O.S.E.L. - Megaraptoři
 Megaraptoři
…aneb Byli „velcí lupiči“ příbuznými tyranosaurů?

Přibližná představa vzezření nejznámějšího zástupce kladu Megaraptora, druhu Megaraptor namunhuaiquii. Tento teropod s 30 centimetrů dlouhými drápy na předních končetinách žil na území současné Argentiny v době před 91 až 88 miliony let. S délkou kolem 8 metrů a hmotností zhruba 1000 kilogramů patřil také k největším známým zástupcům megaraptor(id)ů. Kredit:Alexander Thomas Lovegrove, Wikipedie (CC BY-SA 4.0)

Teropodní dinosauři ze skupiny Megaraptora mají zajímavé a atraktivní jméno (navozující nesprávný dojem, že jde o obří příbuzné dromeosauridů, tedy „raptorů“), jejich skutečné vývojové vazby s ostatními teropody jsou však dodnes nejasné. Zástupci této skupiny byli menší až středně velcí teropodi, jejichž dospělá velikost kolísala od zhruba 4 až 5 metrů a 175 až 300 kilogramů[1] (japonský druh Fukuiraptor kitadaniensis)[2] až po devět metrů dlouhého a kolem dvou tun vážícího zástupce argentinského druhu Aerosteon riocoloradensis[3]. Ještě větším teropodem byl egyptský Bahariasaurus ingens, měřící na délku snad až 12 metrů a vážící kolem 4 tun, jeho příslušnost k megaraptorům je ale otázkou další debaty.[4] Megaraptoři bývají v poslední době obvykle řazeni mezi tyranosauroidy a představují tak vzdálené příbuzné severněji žijících tyranosauridů.[5] Jejich první zástupci se objevili v období spodní křídy (asi před 130 miliony let) a vyhynuli pravděpodobně v období počínajícího kampánu (geologického stupně svrchní křídy), asi před 83 miliony let. Minimálně zmíněný Aerosteon a předloni popsaný druh Murusraptor barrosaensis měli některé kosti pneumatizované (vyplněné vzduchem), což nasvědčuje rozvoji efektivní dýchací soustavy ptačího typu.[6] Stejně jako tyranosauridi měli megaraptoři relativně štíhlé a k běhu dobře přizpůsobené zadní končetiny, rozdílným znakem však byly přední končetiny. Zatímco u tyranosauridů sledujeme jejich redukci, megaraptoři měli „ruce“ naopak poměrně mohutné a dlouhé a první i druhý prst byly zvětšené a vyzbrojené masivními drápy. Právě kvůli svému zahnutému 30 centimetrů dlouhému drápu byl druh Megaraptor namunhuaiquii považován zpočátku za obřího dromeosaurida.[7] Vývojově nejvyspělejší jihoameričtí zástupci této skupiny bývají řazeni do čeledi Megaraptoridae, platnost tohoto taxonu ale neuznávají všichni paleontologové.

Zobrazení dochovaných fosilií lebky a celého těla megaraptor(id)a druhu Murusraptor barrosaensis, formálně popsaného v roce 2016. Žil stejně jako Megaraptor na území dnešní argentinské Patagonie, pouze o zhruba 2 miliony let dříve, před asi 93 až 89 miliony let. Objevený exemplář měřil na délku přibližně 6,4 metru, jednalo se však ještě o nedospělého a tedy plně nedorostlého jedince. Kredit: Rodolfo A. Coria, Philip J. Currie, Wikipedie (CC BY 4.0)

Megaraptoři byli nepochybně nebezpeční dravci, kteří lovili býložravé dinosaury a snad i jiné obratlovce. Jejich lebky byly poměrně štíhlé a protáhlé, rozhodně nebyly vhodné k drtivému zákusu do těla oběti (jako v případě tyranosauridů). Nepatřili také k největším predátorům ve svých ekosystémech (alespoň v prvních třech čtvrtinách doby své existence) a museli se mít na pozoru zejména před obřími karcharodontosaury a později i abelisauridy. Prvním vědecky popsaným zástupcem je australský Rapator ornitholestoides, jehož fosilie byly objeveny roku 1905 a formálně popsány roku 1932 německým paleontologem Friedrichem von Huenem.[8] Na území současné Austrálie tito teropodi možná přímo vznikli a následně se rozšířili na území ostatních „jižních“ kontinentů tehdejší Gondwany. V současnosti známe jejich fosilie zejména z Austrálie a jihoamerické Argentiny, jeden nález pak z Japonska a fosilie jednoho možného zástupce pak z několika lokalit v severní Africe. Pokud šlo tedy skutečně o zástupce nadčeledi Tyrannosauroidea, výrazně by se rozšířilo geografické rozpětí výskytu této skupiny i na jižní polokouli. V letošním roce popsaný druh Tratayenia rosalesi, žijící v době před 86 až 83 miliony let a dosahující zhruba osmimetrové délky, ukázal, že po vyhynutí karcharodontosauridů mohli v jihoamerických ekosystémech představovat dominantní predátory právě megaraptoři (ačkoliv jen po dobu zhruba 10 milionů let).[9] Jak už bylo dříve uvedeno, zařazení megaraptorů mezi tyranosauroidy je kontroverzní a ne všichni vědci se na něm shodují. Podle některých studií se jednalo spíše o neovenatoridní alosauroidy[10], bazální (vývojově primitivní) célurosaury[11] nebo odvozenější célurosaury, mající blízké vývojové vztahy s tyranosauridy.[12] Megaraptoři byli každopádně další ukázkou fascinující rozmanitosti teropodních dinosaurů a nezbývá než doufat, že nové objevy nejen z australských a argentinských lokalit nám o této skupině, formálně popsané teprve v roce 2010[13], prozradí více informací.

Short Summary in English: Megaraptora is a controversial group of middle-sized carnivorous theropod dinosaurs with unclear relations to other theropod clades. Their fossils are mostly known from Cretaceous localities of Argentina and Australia.

[1] Paul, G. S. (2010). The Princeton Field Guide to Dinosaurs. Princeton University Press, str. 98 (anglicky)

[2] Azuma, Yoichi; Philip J., Currie (2000). „A new carnosaur (Dinosauria: Theropoda) from the Lower Cretaceous of Japan“. Canadian Journal of Earth Sciences. 37 (12): 1735–1753. doi: 10.1139/e00-064

[3] Sereno, P. C.; et al. (2008). Kemp, Tom, ed. „Evidence for Avian Intrathoracic Air Sacs in a New Predatory Dinosaur from Argentina“. PLoS ONE.3 (9): e3303. doi: 10.1371/journal.pone.0003303

[4] Matías J. Motta; et al. (2016). „New theropod fauna from the Upper Cretaceous (Huincul Formation) of northwestern Patagonia, Argentina“. New Mexico Museum of Natural History and Science Bulletin. 71: 231–253.

[5] Novas, F. E.; et al. (2013). „Megaraptorans as members of an unexpected evolutionary radiation of tyrant-reptiles in Gondwana“. Ameghiniana. 49(Suppl.): R33.

[6] Ariana Paulina-Carabajal & Philip J. Currie (2017). The braincase of the theropod dinosaur Murusraptor: osteology, neuroanatomy and comments on the paleobiological implications of certain endocranial features. Ameghiniana54(5): 617–640.

[7] Novas, F. E. (1998). „Megaraptor namunhuaiquii, gen. et sp. nov., a large-clawed, Late Cretaceous theropod from Patagonia“. Journal of Vertebrate Paleontology. 18: 4–9. doi: 10.1080/02724634.1998.10011030

[8] Huene, F. von. (1932). Die fossile Reptil-Ordnung Saurischia, ihre Entwicklung und Geschichte. Monogr. Geol. Pal. 4 (1) pts. 1 and 2, viii + 361 pp.

[9] Porfiri, Juan D.; et al. (2018). „A new megaraptoran theropod dinosaur from the Upper Cretaceous Bajo de la Carpa Formation of northwestern Patagonia“. Cretaceous Research. doi: 10.1016/j.cretres.2018.03.014

[10] Méndez, Ariel H.; Novas, Fernando E.; Iori, Fabiano V. (2012). „Premier enregistrement de Megaraptora (Theropoda, Neovenatoridae) au Brésil“ [First record of Megaraptora (Theropoda, Neovenatoridae) from Brazil]. Comptes Rendus Palevol. 11 (4): 251–256. doi: 10.1016/j.crpv.2011.12.007

[11] Apesteguía, Sebastián; et al. (2016). „An Unusual New Theropod with a Didactyl Manus from the Upper Cretaceous of Patagonia, Argentina“. PLOS ONE. 11 (7): e0157793. doi: 10.1371/journal.pone.0157793

[12] Novas, F. E.; et al. (2013). „Megaraptorans as members of an unexpected evolutionary radiation of tyrant-reptiles in Gondwana“. Ameghiniana. 49(Suppl.): R33.

[13] Benson, Roger B. J.; et al. (2010). „A new clade of archaic large-bodied predatory dinosaurs (Theropoda: Allosauroidea) that survived to the latest Mesozoic“. Naturwissenschaften. 97 (1): 71. doi: 10.1007/s00114-009-0614-x