Willo už nemá srdce z kamene
...aneb definitivní konec jednoho pozoruhodného objevu

V dubnu roku 2000 probleskla vědeckým světem ohromující zpráva – poprvé v historii paleontologie bylo objeveno zkamenělé srdce dinosaura! Studii v periodiku Science tehdy publikoval kolektiv vědců, z nichž nejznámějším byl zřejmě kanadský paleontolog Dale Russell (jehož jméno je spojeno také s modelem hypotetického dinosauroida z roku 1982). Russell a jeho kolegové tvrdili, že v asi 66 milionů let staré zkamenělině ornitopodního dinosaura druhu Thescelosaurus neglectus objevili v železité konkreci útvar, který je nejspíš pozůstatkem původního čtyřkomorového srdce a aorty. Studie byla navíc uzavřena tvrzením, že dinosauří srdce se jeví spíše jako ptačí než plazí. To samozřejmě poskytovalo značný prostor k následným debatám o metabolismu, teplokrevnosti, fylogenezi a dalších aspektech výzkumu neptačích dinosaurů.

Proslulá fosílie thescelosaura jménem "Willo", v hrudní dutině se nachází konkrece ve tvaru srdce. Převzato z Wikipedie

Zkameněliny svrchnokřídového dinosaura, jemuž byla brzy určena populární přezdívka "Willo", byly objeveny již v roce 1993 na území Jižní Dakoty. Menší býložravý dinosaurus byl jedním z nejmladších žijících zástupců své skupiny, patřil k proslulé poslední dynastii severoamerických dinosaurů, známých ze sedimentů souvrství Hell Creek. Thescelosauři dosahovali délky asi 3-4,5 metru a hmotnosti maximálně několika stovek kilogramů. Žili zřejmě v menších skupinkách v blízkosti četných vodních toků. Nepatří mezi nejpozoruhodnější dinosaury své doby, jelikož je z pochopitelných důvodů zastiňují tyranosauři, triceratopsové či ankylosauři. Willo však v roce 2000 vzbudil značnou pozornost a pojem "dinosaurus se zkamenělým srdcem" doslova obletěl svět. Exemplář byl i nadále zkoumán a příslušní vědci docházeli v otázce dochovaného srdce k rozporuplným závěrům. Pochybnosti se však objevovaly od samého začátku. Jak se zdá, letos jsme se dočkali definitivního verdiktu v otázce původu domnělého orgánu.

Nová studie v periodiku Naturwissenschaften vychází z velmi podrobného výzkumu tohoto exempláře. Za pomoci počítačové tomografie, rentgenu a chemické analýzy dospěli její autoři k definitivnímu závěru, že se o pozůstatek zkamenělého srdce nejedná. Všechny zjištěné údaje naopak svědčí o tom, že jde o pouhou konkreci ve tvaru srdce. Zajímavostí je, že přímo v konkreci byly objeveny stopy jakéhosi dávného buněčného materiálu. O jeho původu se zatím pouze diskutuje, s dalším rozvojem výzkumných technologií by snad mohl být také rozluštěn. Jedna z legendárních dinosauřích fosílií tedy o své kouzlo nejspíš přišla, mnoho dalších jich však ještě zbývá. A koneckonců – není každý takto starý pozůstatek pradávného života kouzelný sám o sobě?

PramenySmithsonian.com , Wikipedia