Týmy robotů průzkumníky nových světů?
Lidští průzkumníci jsou prozatím v nedohlednu, nahradí nás do té doby na Titanu a jiných cool místech sluneční soustavy tlupy kooperujících robotických vozítek?

Tým robotů v akci na jiné planetě. Kredit: NASA, Jet Propulsion Laboratory

Jak to, že ještě nezkoumáme ledové pláně Europy? Proč se nedohadujeme o těžební koncese na Titanu? Kde je průzkum planet, planetek a balvanů, kterých je v našem hvězdném systému víc než dost a které jsou, na rozdíl od sousedních hvězd a galaxií, docela dobře dostupné dnešními kosmickými technologiemi?

Lákavý Titan. Kredit: Calvin J. Hamilton.

Těžko říct, důvodů je asi celá řada. Je to každopádně smutný pohled. Každý, kdo se těšil na neohrožené dobyvatele okolních vesmírných těles, na ostřílené piloty otlučených kosmických lodí, co se zapáleným doutníkem manévrují mezi kosmickým smetím, musí být současnou situací zklamán. Lidští průzkumníci podle všeho nejsou a ještě velice dlouho nebudou na pořadu dne.

Wolfgang Fink z California Institute of Technology v Pasadeně pracuje s dalšími odborníky na tom, aby nás v roli objevitelů nových světů - doufejme, že jenom prozatím - nahradili robotičtí průzkumníci. Badatelé z Caltechu ve spolupráci s U.S. Geological Survey a University of Arizona vyvíjejí autonomní software a také roboty, kteří by fungovali jako samostatní průzkumníci nebo jako členové robotických průzkumných týmů. Takové software by mělo umožnit průzkumným robotům relativně samostatně myslet, odhalit problémy a hrozící rizika, vytipovat zajímavá místa a vyhodnotit priority dalšího postupu.

Fink a spol. posunují koncept průzkumu sluneční soustavy od tradičních robotických sond, které se jako osamělí poutníci vydávají do kosmického prostoru, řízení Zemí bez špetky samostatné vůle, k vychytralým, samostatným a hlavně relativně levným robotům, schopným pracovat v týmech. Dnešní operátoři průzkumných sond posílají ze Země příkazy a čekají, až je dotyčná sonda poslušně vykoná.

Mars Exploration Rover – na Marsu zatím jen skromně. Kredit: NASA.

Celý postup je ale velmi nepružný a pokud se během rutinního průzkumu stane něco neočekávaného a tudíž zajímavého, tak je to netečným sondám úplně jedno. Pokud se prosadí Finkovy robotické týmy, tak by to mělo být úplně jiné. Robotičtí průzkumníci budou sdílet informace a hlavně reagovat na změny situace v reálném čase.

Nahradí nás astronauti legáčci? Kredit: Legomatics.

Vědci připravují robotický průzkumný tým například pro Titan. Pokud se taková mise uskuteční, tak v jejím rámci bude kolem Titanu kroužit nejméně jeden orbitální robot. Pod ním budou létat spolupracující robotické balóny či letadélka a zajistí pohled z ptačí perspektivy. Na povrchu Titanu pak zase bude šmejdit smečka roverů a robotických člunů. Všichni si spolu budou povídat a společně hledat něco zajímavého.

Roboti na Titanu by měli fungovat jako malá samostatná armáda s pozemními, námořními, vzdušnými a orbitálními jednotkami. Rovery by mohly objevit vyhlazenou skálu a vzdušné nebo orbitální jednotky pak případně potvrdí, že jde o vyschlé řečiště či jinou zajímavost. Pokud se to Finkovi či jeho následovníkům povede, tak bychom jednou mohli vypouštět celé flotily autonomních robotů, kteří se stanou našima očima, ušima, rukama i nohama na jiných světech. Naše přítomnost v těchto misích by prý pak měla být zbytečná. Taky by jsme nejspíš ušetřili peníze i nápady. Na druhou stranu, při veškerém respektu k šikovným robotům, opravdu chceme ten omamný pocit z objevování a dobývání neznámého přenechat strojové inteligenci?

Prameny: ScienceDaily 28.10. 2009.

Datum: 18.11.2009 07:17