Možná největší dinosauří stopy v historii byly objeveny ve Francii
...aneb chodidla o rozměru koupací vany

Sauropodní dinosauři byli bezpochyby  největšími suchozemskými tvory všech dob. Někteří mohli přesáhnout délku 40 metrů a jejich hmotnost se blížila stovce tun. Také končetiny těchto živých kolosů musely být obrovské. Určitou představu nám mohou poskytnout velké stopy, objevené ve Francii.

Učitelka a geolog u jejich objevu. (Foto: CNRS Photothèque/Hubert Raguet)

Nedaleko města Plagne u Lyonu (blízko francouzsko-švýcarské hranice) objevili v dubnu letošního roku učitelka Marie-Hélène Marcaud a geolog Patrice Landry velké kulaté objekty, které se ukázaly být obřími otisky stop velkých sauropodních dinosaurů. Tato oblast se stala cílem pro podobné explorace již v roce 2004, kdy zde došlo k prvním zajímavým objevům tohoto druhu. Identifikaci ichnofosílií provedli kontaktovaní paleontologové Jean-Michel Mazin and Pierre Hantzpergue z laboratoře Paléoenvironnements et Paléobiosphères na Univerzitě v Lyonu. Ti porovnali morfologii útvarů i sedimenty, ve kterých byly zachované, a dospěli k výše zmíněnému závěru.

Jedna z obřích stop sauropodního dinosaura, objevená 5. dubna letošního roku u francouzského města Plagne. Může jít o jedny z největších známých dinosauřích stop vůbec. (Kredit:  CNRS Photothèque/Hubert Raguet)

Zajímavé je, že stopy nejsou žádnými izolovanými objekty – série jsou dlouhé desítky nebo dokonce stovky metrů. Zatím byl odkryt jen menší úsek celé lokality a teprve vykopávkové práce v dalších letech ukážou skutečný rozsah naleziště v Plagne. Zdá se, že také svým plošným rozsahem by mohla být tato lokalita unikátní. Nejdelší dosud objevená série stop pochází z Portugalska a měří asi 150 metrů, francouzská série je podle zainteresovaných vědců nepochybně delší. Otisky stop mají podobu mělkých kulatých prohlubní v hornině (vápenci) a pochází z geologického období tithon (svrchní jura, stáří asi 150 milionů let). V té době docházelo na území západní Evropy k pomalému ústupu mořské hladiny, takže rozloha ostrovní pevniny se na úkor mělkého a teplého moře mírně zvyšovala. Díky tomuto zvětšení obyvatelného ekologického prostoru pak mohli na toto území přijít také obrovští sauropodi.

Stopy mohl zanechat obří diplodocidní sauropod, jakým byl také zobrazený Diplodocus longus s délkou až 27 metrů. Kredit: Wikimedia Commons