O.S.E.L. - Sépie – úspěšní transvestité
 Sépie – úspěšní transvestité
Převlekem za samici se domáhají malí samci australských sépií úspěchu v páření.

Sépie jsou mistry ve změně zevnějšku. Mění barvu skoro na počkání.

Obří australská sépie Sepia apama.

Malí samci australské sépie druhu Sepia apama (největší sépie světa měřící v průměru kolem tři čtvrti metru) šli ale se svou proměnou tak daleko, že už vlastně ani jako samci nevypadají. Změní si nejen barvu, ale i tvar těla a způsob pohybu a tváří se před svým okolím jako fešné samice. Dokážou se „převlékat“ opravdu bleskově. Během jediné minuty změní vzhled ze samce na samici a zase zpět třeba patnáctkrát. Díky tomu v nich větší samci nevidí konkurenci a neodhánějí je od samic, které si vyhlídli k páření. Podobný trik používají i další živočichové, například ještěrky nebo ryby. V případě obří australské sépie se ale poprvé povedlo určit, nakolik je tato strategie výhodná. Postaral se o to tým Rogera Hanlona z Marine Biology Laboratory. Ten na základě genetických analýz zjistil, že „přestrojení“ samci dokážou oplodnit samici až v 60% případů. Přitom samice tohoto druhu sépie jsou při výběru partnerů velice vybíravé a většinu nápadníků zaženou. Ale za všechno se platí. V mnoha případech je „přestrojení“ malého samce tak dokonalé, že po jeho přízni zatouží i nemaskovaný velký samec. A to je pak na čase vzít chapadla na ramena.

Typický manželský trojúhelník

Typický manželský trojúhelník v podání australských sépií. Vlevo je ona, uprostřed nahoře je on. Zcela vpravo jen také on – nenechte se mýlit tím, že se snaží vypadat jako ona.

Datum:26.01.2005 23:08