Vaječná ironie
Kanadští vědci tvrdí, že ačkoli mají vajíčka vysoký obsah cholesterolu, přesto našemu srdci prospívají. Objevili v nich totiž látky, které mohou snižovat vysoký krevní tlak.

ACE (Angiotensin-Converting Enzyme).

Jianping Wu a Kaustav Majumder z University of Alberta našli ve vajíčkách proteiny, které působí stejně jako léky na předpis, které bereme při hypertenzi. Celé věci se začíná s mírnou dávkou ironie, říkat vaječný paradox. Ironie je tak trochu na místě, protože i když studie sledující zdraví lidí dokládají, že z vajíček zdravým lidem žádné riziko onemocnění srdce nehrozí,  ze strachu z cholesterolu konzumace vajec v rozvinutých zemích posledních čtyřicet let klesá. A to i přesto, že poslední výzkumy dokonce ukazují, že vaječné proteiny mohou mít na náš organismus prospěšný efekt srovnatelný s účinkem inhibitorů ACE (Angiotensin-Converting Enzyme). ACE inhibitory patří mezi nejužívanější léky na vysoký krevní tlak a na takzvané městnání krve. U inhibitorů ACE jde o takzvané léky první volby a často se používají v kombinaci s diuretiky.

Jianping Wu: „Peptidy ve vajíčku mohou inhibicí enzymu ACE snižovat krevní tlak“.

Pro naše předky byly vajíčka excelentní potravinou. To až nedávná mediální masáž „zdravé výživy“ způsobila, že jsme vajíčka začali považovat za něco škodlivého. Tento názor kdysi vyplynul z poznatků o škodlivosti cholesterolu. Vajíčka jej obsahují relativně hodně a tak se soudilo, že i ony musí snižovat elasticitu cév a podporovat tvorby usazenin. Takový stav totiž snižuje průchodnost krevního řečiště, což nutí srdce k vyššímu výkonu a tím i k nárůstu krevního tlaku.

Poněkud jiný pohled na „škodlivost“ vajíček vyplynul ze studie, která zkoumala účinky peptidů, které vznikají rozkladem vaječných proteinů a které se nám vstřebávají do krve.

Podle kanadských vědců mohou vajíčka našemu srdci prospívat. Snad to nebude tím, že jde o výzkum financovaný drůbežářským průmyslem…

Objev, o kterém tu budeme hovořit se týká odhalení několika různých peptidů, které přežijí i kuchyňskou úpravu vajec vařením a nebo smažením. Účinné peptidy vznikají z delších proteinových řetězců až během procesu trávení vaječné hmoty. Substance působící jako inhibitory ACE udělají z vaječných proteinů až žaludeční a střevní enzymy.

Pokus, který odhalil příznivé působení vaječných proteinů byl postaven tak, že simuloval prostředí, do kterého se vajíčka dostanou, když je pozřeme. Vědci vystavovali vaječné bílky a žloutky působení lidských střevních proteáz.  Hydrolyzáty vaječných proteinů z vařených a smažených vajec byly vyčištěny a separovány od ostatního „balastu“ pomocí iontové chromatografie a gelové filtrační chromatografie. V takto vyčištěném materiálu hmotnostní spektrometr odhalil sedm peptidů s žádoucí aktivitou.  Jsou tvořeny aminokyselinami valinem, kyselinou aspartovou, fenylalaninem, glutaminem, argininem, tyroxinem a prolinem. Val-Asp-Phe (IC50: 6.59 μM), Leu-Pro-Phe (10.59 μM), Met-Pro-Phe (17.98 μM), Tyr-Thr-Ala-Gly-Val (23.38 μM), Glu-Arg-Tyr-Pro-Ile (8.76 μM), Ile-Pro-Phe (8.78 μM), and Thr-Thr-Ile (24.94 μM).

Popsané peptidy jsou našimi potenciálními ochránci ve věci kardiovaskulárních onemocnění, včetně hypertenze. Zatím jde o výsledky in vitro pokusů, tedy pokusu pouze imitujícího realitu.  Protože ale osud vaječných specialit, poté co si na nich smlsneme, je spojen s přestupem zmíněných peptidů do krve, je pravděpodobné, že i jejich působení jako inhibitorů angiotensinu, bude fungovat i v podmínkách in vivo. A to by nemuselo být málo. Inhibitory ACE totiž umí zlepšit prognózu nemocných s kardiovaskulárními chorobami.  Riziko vzniku infarktu myokardu, mozkové mrtvice a srdeční i renální nedostatečnosti,  snižují o více než 20 %. Nemuselo by přitom jít jen o léčbu nemocných, ale též o záležitost prevence. Inhibice ACE zlepšuje funkci endotelu, prokrvení srdečního svalu a brání tvoření krevních sraženin tím, že příznivě ovlivňuje fibrinolytické kapacity organizmu.

University of Alberta http://www.ualberta.ca/
Majumder et al. Angiotensin I Converting Enzyme Inhibitory Peptides from Simulated in Vitro Gastrointestinal Digestion of Cooked Eggs. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2009; 57 (2): 471 DOI: 10.1021/jf8028557

Datum: 04.03.2009 23:08

cholesterol

Petr G,2009-03-05 10:45:25

Co se týká vajec, pořád mi to připomíná jeden pokus v TV:
chlapík jedl měsíc v podstatě jen vejce. Byl mu změřen cholesterol před začátkem pokusu a na konci.
Kupodivu, na konci pokusu měl cholesterol nižší než na začátku...