O.S.E.L. - Nechutný rybí sliz se stane novým zdrojem antibiotik proti superbakteriím
 Nechutný rybí sliz se stane novým zdrojem antibiotik proti superbakteriím
Kdo si kdy sáhl na rybu, tak už ví, že jsou obvykle dost slizké. A jejich sliz by nás mohl zachránit před masožroutskými bakteriemi, nepříjemnými viry, nezdolnými kvasinkami nebo dokonce vražednými nádory. Anebo ne?

Mrtvá ryba anebo zdroj pozoruhodných antibiotik? Kredit: mahalie stackpole / Wikimedia Commons.

Dnešní antibiotika melou z posledního. Tedy nikoliv přímo ty blahodárné molekuly, ale spíše pacienti, kteří trpí bakteriálními infekcemi a spoléhají na to, že je antibiotika vytáhnou z bryndy. Nebo že jim v nejednom případě dokonce zachrání život. Vědci a lékaři proto usilovně hledají nové látky, s nimiž by současná antibiotika nahradili. A hledají je na zvláštních, neuvěřitelných a občas vyloženě nechutných místech. Jako je třeba rybí sliz.

Oregon State University.

Každý, kdo někdy zabíjel kapra nebo zachraňoval rybičku, která vyskočila z akvária v touze po lepším životě, jistě ví, že ryby jsou slizké. Poněkud nechutně slizké. A právě ve slizkém rybím slizu mořských rybek nedávno našla Sandra Loesgen z americké Oregon State University bakterie s velmi slibnou antibiotickou aktivitou. Jak se zdá, tak tyhle bakterie mají zbraně, které mohou použít proti svým soukmenovcům, včetně drsných a obávaných masožroutských zlatých stafylokoků MRSA. Když proti zlým mikrobům funguje léčivá hlína, proč by nemohl sliz?

Vypadá to, že sliz mořských ryb je doslova zlatým dolem biologicky zajímavých látek. Sliz chrání ryby před mikroby a viry. Co ochrání rybku, to by mohlo ochránit i člověka. Sám o sobě rybí sliz obsahuje polysacharidy a peptidy, které fungují proti bakteriím. A co je ještě zajímavější, tenhle sliz vlastně představuje úžasný ekosystém. Žijí a umírají v něm rozličné bakterie, viry a další mikroorganismy, které spolu vedou nepřetržité války. A my bychom mohli jejich rozepří velmi dobře využít.

Loesgenová a její tým vzali mladé rybky z mořských hlubin a také z rybky z mělkých vod, které žijí u pobřeží jižní Kalifornie. Mladým rybám dali přednost kvůli tomu, že mají méně vyvinutý imunitní systém a jejich sliz obsahuje více mikrobů, nežli je tomu u dospělých ryb. Z nalovených rybek opatrně ožižlali sliz, což muselo být samo o sobě dost zábavné, a detailně prostudovali celkem 47 různých kmenů bakterií, které v tomto slizu objevili.

Zlaté stafylokoky MRSA tančí vítězný tanec na mrtvé bílé krvince.

A jejich úsilí bylo odměněno. Pět extraktů z těchto bakterií velmi slušně potlačovalo růst populárních zlosynů zlatých stafylokoků MRSA. Tři z nich zase fungovaly proti patogenním kvasinkám Candica albicans. Látky z bakterie, kterou vědci vytáhli ze slizu okouníka Sebastes alutus, nejenomže silně potlačovaly zlatého stafylokoka MRSA, ale také buňky kolorektálního karcinomu, čili rakoviny tlustého střeva. Na objevy v rybím slizu docela slušný výkon.

Autoři studie zároveň podotýkají, že nová antibiotika pro lidi sice budou nesmírně žádoucí, ale nejde jen o ně. Výzkum rybího slizu by mohl vést k vývoji nových a více specifických přípravků pro rybí farmy. Jejich použití by mohlo omezit spotřebu antibiotik během produkce ryb. Výzkum slizkého rybího slizu je ale na samotném počátku, takže se teprve uvidí, jaká slizká překvapení v něm vlastně jsou.

Na moderní vědě je naprosto fascinují, že mnohdy vlastně nevíte, jestli jde o žert anebo nikoliv. Natolik jsou nové objevy a výzkumy smělé, neohrožené, překvapující a šokující, že lidská fantazie jen s obtížemi srovnává krok. Ještěže je prvního apríla jenom jednou v roce. Tak třeba antibiotika z rybího slizu, co myslíte?

American Chemical Society 1. 4. 2019.

Datum:01.04.2019