Merkurova rohatá tvář
…aneb Představuje se zbrusu nový ceratopsid

Je doslova neuvěřitelné, kolik nových rohatých dinosaurů bylo popsáno v posledních několika letech. Mimo jiné byli představeni vůbec první ceratopsidi známí z východní Asie, zajímavý „obojživelný“ druh z Jižní Koreje nebo třeba celá plejáda nových a bizarních druhů ze Severní Ameriky. Tato fantastická přehlídka navíc ještě nekončí. Nově se k výčtu přidává také další druh ceratopsida z kanadské Alberty i americké Montany, pojmenovaný jako Mercuriceratops gemini. Své rodové jméno, v doslovném překladu „Merkurova rohatá tvář“, odvozuje tento dinosaurus od tvaru svého „lebečního štítu“, který svou podobou křídlům připomíná přilbu zmíněného antického boha. Ta byla rovněž ozdobena křidélky, aby mohl Merkur bleskově přenášet vzkazy mezi božstvy na Olympu. Druhové jméno gemini („blíženci“) zase odkazuje ke dvojici téměř totožných exemplářů dinosaura, objevených v Montaně a Albertě. Nový dinosaurus byl totiž skutečně odkryt na severu Spojených států i na jihu Kanady. Tento robustní býložravec dosahoval délky kolem šesti metrů a hmotnosti asi 2 tuny. Šlo tedy v podstatě o standardně velkého severoamerického ceratopsida z období kampánu. Mercuriceratops obýval západ Laramidie (dnešní západní pruh Severní Ameriky mezi Mexikem a severní Kanadou) v době před asi 77 miliony let. Zatímco v Montaně byly zkameněliny dinosaura objeveny v sedimentech souvrství Judith River, v Albertě jde o proslulé souvrství Dinosaur Park. Vědecká studie, popisující nového rohatého dinosaura, byla nedávno publikována online v periodiku Naturwissenschaften.

Mercuriceratops gemini v podání umělce. Tento rohatý dinosaurus o velikosti současného hrocha obýval západ severoamerického kontinentu v době před 77 miliony let. Kredit: Danielle Dufault

Zajímavá je také historie objevu obou exemplářů. Fosilie z Montany byla vykopána na soukromém pozemku a později se dostala do Královského muzea v Ontariu. Jedinec z Alberty byl objeven preparátorkou Susan Owen-Kagenovou, zaměstnankyní laboratoře Dr. Philipa Currieho na Univerzitě v Albertě. Právě paleontologická celebrita Currie jako jeden z prvních rozeznal příslušnost obou exemplářů k jedinému druhu. Vedoucím autorem popisné studie je také Dr. Michael J. Ryan, kurátor oddělení paleontologie obratlovců Clevelandského muzea přírodní historie. Ryan uvádí, že Mercuriceratops je dalším dokladem úžasné tvarové rozmanitosti, do které vývoj svých štítů dohnali rohatí dinosauři ve svrchní křídě. Nový ceratopsid se pyšní výsledkem dlouhodobého pohlavního výběru, který jeho štít vytvaroval do podoby desky s rohovými křídly, podobnými ozdobám amerických vozů z 50. let minulého století. Tato excesivní struktura nesloužila jen pro ochranu zátylku před útokem velkých teropodů, ale rovněž k vzájemnému rozpoznávání ve stádě a pochopitelně i k vábení opačného pohlaví v době páření. Podrobnější výzkum již prokázal, že unikátní tvar štítu nepředstavuje žádnou patologii, nýbrž že jde o zvláštním způsobem tvarovanou část kosti zvané squamosum. Objev dosud zcela neznámého dinosauřího rodu v jinak poměrně dobře prozkoumaném souvrství jasně ukazuje, že i v místech s dlouhodobým extenzivním výzkumem můžeme do budoucna očekávat další překvapivé nálezy. Za nové poznatky vděčíme projektu Southern Alberta Dinosaur Project, který si klade za cíl zmapovat ještě lépe naše povědomí o svrchnokřídových ekosystémech na hraničním území Kanady a USA mezi Albertou a Montanou.

Michael J. Ryan, David C. Evans, Philip J. Currie, Mark A. Loewen. A new chasmosaurine from northern Laramidia expands frill disparity in ceratopsid dinosaurs. Naturwissenschaften, 2014; 101 (6): 505 DOI: 10.1007/s00114-014-1183-1