Ještě studenější, než jsme mysleli
Lunární sonda LRO naměřila na měsíčním povrchu ještě nižší teplotu, než byl dosavadní rekord.

V trvale zastíněných kráterech na povrchu Měsíce vládnou ještě krutější mrazy, než vědci předpokládali. Jižní lunární pól -  snímek ve větším rozlišení. Kredit: The Lunar and Planetary Institute NASA

Měsíc byl nejstudenějším tělesem sluneční soustavy. Teď si své postavení ještě upevnil. Nejnovější rekordní minimum je -249°C, tedy pouhých 26°C nad absolutní nulou. Na Zemi je při těchto teplotách tekutý nejen dusík, ale i kyslík a vodíku chybí do zkapalnění asi 10°C. Srovnatelnou „kosu“ bychom na nějakém jiném tělese sluneční soustavy našli asi zřejmě až mezi „kusy ledu“ v Kuiperově pásu.

Řízený dopad sondy LCROSS proslavil kráter Cabeus. Jeho dno je v permanentním stínu a může být tedy “pastí” na těkavé látky. NASA potvrdila přítomnost vody a teplotu -240 stupňů Celsia. Sonda LRO nyní snížila tuto hodnotu o několik dalších stupňů. Credit: B.Grieger, B.H. Foing & ESA/SMART-1/Amie Team

Nové teplotní minimum bylo naměřeno sondou LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) v polární oblasti Měsíce a navíc v zimě. Měsíc má sice jen nepatrně nakloněnou osu (1,54°), ale to stačí, aby na některé oblasti v okolí pólu půl roku nezasvítilo Slunce. LRO měřila teploty na těchto „zastíněných“ územích. Na jižním pólu vládlo v době měření „léto“. I tak tam nebyly teploty vyšší o více než o 20°C. Vědci americké NASA tak odhalili „maxima“ a „minima“ nejchladnějších míst na Měsíci. Výsledky dokazují, že existuje celkem reálná šance, že se na povrchu Měsíce nacházejí ve zmrzlém stavu jinak velmi těkavé látky.

Nedávno byla v jedné takové „studené oáze“ odhalena voda. „To je ale teprve začátek,“ řekl v rozhovoru pro týdeník Nature David Paige z University of California Los Angeles. „Může tam být uchována spousta dalších velmi zajímavých látek.“

Video z přeletu sondy Lunar Reconnaissance Orbiter nad severním pólem Měsíce:

... a z přeletu nad jižním lunárním pólem:

Zdroje:  NASA, Nature

Datum: 19.12.2009 12:24

Hĺbka krátera

Martin Smatana,2009-12-22 09:14:40

Podľa mňa na vysvetlenie stačí zistiť, aký hlboký musí byť mesačný kráter po dopade meteoritu alebo planétky, aby na jeho dno pri danom sklone osi rotácie nikdy nedopadli slnečné lúče.

Tien Zeme pocas splnu

Tomas Habala,2009-12-21 13:24:47

Mesiac sa nachadza v zemskom tieni len zriedka. Vtedy o tom pisu noviny - ze sa chysta zatmenie Mesiaca.

Dagmar Gregorova,2009-12-21 19:28:41

:) jasne... došlo... díky... veď inak by nemohol byť spln... nedomyslela som... sorry

Drobná oprava

Marek Laube,2009-12-20 11:03:47

"Na Zemi je při těchto teplotách tekutý nejen dusík, ale i kyslík a vodíku chybí do zkapalnění asi 10°C"

Předpokládám, že v textu mělo být místo kapalný tuhý - body tání: H2 14.01, O2 54.36K, N2 63.15K

Problém s logikou

Jára Háček,2009-12-20 02:02:53

..jen nepatrně nakloněnou osu (1,54°), ale to stačí...

naopak, sklon osy udržování nízkých teplot brání.

Dagmar Gregorova,2009-12-20 09:37:36