Soukromá společnost Golden Spike plánuje vozit lidi na Měsíc
Startup podnikavých vědců a zaměstnanců NASA slibuje turistické výpravy na Měsíc, za 1,4 miliardy dolarů na dvě osoby. Dočkáme se už brzy dalších lidí na naší romantické oběžnici?

Golden Spike na Měsíci. Kredit: Golden Spike.

Je to ostuda. Měsíc je od nás v podstatě pár dní cesty a přesto se po něm doposud prošel pouhý tucet astronautů. Raději ani nemyslet na to, jak už to je dávno. Pokaždé, když noc zalévá přízračné měsíční světlo, jako kdyby se nám Měsíc vysmíval. Pokud jde o státní kosmické agentury, zůstávají pilotované lety k Měsíci velkou neznámou. Kosmické velmoci včerejška mají dost starostí samy se sebou a k Měsíci se teď zrovna moc nadšeně nehrnou. A kosmické velmoci zítřka, jako Čína anebo Indie, by sice k Měsíci rády, otázkou ale zůstává, kolik času a úsilí jim to ještě zabere.

Golden Spike logo

Naštěstí ale zároveň žijeme v době, kdy do vesmíru začínají pronikat komerční společnosti. K Mezinárodní vesmírné stanici ISS letos poprvé doletěla privátní kosmická loď Dragon od SpaceX, prozatím v nákladní verzi. Podle všeho ji brzy budou následovat i soukromé kosmické lodi s lidskou posádkou. Podle Gerryho Griffina, bývalého ředitele Johnsonova vesmírného střediska NASA v texaském Houstonu, je dalším logickým krokem komerční let na Měsíc. Griffin se v současnosti angažuje ve startupu Golden Spike, který se netají ambicemi právě takové lety na Měsíc provozovat. Společnost Golden Spike založil v roce 2010 planetární vědec NASA Alan Stern, který je vedoucím badatelem mise New Horizons a významně se podílí i na projektu Moon Express, zapojeném do klání privátních společností o Google Lunar X Prize.

Společnost Golden Spike plánuje vysílat na Měsíc pravidelné turistické výpravy, s letenkou pro dvě osoby za zhruba 1,4 miliardy dolarů. Podle lidí kolem Golden Spike je taková částka v možnostech mnoha zemí i soukromých společností. K měsíční turistice by je mohla přivést záruka báječné prestiže, kterou takové lety stýkají, anebo i podíl na zajímavých vědeckých poznatcích.

Původní Zlatý hřeb. Kredit: Wjenning, Wikimedia Commons.

Stern se nechal slyšet, že za Golden Spike momentálně nestojí žádní miliardoví mecenáši. Financování projektu by měli z významné části vyřešit případní zájemci, z jejichž peněz by se měly sehnat vhodné kosmické lodě a postavit nezbytná infrastruktura. Investice před startem prvních turistů by měly dosáhnout 7 až 8 miliard dolarů, což je sice hodně, ale zároveň nejde o nedosažitelnou sumu. Je samozřejmě otázkou, jestli pro měsíční turistiku máme na planetě Zemi dostatečně velký trh. Golden Spike se každopádně hlásí k modelu, který v 80tých a 90tých letech vyzkoušel Sovětský svaz / Rusko a za úplatu posílal na své vesmírné stanice Saljut a Mir kosmonauty cizích zemí.

Alan Stern. Kredit: NASA/Bill Ingalls.

V jedné variantě řešení v Golden Spike uvažují o těsné spolupráci se SpaceX a s využitím jejich odpalovacích zařízení, nosných raket i kosmických lodí. Pokud by to probíhalo takhle, pak by v podstatě jediným klíčovým zařízením, vyvíjeným od samotného počátku, byl lunární přistávací modul. V podobných případech samozřejmě nelze vyloučit, že by si SpaceX nebo i jiná společnost vesmírných technologií s Golden Spike konkurovaly. Momentálně se ale zdá, že se šéf SpaceX Elon Musk mnohem intenzivněji zahleděl na Mars a Měsíc ho příliš nezajímá, takže Stern a spol. zatím mají poměrně volné pole působnosti. Samotný název „Golden Spike“ odkazuje na Zlatý nebo též Poslední hřeb, kterým byla 10. května 1869 slavnostně ukončena stavba První Transkontinentální železnice, vedoucí z kalifornského Sacramenta do Council Bluffs v Iowě. Tehdy došlo k významnému otevření západu USA a lidé kolem společnosti Golden Spike doufají, že oni podobně otevřou lidstvu Měsíc.

Apollo 17. Kdy se tam asi vrátíme? Kredit: NASA/Harrison H. Schmitt.

Celý program Apollo, včetně vývoje a testování technologií, stál v přepočtu na naše poměry zhruba kolem 18 miliard dolarů za jedno dosednutí lunárního modulu. Zamýšlené ceny Golden Spike se proto některým komentátorům jeví jako nepříliš realistické. Také není moc jasné, jak přesně chtějí dostat potřebný náklad na oběžnou dráhu a pak k Měsíci. Společnost zatím jen mluvila o čtyřech samostatných letech na oběžnou dráhu, během nichž by vynesli části kosmické lodě, její posádku a ještě lunární modul, v němž se dostanou na povrch Měsíce. O nosných raketách ani o cenách za jejich použití zatím nebylo moc slyšet. Stejně jako nedávno v případě společnosti Planetary Resources, která by ráda zahájila robotickou těžbu na asteroidech, může nápad startupu Golden Spike skvěle uspět anebo úplně vyhořet. Brzy bude jasno.

Nature News Blog 6.12. 2012, Wikipedia (Golden Spike Company).

Apollo 11, první přistání na Měsíci 1969