Dějiny výzkumu dinosauřích barev
…aneb Jak jsme odhalili zbarvení neptačích teropodů
Rekonstrukce celkového vzezření a zbarvení teropodního dinosaura druhu Sinosauropteryx prima. Již v lednu roku 2010 byl odhalen pravděpodobný barevný vzor proto-peří na jeho ocasu. Kredit: Matt Martyniuk, Dinoguy2, Wikipedie
Mezi nejvýznamnější objevy dinosauří paleontologie na počátku 21. století bude již navždy patřit také odhalení pravděpodobných barevných vzorců opeření několika neptačích teropodních dinosaurů. Během prvních bezmála dvou století výzkumů a rekonstrukcí vzhledu této skupiny druhohorních živočichů patřilo mezi nepsaná pravidla, že zatímco jejich tvar a proporce poměrně dobře známe, původní zbarvení dinosaurů se zcela vymyká možnostem našeho výzkumu. Barvu dávno vyhynulých archosaurů jsme neměli znát nikdy, protože dlouho neexistoval představitelný mechanismus, jakým bychom ji mohli dešifrovat, rekonstruovat či jednoduše řečeno, odhalit. Umělci a ilustrátoři tak měli z hlediska dinosauřího zbarvení téměř absolutní volnost a mohli naplno popustit uzdu své fantazii (proč by koneckonců takový Tyrannosaurus nemohl být třeba růžový s bílými flíčky?). V průběhu doby nicméně převažovala tvorba favorizující vesměs nevzhledné hnědé a zelené tónování dinosauřích barev, a to platilo až do doby, kdy paleontologové pochopili, že dinosauři mohli být spíše ekologickou obdobou obřích ptáků než dnešních plazů. Najednou bylo zřejmé, že také dinosauři mohli hrát pestrou paletou barev, podobně jako jejich potomci (či přesněji řečeno, současní zástupci) v podobě ptáků.  S mnohem vyšší mírou jistoty jsme ale poznali barvu několika teropodních dinosaurů teprve před pěti lety. Jaká cesta k tomuto fantastickému počinu vedla? Ačkoliv se to může zdát absurdní, klíč poskytl výzkum zkameněliny dávného hlavonožce. Dinosauří barvu tak dnes možná známe jen díky neobvykle dobře zachované olihni. A jak už to často bývá, také díky šťastné souhře náhod.

Anchiornis huxleyi patří k nejmenším známým neptačím dinosaurům. Je také zatím nejstarším opeřencem, jehož barva byla dešifrována podrobnou analýzou fosilních melanozomů. Proslulého archeopteryxe překonává o celých 10 milionů let. Kredit: Matt Martyniuk, Wikipedie
U počátků fantastického výzkumu stál doktorand v oboru molekulární biologie na Yaleově Univerzitě Jakob Vinther. Ten prováděl koncem roku 2006 výzkum inkoustových vaků ve zkamenělině pravěkého hlavonožce silným elektronovým mikroskopem, přičemž jeho pozornosti neunikly malé okrouhlé struktury uvnitř membránového vaku. S podobnými mikroskopickými objekty ve fosiliích se paleontologové setkávali už dříve, považovali je ale za pozůstatky bakterií, které byly fosilizovány v průběhu procesu rozkladu mrtvých tkání. Vinther ale snadno rozeznal, že struktury se vyskytují pouze uvnitř inkoustového vaku a usoudil, že zřejmě musí jít o něco jiného. Brzy se ukázalo, že se jedná o pozůstatky původních melanozomů – buněčných organelových struktur, obsahujících kdysi pigmenty (barviva) – zodpovědných za povrchové zbarvení kůže nebo tělního pokryvu daného živočicha. Právě tvar, hustota a uspořádání velkého množství melanozomů vytváří pigment. U zkoumaného hlavonožce vytvářely melanozomy tmavě hnědou barvu inkoustu, kterou dávný měkkýš využíval při úniku před predátory. Vinther si byl vědom možných důsledků svého objevu a brzy jej napadlo, zda by se podobným způsobem nedalo zjistit zbarvení jiných fosílií. Nabízelo se právě zkamenělé opeření, protože značnou část barevných odstínů peří způsobuje právě dispozice melanozomů. Vinther správně uvažoval, že pokud fosilní peří ještě obsahuje melanozomy a můžeme-li je porovnat s pigmenty v peří dneších ptáků, tak bychom možná mohli být schopni rozluštit i barvu opeření dávných praptáků a dokonce i opeřených teropodních dinosaurů. Ostatně tou dobou už bylo známo, že z druhohorních dinosaurů se nám možná mohlo dochovat víc než jen samotné v kámen proměněné kosti.  Vinther se svými kolegy však museli postupovat opatrně. Nejdřív museli mít jistotu, že mají skutečně co do činění s melanozomy a nikoliv se zkamenělými prokaryotickými mikroorganismy.

První fosílie archeopteryxe, objevená roku 1860 u bavorského Solnhofenu. O půldruhého století později posloužilo toto izolované fosilní pero k rozluštění barvy dávného jurského opeřence. Kredit: H. Raab, Wikipedie
Možnost otestovat autenticitu výzkumu poskytlo fosilní pero z křídového období o stáří kolem 100 milionů let, objevené v Brazílii. Pero bylo nápadně páskované, tmavší pruhy se na něm střídaly se světlými. Pokud by předpokládané melanozomy byly ve skutečnosti jen bakterie, měly by se nacházet po celé ploše fosilního pera. Místo toho byly opravdu pevně vázané na tmavé pruhy – šlo o skutečné organely obsahující tmavý pigment. Psal se rok 2008 a Vinther se svým týmem právě objevil klíč k barvě dinosaurů. Ve své studii psal o možnosti získat informace o zbarvení pruhovaných ocasních per čínského oviraptorosaura rodu Caudipteryx, velký zájem ale zatím nevzbudil. Jeho vědeckou práci ostatně četl jen omezený okruh vědců, což její popularitě příliš nepomohlo. Již v následujícím roce ale Vinther vedl tým vědců provádějících výzkum eocenního pera o stáří 47 milionů let ze známé lokality Messel v Německu. Výsledkem bylo slibné rozluštění barvy s iridescenčním nádechem u dávného třetihorního opeřence. Bylo na čase podívat se s využitím stejných metod konečně i na neptačí dinosaury. Ale zde zasáhla náhoda, která zatím jasně vedoucího Vinthera připravila o prvenství. Dne 27. ledna 2010 totiž publikoval první studii na toto téma (ve formě online zprávy) paleontolog Čang Fučcheng z Čínské akademie věd se svým týmem. Kromě barev několika spodnokřídových praptáků se poprvé objevila informace také o zbarvení neptačího dinosaura – stal se jím shodou okolností právě první objevený prokazatelně opeřený dinosaurus druhu Sinosauropteryx prima. Malý dravý kompsognatid byl vědecky popsán roku 1996 a předznamenal skutečnou záplavu opeřených dinosaurů, kteří byli za dalších téměř dvacet let z Číny popsáni. Jak si vědci brzy povšimli, ocas tohoto drobného dinosaura pokrývalo proto-peří s jasně „pruhovaným“ vzorem. Vědecký tým odebral jen velmi limitovaný vzorek, ale i ten postačil k poznání, že tmavší místa byla za života dinosaura červeno-hnědá či oranžová.  Pruhovaný ocas sinosauropteryxe tak měl zřejmě signální funkci.

Velmi přesná rekonstrukce spodnokřídového praptáka konfuciusornise, jehož přibližné zbarvení rozluštili vědci v roce 2010. Barevným vzorem svého opeření připomínal současného ptáka zebřičku pestrou. Kredit: Matt Martyniuk, Wikipedie