Marihuana nezpůsobuje rakovinu plic  
Naopak, nová detailní studie kuřáků marihuany a tabáku ještě ke všemu naznačuje, že THC má přes nepříznivý obsah dehtu a dalších rizikových látek v jointech na plíce pozitivní vliv.

 

 

Zvětšit obrázek
Bílá vdova, mediálně úspěšná odrůda. Vůči vašim plicím šetrná.

Kdyby bylo konopí seté (Cannabis sativa) neznámé a z ničeho nic by jej v nějakém odlehlém pohoří objevila výprava lovců farmaceuticky zajímavých rostlin, stala by se z něj naprostá vědecká senzace, průlom v medicíně. Tak to vidí světově vlivný The Economist z 27. dubna 2006 a rozhodně nepřehání. V posledních letech přichází záplava pozoruhodných studií marihuany, které shledávají skoro až zázračné možnosti využití této atraktivní dvoudomé rostliny z čeledi Cannabaceae v mnoha oblastech medicíny. Od obezity po rakovinu, výzkum ukazuje, že pestrý koktejl biologicky aktivních látek z konopí je dobrý snad úplně na všechno.
Proč tedy není z konopí vědecká senzace už dávno? Každý, kdo někdy byl teenagerem ví, že konopí má zajímavé účinky a kvůli nim pohnutý osud. V současné době existují dvě linie vědeckého výzkumu konopí, ve svých důsledcích pozoruhodně protichůdné. Studium medicínského využití konopí je takový mladší, chudší a mnoha lidmi nechtěný sourozenec rozsáhlého výzkumu štědře dotovaného především americkými úřady. Ten opomíjí veškerý možný přínos konopí a soustředí se výhradně na jeho negativní účinky.


Tento výzkum jede na jednoznačnou politickou objednávku, přání je v něm často otcem myšlenky. Bývá kritizován pro nejrůznější manipulace s daty nebo metodickými postupy. Kdyby byl objektem takového výzkumu dejme tomu čaj, už dávno by ho zakázali. Má propagandistické cíle, snaží se dokázat nebezpečnost marihuany a tím ospravedlnit její ostrakizaci, případně odradit její obdivovatele. Kupodivu, přes masivní podporu státní správy se mu to nedaří a nedaří. Fanoušci marihuany z něj mají legraci a kromě toho se postupně vynořují práce, které mnohé mýty o marihuaně vyvracejí jako bláboly.

Zvětšit obrázek
Legální kouř. Vaše plíce Vám nepoděkují.

K nim se řadí i nová přesvědčivá studie týmu Donalda Tashkina z David Geffen School of Medicine, Los Angeles. Autoři využili registr rakovinných onemocnění University of South California Tumor Registry. S jeho pomocí zahrnuli 611 osob z okresu Los Angeles s rozvinutou rakovinou plic, 601 osob s rozvinutou rakovinou v oblasti hlavy nebo krku a k nim 1040 osob bez rakoviny, ale odpovídajícího věku, pohlaví a místa bydliště.

Výzkum se týkal jen osob mladších 60-ti let, což není nic divného, starší lidé se velmi pravděpodobně nesetkali s marihuanou během svých teenagerských let, kdy je užívání marihuany v průměru nejintenzivnější. Naopak, generace hippies, která se s marihuanou spřátelila v šedesátých letech, je podle autorů právě ve věku, kdy se rozvíjí nejvíc nádorových onemocnění.

 

Vybrané osoby byly dotázány na celoživotní užívání marihuany, tabáků, alkoholu i dalších drog. Badatele dále zajímaly jejich stravovací návyky, zaměstnání, rodinné poměry včetně výskytu nádorových onemocnění a poměry sociálně-ekonomické. Nejčilejší kuřáci marihuany mezi nimi zvládli přes 22 000 jointů za život.

A jak to dopadlo? Badatelé byli, jak sami přiznali, šokováni. Patří totiž spíše k těm, co se snaží doložit zhoubnost záliby v konopí. To mimo jiné podstatně zvyšuje důvěryhodnost výsledků. Ani ti nejtěžší kuřáci marihuany podle jejich závěrů nepodstupují zvýšené riziko rakoviny. Lidé, co kouří marihuany víc, netrpí více nádory, než ti co ji kouří míň a dokonce ani než ti, co ji nekouří vůbec.

Zvětšit obrázek
Takhle to vypadá, když dáte přednost tabáku.

Studie naopak odhalila přesvědčivý vztah mezi rakovinou a kouřením tabáku. Lidé, co kouří 2 a více krabiček cigaret denně mají 20krát vyšší šanci potkat rakovinu plic. Čím víc kuřáci kouří, tím víc jim hrozí rakovina plic a rakoviny oblastí hlavy a krku. To je v souladu s mnoha předešlými pracemi na toto téma. Hezky to dokládá, že použitá metodika skutečně fungovala a že není tak snadné zpochybnit závěry ohledně marihuany.

Je to komické a autoři studie jen nechápavě krčí rameny. Předešlé studie tvrdily, že dehet z marihuanových jointů obsahuje o 50% vyšší koncentrace chemických látek souvisejících s rakovinou plic, než je tomu v případě tabákových cigaret. Vykouření jointu zanechá v plicích čtyřnásobně více dehtu oproti vykouření odpovídajícího množství tabáku. Jointy se stále ještě balí ručně, nikoliv průmyslově, díky čemuž se kouř v jointu méně filtruje a vy vdechnete více škodlivých částic. Jen málokdo si balí marihuanu do dutinek s filtrem. A konečně, jointy se kouří většinou jinak než cigarety, důkladně se šlukují. Statistika praví, že marihuanový kouř zůstává v plicích  průměrně čtyřnásobek doby oproti kouři tabákovému, což plíce dále zatěžuje.

Tohle je snad i  pravda, i když, jak ukazují četné zkušenosti s drogovým výzkumem z poslední doby, angažovaným protidrogovým vědcům pracujícímu na státním drogovém grantu je dobré nevěřit ani nos mezi očima. Ale přes to všechno, nevede ani to nejtěžší kouření marihuany k pozorovatelnému nárůstu rakovinných onemocnění. Buď to lze vysvětlit tak, že jsme příčinám rakoviny plic tragicky neporozuměli a pozorované rakovinné bujení kuřáků tabáku je důsledkem něčeho úplně jiného. Anebo, a s tím spekulují i autoři této studie, látky obsažené v marihuanovém kouři nějak brání rakovinnému bujení.

 

Zvětšit obrázek
Závažně neškodí Vašim plicím ani kreativitě.

Kupodivu nejspíš platí druhá možnost. Už se nějaký čas ví, že podle všeho THC potlačuje růst minimálně některých nádorů. Jen se o tom moc nemluví, aby to ošklivou marihuanu náhodou neprezentovalo jako lék na rakovinu. Pro případné zájemce, hezké review je například Guzmán 2003 (Nature Reviews 3: 745-755).

Proč vlastně někteří lidé nemají marihuanu rádi? Nějaká zdravotní rizika nepochybně přináší, ale která látka ne? Není známá smrtelná dávka pro člověka, protože ještě nikdo nikdy v přímém důsledku požití nezemřel. Pro kriminální kruhy je zajímavá ve svém důsledku jen a pouze díky tomu, že je zakázaná. Ekonomové včetně těch světových jmen si nad kriminalizací marihuany významně klepou na čelo. Nakonec asi bude mít pravdu JXD, jenž vidí klíčový problém v nesnášenlivosti náboženství. Pro některé horlivé věřící je, zdá se, těžké překousnout, když někdo dosahuje zážitku jinak než modlitbičkou. Od toho se pak odvíjí celá válka proti drogám. Odnášejí to nešikové jako Honza Chromý, přistižený a vlastními pedagogy udaný policii za krabičku méně než velkého množství sušené naděje farmacie třetího tisíciletí.

Pramen: American Thoracic Society International Conference, 23.5.2006

Datum: 08.06.2006 06:15
Tisk článku

Související články:

Obsah THC v různých typech pěstovaného konopí je prakticky stejný     Autor: Stanislav Mihulka (14.10.2018)
Nízká dávka delta-9-tetrahydrokanabinolu obnovuje paměť a proces učení u starých myší     Autor: Marek Lapka (10.05.2017)
K2, Spice, Modrý drak aneb syntetická marihuana     Autor: Josef Pazdera (11.02.2017)
V jednadvaceti americká mládež zavrhne marihuanu     Autor: Josef Pazdera (09.07.2015)
Marihuana nie je neškodná     Autor: Matej Čiernik (07.05.2014)



Diskuze:

+ pre ekonomiku

Ketko Ketko,2008-10-08 17:30:41

je zname ze, fajcenie cigariet skodi viac ako trava...preco je potom trava zakazana a je este k tomu lieciva(ako tak)...a cigarety sa vo velkom predavaju...keby sa zlegalizovala marihuanna malo by to obrovsky zisk pre stat...a nech mi povie kto co chce...lenze nasi spoluobcania ci uz v cechach alebo na slovensku su tak tazko konzervativny...zeby to nebolo mozne...lebo ludia v tom vidia DROGY...a chlast neni?a cigarety niesu? su! a ovela horsie...len nas narod je..................( presne jak si myslis ) :)

Odpovědět

jinej názor

johnnx,2007-12-19 11:29:44

Krawiny, to že marihuana léčí je jistý (antiemetický efekt, imunosupresivní, analgetický, sedativní, antidepresivní,...), ehm, po marihuaně přemýšlet rychleji? Pleteš si to se stimulantama.
Tři procenta? Totální blbost, vezmeš holandský semínka, hydroponicky vypěstuješ pod sodíkovejma lampama s máš skéro jako z holandska ;) Asi každej uživatel moc dobře zná rozdíl mezi ganžou a skérem... A to s tou holkou mi připadá hodně nepravděpodobný, uvedli mechanizmus poškození? Média moc rády vypouští zprávy jako "Heroin mu nenapravitelně zničil mozek!", přičemž ten co přebral jen "zapoměl" dejchat a mozek mu zničila hypoxie. Tohle bude asi něco podobnýho, třeba trochu to přehnala, omdlela a rozbila si hlavu o obrubník...

Odpovědět

konopí

moje ip je u vás uložená,2007-10-01 12:10:48

Já to viděl a le nemohu nic říct kvůli ip adrese radši se podívejte na trava.xf.cz je tam konopné darogi.

Odpovědět

svoboda

metta,2006-12-20 11:56:14

je fajn uzivat a ridit svuj zivot podle vlastniho svedomi a citeni. kourit a nicit si zdravi je pravo kazdeho jednotlivce. brat drogy take. odpovednosti za sve ciny se nikdo nevyhne. kdo vidi dal nez na svuj nos .. nezabloudi. o co mene toho clovek vi o to vetsi ma obvykle potrebu rikat druhym co by meli delat. drogy podobne jako cokoli v zivote nespravne nevyvazene a bez pochopeni uzite bere vic nez dava. jidlo. sex. znalosti. laska. sila. spanek. auta. veda. potreba pomahat .. cokoli .. nejsou to drogy ale lidska nedokonalost a nevedomost ktera je toho pricinou. s tou bojujme a ne se svetem.

Odpovědět

Legalizace

Nikos,2006-08-13 15:52:08

Musím říct,že tento článek mě velice zaujal.Kouřím trávu již 5 let a myslel jsem si,že by mi mohla zbůsobit rakovinu,nebo jiné onemocnění.Slišel jsem hodně mítu o trávě,že je škodlivá atd.,ale také se využívá vlékařství,proto si myslím že tato rostlina by měla být LEGALIZOVÁNA.?!

Odpovědět

omluva a zasadni zmena odpovedi

Petr,2006-08-06 13:49:01


.. musim zcela zmenit mou druhou cast odpovedi.

Ve skutecnosti bylo jiz do r.1992 ".. vyprodukovano pres 80 syntetickych kannabinolů - mezi nimi i několik variant obsahujících dusík nebo analogií acetylovaných, které jsou velmi silné,. Tyto a mnoho dalších látek žádnou psychoaktivitu nevykazují, ale mají naproti tomu podobné léčebné vlastnosti jako THC."

.. citace z knihy Encyklopedie psychedelických látek

Odpovědět

otázka

Pic Bum Prásk,2006-07-13 13:24:18

V článku bylo uvedeno, že k nádory plic se s větší pravděpodobností nevyvinou vlivem látek obsažených v kouři z mariuhany. Spoustě lidí se zároveň nelíbí účinky působící na CNS. Jsou tu dvě strany, které by se dali sjednotit, kdyby se účinky "těchto látek"- (ale kterých,z těch několika set?) daly farmaceuticky zkoumat jejich úpravou, jako je to možné pro některé hormonální přípravky (léčba diabetes insipidus). Tzn, že původní hormon se upraví chemicky tak, že chceme pouze "chtěné účinky" a ostatní se neprojeví (např. ty na CNS). Ptám se, probíhá někde něco takového, nebo se o tom hovoří či je to už v rovině plánování?

Odpovědět


Ucinky na CNS a pozmeneni ucinych latek....

Petr,2006-08-03 22:45:54

... ucinky na CNS se nelibi predevsim represivnim slozkam a politikum, kteri to nikdy neokusili :-))

... pokud vim, prozatim je vrcholem vyzkumu, ci zrejme spise farmaceuticke aplikace (abych se nepoustel na tenky led) slozek marihuany jen izolace par nejvyznamnejsich latek..

Odpovědět

negativní účinky marihuany

css94381672,2006-06-19 11:40:45

héhm...není nad objektivnost, že?
další negativní účinky marihuany (u chronických kuřáků):snížená imunita, u žen zvýšení hladiny testosteronu, u mužů snížení (ztráta libida),poruchy pozornosti, spánku, pamněti,apatie, úzkosti,deprese, pokles inteligence, signifikantně zvýšené riziko schizofrenie...

Odpovědět


add

css94381672,2006-06-19 11:43:12

co se týče toho, že marihuana ještě nikoho nezabila...nezabila, leč přizabila:
Znovu se v těchto dnech učí mluvit sedmnáctiletá dívka z Ostravy. V polovině loňského roku utrpěla po vykouření marihuanové cigarety s vysokým obsahem účinné látky THC vážné poškození mozku.

Odpovědět


add

css94381672,2006-06-19 11:46:09

...jestliže má marihuana i paletu léčebných účinků, na místě není kouřit marihuanau, na místě je dle mého skromného názoru extrahovat tyto látky (což se příliš nevede - zatím). Např. v Nizozemí je ale marihuana již nějaký čas na lékařský předpis...

Odpovědět


pokračování té holky

css94381672,2006-06-19 11:47:32

V Ostravě podle Lulka v poslední době klesá zájem o marihuanu vypěstovanou v České republice. "Ta totiž obsahuje jen tři procenta účinné látky. Droga, která se k nám dováží například z Holandska, obsahuje až 19 procent THC. Právě takovou někdo nemocné, která s drogami začínala experimentovat, prodal," řekl Lulek.

Odpovědět


uvadejte zdroje

snc,2006-08-08 18:55:25

snazte se uvadet pri svych komentarich zdroje, pak si clovek udela lepsi prehled o tom, nakolik je to vykrik paniky ci uvazene vydana informace. diky. clanek udajne CTK z brezna 2001 jsem nasel na http://drogy.doktorka.cz/silnejsi-marihuana-muze-vazne/

Odpovědět


ale vis cim bylo zpusobeno poraneni???

pisko,2006-08-16 13:05:43

nejsem doktor ani nestuduju na nejakyho lekare ale uz dostkrat sem premyslel nad tim jak canabis leci a skodi...
takze za prve: podle me bylo poraneni mozku zpusobeno protrzenim nejake cevky a tudis mozkova prihoda... krvaceni do mozku muze byt i smrtelne... ale te slecne se mohlo stat to stejne kdyby misto toho aby si dala praska skocila do petimetroveho bazenu a potopila se na dno a pak plavala nahoru... ta cevka musela byt nejak poskozena... thc v krvi totiz zrychluje tep srdce, a zvysuje tlak... proto cevka tento tlak nevydrzela a zapocalo krvaceni do mozku...
jak marihuana leci??? jsou to jen domenky ale muze v tom hrat velkou roli schopnost rostliny obrovske regenerace a soustredeni zivin do postizenych casti tela rostliny...
a cim skodi??? thc v krvi cloveka zrychluje jeho metabolismus a tim se cloveku zda ze muze premyslet rychleji a vicemene to zpusobuje vyhledavane stavy... ovsem priklad... jedete autem 40kmph a sjedete pneumatiky o urcitou cast... kdyz pojedete 80kmph sjedete je o neco vic... prenesene do zivota cloveka... telo ma take svoji zivotnost a proto kdyz se zrychli metabolismus zrychli se i opotrebovani bunek, organu a ustroji, proto vicemene skodi... bunky zacnou odemirat ale nestihaji se tvorit nove...
mozna ze sem tu ted placal kraviny a asi to tak bude ale chtel sem se o toto podelit;-)
peace

Odpovědět

Vznikl plán, jak nedýchat kouř z cigaret

Tom,2006-06-11 23:51:44

Vznikl plán, jak nedýchat kouř z cigaret
/>
http://aktualne.centrum.cz/domaci/zdravi-skola-spolecnost/clanek.phtml?id=166045&tro1164_0_0

Odpovědět

pro brm k možnosti volby

Marie,2006-06-09 07:58:40

pokud kuřák kterékoliv kytky mluví o možnosti volby, tak se mi otvírá kudla v kapse. Ještě jsem nepotkala ožralu, který by šnaps rozprašoval do vzduchu a nutil ho tak všem ve vzdálenosti 10 metrů. Co takhle tu marihuanu vyvařit ve smetaně? Když nepoužiješ jalový odtučněný mlíko, tak ta spotřeba není 10x větší než u jointů. Ale pokud bys to chtěl zkusit, bacha na předávkování, nebo ti bude mooc blbě. Marihuanou vyvařenou ve smetaně se fakt dá předávkovat. Nezabije tě to, ale je to hnusný.

Odpovědět


zahaleno v kouři?

#PhoeniX,2006-06-10 17:03:34

sice je možné že na 10 metrů je kouř z trávy cítit, ale chci vidět někoho kdo se zkouří z nasávání obláčků... to co je cítit jsou zplodiny v dýmu, ne páry kanabinoidů
a s vařením určitě souhlasím, je to dzravější a rauš čistější, ale brko je brko ;)

Odpovědět

...ja to vedel...

Jara,2006-06-08 19:53:40

....ze nam to Mihulka jednou potvrdi....Mihulko Mihulko, ty kluku jeden, mam te rad, jses rodilej cimrmanolog..let's have a joint......Tvuj, Jara

Odpovědět

richard,2006-06-08 16:20:09

Nějak nefunguje diskuse, aspoň u mě....

Odpovědět

Ekonomicky silná lobby + účinky

tomas,2006-06-08 12:00:37

Nesouhlasím. Tabák lze také bez problémů pěstovat na zahrádce a nikdo to nedělá. Alespoň jsem o nikom neslyšel. Kdyby šla marihuana kupovat stejně jako tabák, za srovnatelnou cenu, tak by ji podle mého názoru také nikdo nepěstoval.

Výše uvedený článek mi ovšem připadá trochu tendenční, protože má tendenci marihuanu glorifikovat. Marihuana má možná nižší nebo dokonce žádné rakovinotvorné účinky, ale má bohužel dosti silné negativní psychické účinky u části populace. Nástřelem bych řekl, že v tomto ohledu bude podobná alkoholu - tedy nic moc.

Odpovědět


Negativni ucinky?

brm,2006-06-08 17:40:29

Normalne pracuji, zacinam podnikat, mam 10 zamestnancu, vydelavam, platim (az moc velke) dane ... a skoro kazdy den si dam po praci jointa (alkohol nepiju).

Nevim, mam pocit ze pokud ma marihuana na nekoho silne negativni ucinky, tak at ji nekouri :)

Alkohol (ktery je mnohem vetsi svina) taky nepije kazdy. Ale kazdy by mel mit moznost volby (a to legalne), souhlas?

Odpovědět


pestovani tabaku a travy

ca5per,2006-06-30 15:09:40

Na potvrzeni pridavam, ze po valce (a tedy i pred ni) bylo na vesnici normalni, ze si lide tabak pestovali a susili jej na pudach. Diky trhu a kvalitnejsimu tabaku a moznosti koupit balene (a neotravovat se s tim) a take vlivu statu si jej uz nikdo nepestuje doma.
A k trave. Vite co. Me staci kdyz travu dekriminalizujete, nemusi byt legalni a v obchodech. Ale bylo by to lepsi.:o)
Pokud by k ni ale socani nedali opet 50% spotrebni dan!

Odpovědět

A je na miste rici...

vasek,2006-06-08 09:49:49

...ze kuraci marihuany nevykouri denne 1 az 2 krabicek jointu. Proc nesrovnaji obsah plic na dehet a ostatni latky ihned po vykoureni cigarety a vykoureni jointu?
A klonim se k pozivani marihuany jinou cestou, nez kourenim.

Odpovědět


smejuci sa banditi

ramazo,2006-06-08 12:43:57

Trestne ciny pod vplyvom alkoholu su bezne. Alkohol u niektorych jedincov zvysuje agresivitu.
Trestne ciny pod vplyvom marihuany nie su. Ludia, ovplyvneny THC maju tendenciu k smiechu.
V krajnom pripade je vzdy lepsie, ako dostat po papuli od opiteho byt vysmiaty od nadrogovaneho.

Odpovědět


Souhlas

Pepa,2006-06-08 20:14:16

Souhlasim s Vaskem - tech proklamovanych neuveritelnych 22 000 kusu, ktere maji nejnaruzivejsi kuraci marihuany na cely zivot, vykouri kurak cigaret za necele dva roky. Propocteme-li to na den, dostaneme prave dvacetkrat vice koure, vdechovaneho silnymi kuraky cigaret. Kdyby tedy podle cisel uvadenych v clanku kourili kuraci marihuany stejne mnozstvi jointu jako silni kuraci kouri cigaret, vysledek by byl pravdepodobne stejny - dvacetkrat vyssi riziko rakoviny. Spravne tedy muzeme rici jen tolik, ze kdo kouri mene (bez ohledu na to zda cigarety ci marihuanu) ma sanci na rakovinu nizsi. Vyvozovat nizsi skodlivost jointu ze zde uvadenych cisel nelze. Stejne tak bychom mohli vzit ty, kteri vykouri denne dve cigarety a srovnavat je s lidmi, kouricimi denne ctyricet jointu - krasne bychom tak mohli dokazat, ze cigarety jsou zdravejsi.

Odpovědět

Zkreslování

Marie,2006-06-08 08:15:54

Proč všichni předstírají, že marihuana se dá pouze kouřit? Ona se dá totiž i vyvařit v plnotučném mléku či smetaně do kávy. A pokud si marjánkovou smetánku nalijete do žaludku a né do plic, tak je její vztah k rakovině plic pro srandu králíkům. Trávící orgány jsou přece jen odolnější než plíce.

Odpovědět


k orálnímu užití

Standa,2006-06-08 11:28:18

Užití formou jídla má ovšem nevýhodu, že pro stejnou intoxikaci (fuj, to zní ošklivě), lépe tedy pro stejné pozvednutí ducha je potřeba cca 10x větší dávka než při kouření. Na druhou stranu ovšem tento stav potom trvá déle.
Jinak je podle mého názoru hlavní překážkou legalizace marihuany skutečnost, že by na ní nebylo možné příliš vydělávat. Zásobu na několik let (není-li dotyčný uživatel kuřákem několika jointů dennně) lze velmi snadno vypěstovat na pár čtverečních metrech. Tudíž neexistuje žádná ekonomicky silná lobby, která by legalizaci prosadila.

Odpovědět


;-)

Slash,2006-09-15 20:56:55

...mmm... Nepál je nepál !

Odpovědět


you,you

pigeon,2006-12-18 18:44:55

stando, zdielam tvoj ekonomicky pohlad na tuto vec...
cigarety su legalne, zisky astronomické, spracovanie tabaku beznemu cloveku napristupne
naopak marijanka je v podstate burina..., z jej nelegality tažia iba jej "dileri" (mozno tiez tvoria lobby team u papalasov... )

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz