Katastrofa na konci křídy obdobím vzestupu
…alespoň pro opadavé stromy

Jedním z neptačích dinosaurů, kteří jako poslední pamatovali pozdně svrchnokřídové lesy, byl také dromeosaurid Acheroraptor temertyorum, vědecky popsaný teprve v loňském roce. Kredit: Emily Willoughby, převzato z Wikipedie pod CC BY 3.0

Je obecně známou skutečností, že v době před 66 miliony let dopadl do oblasti dnešního Mexického zálivu obří meteorit o průměru kolem deseti kilometrů a přispěl nejspíš k vyhynutí tehdejší megafauny,  k níž počítáme zejména neptačí dinosaury. O dějinách zkoumání této katastrofy i jejích důsledcích pro organický svět již byla zde byla mnohokrát řeč, soustředili jsme se však až na výjimky čistě na živočichy. Ve hře však byly samozřejmě také rostliny, o jejichž osudu a dalším vývoji se toho donedávna mnoho nevědělo. Informací však v poslední době přibývá. Jedna z letos publikovaných vědeckých studií se například zaměřila na požáry, které zuřily v pralesích pozdní křídy v kanadské Albertě. Zcela nové paleobotanické studie se však zaměřují přímo na posun, který se odehrál ve vegetačním spektru v průběhu více než dvou milionů let, přetínajících kritickou hranici K-T. Nová studie vědců z Univerzity v Arizoně odhalila, že katastrofa nemusela mít pro všechny organismy jen negativní dopad  – některé skupiny z ní dokonce přímo profitovaly. V tomto případě šlo o opadavé krytosemenné stromy, které těžily z drastického ústupu svých konkurentů v podobě stálezelených druhů. Podle autorů studie tehdy silně utrpěly pomalu se rozmnožující stálezelené druhy, což umožnilo výrazný vzestup a evoluční radiaci rychleji se reprodukujících opadavých rostlin. Podrobná biomechanická analýza, aplikovaná na rozsáhlý vzorek fosilizovaných listů rostlin z této doby prokázala, že na počátku třetihorního paleocénu dominovalo pralesům pouze několik druhů stromů. Oproti lesům z doby dinosaurů by tak vegetace mohla na pohled působit poněkud fádně. V tehdejším velmi vlhkém a teplém podnebí, následujícím po katastrofě na konci křídy, byste se setkali jen s několika typy stromových dřevin – dávných příbuzných dnešních platanů, ořešáků a různých druhů palem. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v září v periodiku PLoS Biology.

Zdá se být pravděpodobné, že opadavé rostliny se dokázaly lépe přizpůsobit chaoticky se měnícím post-apokalyptickým podmínkám prostředí http://dinosaurusblog.wordpress.com/2014/05/16/vyhubila-dinosaury-nuklearni-zima/ na přelomu křídy a paleocénu. Tým vědců analyzoval tisíce vzorků zkamenělých otisků listů krytosemenných rostlin z posledních 1,4 milionu let křídy a prvních 800 000 let třetihor. Celkově tedy získali dobré povědomí o rostlinném spektru v průběhu časového úseku 2,2 milionu let okolo známé hranice masového vymírání, které se stalo osudným i neptačím dinosaurům. Vedoucí autor studie Benjamin Blonder a jeho kolegové analyzovali na 10 000 vzorků fosilních listů, především ze sbírek Denverského přírodovědeckého muzea. Na tisíc vzorků pochází ze sedimentů souvrství Hell Creek

Otisky listů dávných rostlin vypovídají o velkém přechodu mezi rostlinnými společenstvími na přelomu druhohorní éry a kenozoika. (Kredit: B. Blonder, PloSONE)

na území Severní Dakoty. Před 66 miliony let se zde nacházela rozsáhlá záplavová nížina s bujnými porosty, jimž dosud do značné míry dominovaly pomalu rostoucí stálezelené druhy dřevin. Skvěle zachované otisky listů dávných rostlin umožnily vědcům učinit si dobrou představu o velkém přechodu mezi rostlinnými společenstvími na přelomu druhohorní éry a kenozoika. Tuto změnu ostatně můžeme pozorovat dodnes – žijeme ve světě, kde naprosto dominují relativně rychle rostoucí, často opadavé druhy dřevin (listnaté krytosemenné i jehličnaté nahosemenné druhy), zatímco rostliny jako cesmína nebo břečťan vyhledávají zastíněná stanoviště a jsou spíše okrajovou součástí vegetačního spektra. Tyto stálezelené kvetoucí druhy rostou naopak velmi pomalu a vyznačují se nikdy neopadávajícími, obvykle tmavě zelenými listy. Naproti tomu vládnoucími rostlinami z kategorie krytosemenných jsou (v mírném pásmu) stromy jako buk, lípa nebo bříza, rostoucí a množící se rychle a s listy shazovanými na konci každé vegetační sezóny. Tento svět byl stvořen před 66 miliony let,  kdy kataklyzma na konci křídy nasměrovalo evoluci jisté části biosféry poněkud jiným směrem – totiž ke světu dominovanému na makroskopické úrovni hmyzem, savci a ptáky a ve světě rostlin pak opadavými krytosemennými dřevinami a bylinami.

Benjamin Blonder, Dana L. Royer, Kirk R. Johnson, Ian Miller, Brian J. Enquist. Plant Ecological Strategies Shift Across the Cretaceous–Paleogene Boundary. PLoS Biology, 2014; 12 (9): e1001949 DOI: 10.1371/journal.pbio.1001949