Přejeme Vám šťastné svátky

Osel.cz, to jsou hlavně lidé, kteří se s velkou dávkou nadšení snaží s Vámi sdílet radost z poznání. Touha svět kolem zkoumat a rozumět mu není „vedlejším produktem“ evoluce člověka. Bez ní bychom byli jedním z nejbezbrannějších tvorů na této planetě a pravděpodobně již dávno vyschlou větví vývojového stromu pozemského života. Schopnost poznávat, chápat souvislosti, vědomosti navzájem skloubit a využít nám umožnila si pro své potřeby přizpůsobit velkou část planety, zahledět se do vesmírného okolí a odhalovat jeho tajemství.

Chtěli bychom Vám, naši čtenáři, poděkovat za Vaši přízeň a zájem o novinky z vědy. Přejeme Vám šťastné Vánoce a veselého Silvestra. Ať Vás Štěstěna provází rokem 2010  a poskytne Vám mnoho důvodů k radosti z bytí.

Namísto klasického vánočního motivu Vám nabízíme mysticky krásný snímek hvězdy V 838 ze souhvězdí Jednorožec (Monoceros), který nám z oběžné dráhy poslal Hubblův teleskop. Bližší vysvětlení je pod obrázkem.

Kredit: NASA /Hubble Heritage Team (AURA/STScI)

Obrázek ve velkém rozlišení

Před osmi lety, přesněji 6. ledna 2002, se díky obrovské erupci rozzářila do té doby neznámá, nenápadná, 20 000 světelných let vzdálená hvězda v souhvězdí Jednorožce. Původně nikdo nepochyboval, že jde o “klasickou“ novu, tedy explozi bílého trpaslíka, který ze svého okolí nakrade dost hmoty, zejména vodíku, a zvýšená gravitace pak nastartuje fuzní reakce. Jejich energie svede dramatický boj s gravitací a vnější slupku hvězdy rozmetá do okolí. Jenže u hvězdy V838 Mon došlo během měsíců ke třem cyklům extrémního zjasnění a pak rychlého pohasnutí. Na několik dnů V838 Mon zazářila přibližně milionkrát intenzivněji než Slunce a v průběhu těchto hvězdných okamžiků patřila mezi nejjasnější objekty v Mléčné dráze. Ne pro lidské oko, na to je od Země příliš daleko, jde o skutečnou, ne zdánlivou svítivost. Doposud neexistuje dostatečně uspokojivá teorie, která by mechanizmus odpovědný za tyto změny vysvětlila. Proměnná hvězda V838 Mon tak představuje další vesmírnou tajenku. Světelné echo po explozi obrovskou rychlostí postupně rozzařuje fascinující struktury okolního pracho-plynného oblaku. Průběh tohoto jevu dokumentuje i video sestavené ze snímků pořízených Hubblovým teleskopem v několikaměsíčních časových rozestupech:

Podobná videa ve třech různých rozlišeních nabízí stránka NASA.

Nenápadné souhvězdí Jednorožce nabízí ještě jeden s Vánocemi více související objekt. Jedná se o otevřenou hvězdokupu NGC 2264, kterou astronomové pojmenovali Vánoční stromeček. Na jeho vrcholu září jasná hvězda S Mon.

Podle: Travis A Rector/University of Alaska Anchorage