické kukuřice
Tým vědců vedený Elenou Alvarez-Buyllaovou z university v Mexico City odhalil v původních mexických odrůdách kukuřice geny pocházející z geneticky modifikovaných odrůd. Mexiko je domovinou této plodiny. Roste tu planě její předek i četné místní odrůdy. Ty představují významné kulturní dědictví. Navíc jsou zdrojem genů, které lze využít k vyšlechtění nových odrůd. Ty by tak získaly např. odolnost k chorobám či škůdcům.

Ignacio Chapela: „V mexických místních odrůdách jsou geny modifikované kukuřice.“

Mexická vláda zakázala pěstování geneticky modifikované kukuřice  v roce 1998 právě z obav, aby se uměle vnesené geny s pylem nepřenesly na původní odrůdy. Zákaz nedodrželi zemědělci na severu mexického státu Chihuahua a oseli geneticky modifikovanou kukuřicí nejméně 70 hektarů.

Genové zdroje původních mexických kukuřic

Už o tři roky později ohlásil Ignacio Chapela z University of California v Berkeley, že našel v mexických místních odrůdách geny modifikované kukuřice. Zpráva o nálezu publikovaná v prestižním vědeckém týdeníku Nature vyvolala bouřlivé diskuse. Na jejím konci časopis Nature uznal, že Chapela vyvodil ze svých analýz závěry, které neměl dostatečně podložené.

Elena Alvarez-Buyllaová a její kolegové se vyhnuli chybám, jichž se dopustil Chapela, a prověřili vzorky odebrané na více než stovce polí s původními mexickými odrůdami. Zjistili, že asi 1% porostů obsahuje rostliny s geny z modifikovaných kukuřic. Stať  přijal k otištění vědecký časopis Molecular Ecology.

Odpůrci geneticky modifikovaných organismů poukazují na fakt, že nová studie jen potvrdila situaci, jak ji popisovala již před sedmi lety publikace Ignacia Chapely.
„Důležité je, s jakou snadností se cizí geny rozšířily v zemi, kde se geneticky modifikované kukuřice celou řadu let nepěstují,“ říká genetik Norman Ellstrand z University of California v Riverside.

Mexičtí farmáři pěstují moderní variety kukuřice (vlevo) v těsném sousedství původních kukuřic již déle než padesát let. K výměně genetického materiálu zde musí nutně docházet. (Pramen: Nature)

Zastánci geneticky modifikovaných organismů upozorňují, že studie prokázala přenos pylu geneticky modifikovaných kukuřic na pole s domácími odrůdami. Neprokázala, že by se cizí geny zabudovaly do dědičné informace původních odrůd a byly přenášeny na další generace rostlin. Vzhledem k tomu, že tři čtvrtiny mexických pěstitelů kukuřice osévá pole zrnem z předchozí sklizně, považuje i Alvarez-Buyllaová prověření této možnosti za nejbližší a nejnaléhavější úkol svého týmu.

Elena Alvarez-Buylla Roces: „1% porostů obsahuje rostliny s geny z modifikovaných kukuřic.“

Původní odrůdy domestikovaných rostlin nejsou zdaleka ohroženy jen pěstováním geneticky modifikovaných odrůd. „Čistotu“ jejich jedinečné dědičné informace ohrožuje i přenos genů z moderních geneticky nemodifikovaných odrůd. Ten se prokazuje podstatně hůř, protože tyto odrůdy nenesou tak nápadný dědičný znak, jako je cizí gen geneticky modifikované plodiny. Přesto už v řadě zemí došlo k vytlačení původních druhů rostlin geneticky nemodifikovanými plodinami. Ve Švýcarsku tak například překřížila planou žlutě kvetoucí vojtěšku fialově kvetoucí vojtěška z polí. Na Tchajwanu zase zmizela původní palná forma rýže v přívalu genů rýže pěstované na rýžovištích.

Datum: 02.12.2008 12:21