O.S.E.L. - Startup Hermeus vyvíjí dopravní letoun o rychlosti až Mach 5
 Startup Hermeus vyvíjí dopravní letoun o rychlosti až Mach 5
Concorde je už dlouho minulostí. Stále více společností ale usiluje o to, aby se komerční nadzvuková doprava vrátila na scénu. Novým hráčem se teď stal americký startup Hermeus, který chce postavit extrémně rychlý letoun se soudobými technologiemi.

Design letounu Hermeus. Kredit: Hermeus.
Design letounu Hermeus. Kredit: Hermeus.

V současné době prožíváme, alespoň pokud jde o mediální zprávy a přísliby do budoucna, renesanci nadzvukových dopravních letadel. Jejich tvůrci to ale nemají úplně snadné. Je to velká technologická výzva. Concorde byl sice krásný a představoval velký úspěch tehdejší techniky, ekonomicky to ale byl bezpochyby propadák. O sovětském Tupolevu Tu-144 ani nemluvě.

 

Do závodu o prakticky použitelná nadzvuková komerční dopravní letadla se teď zapojil nový hráč. Je to americký startup Hermeus, který před pár dny oznámil své plány postavit letoun, co by mohl létat rychlostí až Mach 5. Takovým strojem by bylo možné letět z New Yorku do Paříže namísto obvyklých více než 7 hodin pouhých 1,5 hodiny. Za startupem je celá řada zkušených odborníků, kteří prošli společnostmi jako SpaceX nebo Blue Origin.

Overture. Kredit: Boom Supersonic.
Overture. Kredit: Boom Supersonic.


Hermeus tvrdí, že získal úvodní investice od Khosla Ventures a dalších investorů, jejich výši ale odmítl blíže upřesnit. S těmito financemi Hermeus hodlá vyvinout demonstrační prototyp pohonu a dalších klíčových technologií, které jsou nezbytné pro konstrukci a provoz takového letounu.

 

Toto oznámení přichází asi 3 roky poté, co společnost Boom Supersonic oznámila své záměry vyvinout nadzvukový komerční letoun. K lednu 2019 Boom Supersonic získali více než 140 milionů dolarů na vývoj svého letounu Overture. Ten by měl létat rychlostí až Mach 2,2, což je asi o 10 procent rychleji než původní Concorde. Podle Boom Supersonic by jejich letoun měl být v komerčním provozu v polovině dvacátých let. Rovněž prozradili, že si u nich Virgin Group a Japan Airlines předobjednali celkem 30 letounů.

První let Concordu, 2. března 1969. Kredit: André Cros / Wikimedia Commons.
První let Concordu, 2. března 1969. Kredit: André Cros / Wikimedia Commons.


Nadzvukový letoun Hermeus by sice měl být mnohem rychlejší než starý Concorde, ale podle představitelů společnosti nebude využívat žádné zázračné technologie. Z valné většiny by měl spoléhat na dnes již existující technologie a materiály. Společnost Hermeus prý „nechce dělat vědu, ale techniku“.

 

Konstrukce letounu Hermeus by měla spoléhat především na titan. Pohon letounu by měl být reaktivní, založený na turbíně a kombinovaném cyklu (TBCC, anglicky Turbine Based Combined Cycle propulsion system). Během příštích let Hermeus hodlají postavit demonstrační prototyp, který by létal rychlostí Mach 5 a do osmi až deseti let by chtěli mít hotový letoun pro komerční provoz.


Hermeus vstoupil do hry o komerční nadzvukovou dopravu ze dvou hlavních důvodů. Vzestup společností jako jsou SpaceX, Blue Origin, Rocket Lab nebo Relativity podle nich přesvědčil investory, že letecké a kosmické technologie mohou zhodnotit jejich peníze. A velmi důležité je i to, že máme k dispozici řadu pokročilých technologií i materiálů, které teď mohou konstruktéři nadzvukových dopravních letounů využít.

Video:  Who We Are | Hermeus


Video: Supersonic flight is coming - get ready! | Blake Scholl | TEDxMileHigh


Literatura

Ars Technica 13. 5. 2019.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:17.05.2019