O.S.E.L. - Na pólech našeho Měsíce je skutečně led
 Na pólech našeho Měsíce je skutečně led
Planetární vědci definitivně potvrdili, že v oblasti jižního i severního pólu Měsíce se nachází vodní led. Je tam na spoustě míst, kam nedopadá sluneční záření a kde teplota věčně zůstává velmi hluboko pod bodem mrazu.

Místa s ledem na jižním (vlevo) a severním (vpravo) pólu Měsíce. Kredit: NASA.

Voda na Měsíci? Donedávna jenom výplod fantazie. Postupně ale vyšlo najevo, že na Měsíci nějaká voda skutečně je. Na těch nejtemnějších a nejchladnějších místech polárních oblastí Měsíce vědci nedávno přímým pozorováním definitivně potvrdili přítomnost vodního ledu na povrchu Měsíce.

Shai Li. Kreduit: Brown University.

Led je tam rozmístěný na velkém počtu vzájemně nesouvisejících lokalit, což ukazuje na to, že je zřejmě velmi starobylého původu. Na jižním pólu Měsíce je led většinou koncentrovaný v lunárních kráterech poblíž pólu, zatímco na severním pólu je led rozmístěný na větší ploše, ale vyskytuje se tam o poznání řidčeji.

Shuai Li z Havajské univerzity a jeho kolegové použili data ze zařízení Moon Mineralogy Mapper (M3). Z těchto dat získali přesvědčivé důkazy, které definitivně potvrdily, že na povrchu Měsíce skutečně je vodní led. Spektrometr M3, který vyrobila americká NASA, se nachází na palubě indické sondy Čandraján-1. Indická vesmírná agentura Indian Space Research Organization ji vyslala k Měsíci v roce 2008. Data z tohoto přístroje umožňují vystopovat led díky jeho odrazovým vlastnostem, ale také ze způsobu absorpce infračerveného záření, díky čemuž lze rozlišit kapalnou vodu a vodní páru od pevného ledu.

Čandraján-1. Kredit: NASA.

Většina objeveného ledu na Měsíci leží ve stínu kráterů či hor poblíž pólů. V těchto místech nejvyšší teploty nikdy nestoupají nad zhruba mínus 157 °C. Kvůli velmi malému sklonu rotační osy Měsíce se na tato místa nikdy nedostane sluneční světlo.

Přítomnost vodního ledu na Měsíci nepřímo ukázala už předešlá pozorování jižního pólu Měsíce. Tato pozorování ale měla i jiná možná vysvětlení, například materiál na povrchu Měsíce s neobvyklou odrazivostí. Až teď je s velkou jistotou definitivní, že je to pravý a nefalšovaný led.

Když teď víme, že na Měsíci je vodní led v relativně slušném množství, navíc dostupný hned na povrchu, tak se může stát zdrojem pro budoucí expedice na Měsíc. Díky vodě budou astronauti snadněji zkoumat nebo i osidlovat povrch Měsíce. Pro NASA a soukromé společnosti teď bude klíčové dozvědět se o ledu na Měsíci víc. Pak by mohli zařadit měsíční led do svých velkolepých plánů na dobývání Měsíce.

Video:  Chandrayaan I

NASA / JPL – Caltech 20. 8. 2018, PNAS online 20. 8. 2018.

Datum:23.08.2018