Druhý život na Zemi?
Pozemské organismy zřejmě nemají jediný společný původ. Život se na naší planetě vyvinul – případně přicestoval z Vesmíru - nejméně dvakrát.ˇ

Místo nálezu stranginelly v antarktickém pohoří Allen Hills (foto PLoS ON)

To, o čem někteří vědečtí buřiči už delší dobu spekulovali, potvrzuje nejnovější studie americko-korejského týmu vedeného Adolfem Priehlem ze Stanford University a Wang Du Benem z Národní university v Soulu. V dnešním vydání prestižního vědeckého časopisu PLoS ON popisuje Priehlův a Benův tým nový typ bakterie (?), objevené v horninách antarktického pohoří Allen Hills. Kulovitý mikroorganismus o velikosti 7 mikrometrů dostal vědecké jméno Stranginella zimmermanni. Jméno není (bohužel) poctou českému velikánovi Járovi da Cimrmanovi. Oba vědci vyjádřili pojmenováním mikroba vděk kolegyni Alexandře Zimmermannové z University of California v Los Angeles, která se o objev výrazně přičinila a je prvním autorem publikace.

Slavný martský meteorit ALH84001. Přiletěl s ním na Zem martský život?

Dědičná informace stranginelly se výrazně odlišuje ode všeho, co genetici zatím v dědičné informaci pozemských organismů našli. Její genetický kód je triplexový, podobně jako kód většiny pozemských organismů. Nepoužívá však jako báze adenosin a thymin nýbrž xanthin a pyridin. Guanin a cytosin se u ní často vyskytují v metylované formě, což dovoluje mikroorganismu kódovat i celou řadu netradičních aminokyselin, například lanthionin, kyselinu gama-aminomáselnou, kyselinu 2-aminoisomáselnou nebo dehydroalanin. Také metabolické procesy nově popsaného organismu se vymykají běžným představám. Stranginella například využívá vysokoenergetického ultrafialového záření k izolaci iontů arzénu z žuly. V jejích buňkách byly objeveny ve zvýšeném množství některé exotické izotopy selenu a rubidia. Jejich význam pro život stranginelly však není jasný.

Proslýchá se, že prestižní vědecké časopisy Nature a Science svedly souboj o to, který z nich bude objev Priehlova a Benova týmu publikovat. Kolují zvěsti o statisícových částkách v dolarech, které Priehlovi nabízely jako „honorář“. Priehl a Ben jako zarytí zastánci hnutí „open access“ ale upřednostnili PLoS ON, kde museli za publikování zaplatit částku 2 500 euro.
Priehl a Ben navázali spolupráci s Craigem Venterem, který považuje objev stranginelly za jedinečnou příležitost pro vytvoření organismu se syntetickým genomem.

Stranginella zimmermanni, foto PLoS ON

„Hodně si slibuji od organismů, které v sobě budou kombinovat genetické sekvence stranginelly a tradičních forem pozemského života,“ řekl Venter v rozhovoru pro Nature z paluby své jachty Wizzard II.

Původ stranginelly není jasný. Podle Priehla může jít o formu života, která se vyvinula nezávisle na Zemi a přežívá na odlehlých místech, kde není vystavena konkurenci mnohem rozšířenějších „tradičních“ mikroorganismů. Wang Du Ben je nakloněn myšlence, že stranginella je mimozemského původu. Podle něj se mohla dostat na Zemi například z Marsu. V pohoří Allen Hills byly nalezeny meteority martského původu. Nejznámější je zřejmě ALH 84001, objevený v roce 1984.

Adolf Priehl, Stanford University   Wang Du Ben, Národní universita v Soulu  Alexandra Zimmermannová, University of California Los Angeles

Pramen: PLoS ON

Poznámka redakce
Pokud se vám obsah tohoto příspěvku nějak nezdál, měli jste pravdu. Jeho platnost vypršela dnem jeho zveřejnění a jeho význam odpovídá rubrice, ve které je zařazen.ˇ

Datum: 01.04.2009 06:46

super vtipek :-))

Zdena Galajdova1,2009-04-07 12:45:06

To jste me zase vypekli, akorat jsem se vratila a usadila u pocitace a ziram, co se vse zatim neudalo a hele - takovy superobjev, no to je senzace a uz to chci preposlat a jeste se kouknu na datum, kdyze presne a vtom mi teprve seply kontakty :-))) To se Vam fakt povedlo!!! Budu se zase tesit na pristi rok - loni jste me take dostali :-))) Vzdycky si aprilove prispevky vychutnam ...... Diky ! Zdena

Volove

Luděk Kabela,2009-04-07 10:08:44

Sezral jsem to i navijakem, jak na neco takoveho clovek touzebne ceka, neni pri prvnim cteni vubec kriticky a soudny. Pekne. Jednicka s hvezdickou

Chybi hlasovaci tlacitko!

Petr Habala,2009-04-02 22:58:11

Chtel jsem dat clanku 1 a nemuzu, je to skoda.

Mozna to tam redakce nedala, aby nebylo autorum serioznich clanku lito, ze tak dobra hodnoceni nemaji.

Jen tak dal! (pristi rok)

Petr Habala,2009-04-02 22:56:18

Pane autore, nedejte na mrzouty, velice jste mne potesil, i ja jsem to nejakou dobu zral. Moc pekne udelano.

P.S. pro mrzouty: Dnes jsem zrovna studentum oznamoval, ze pristi tyden pisou na cviceni pisemku. Co ti by dali za to, kdyby to byl april.

žasnu podruhé

vilmed mas,2009-04-01 22:10:34

právě přijechal z venku, úplně jsem zapomněl na apríl a už jsem měl chuť napsat kamarádům, jaký super objev...a ono to žertík! můj první a poslední... díky Osle. vydařilo se: )

Žasnu...

Starej Bambula,2009-04-01 15:28:25

Dnes jsem četl na různých serverech různé aprílové příspěvky...
Ani jeden z nich mne neurazil, některé mne skutečně pobavily. Propánakrále, to už se snahy o takzvanou korektnost čehokoliv natolik vymkly kontrole, že si nikdo nesmí z ničeho (hlavně ze čtenářů, pochopitelně) udělat inteligentní prču? Kam zmizela hravost, nadhled a chuť do života? Proč zbývá pouze zapšklost mrzoutství a a škarohlídské rozumprdování?
...i když, mělo mne varovat už to, že zdejší komunita považuje nick za nedůstojný člověka... :-°(
(Jestli jsem někoho namíchl, tak "apríl!!!"

Je třeba uznat...

Karel Bartos,2009-04-01 12:23:46

... že i pro biologa/chemika je ten vtípek napsán poměrně uvěřitelně. Ale dosud jsem na Osla nechodil kochat se elaborovanými vtípky, ale dozvědět se něco zajímavého. Samotný princip aprílového vtipu považuji za hloupý a takovýto vtípek u seriózního serveru pro "objective e-learning" za nedůstojný mnohem více než je používání NICKu v internetové debatě. Ještě tak u malých dětí na písečku aprílové žertíky chápu.

Borek Vaněk,2009-04-01 12:20:11

Nic takového tam skutečně není.

To je fór