O.S.E.L. - Jak funguje mucholapka
 Jak funguje mucholapka
Masožravka mucholapka podivná sklapne svou zubatou past nad neopatrným hmyzem s hbitostí, jaká se v rostlinném světě krajně neobvyklá. Stačí jí k tomu desetina sekundy.

Chytat mouchy, to chce postřeh a hbitou ruku. Masožravá rostlina mucholapka podivná se v lapání hmyzu vyzná, i když zdaleka nelíčí jen na mouchy.

Mucholapka podivná (Dionaea muscipula)

Čapne po všem, co do její doširoka rozevřené pasti vleze. Ke své bleskurychlé akci využívá energii, kterou „uloží“ do pružných listů. Vyplývá to z výzkumů, které na University of Cambridge provedl profesor užité matematiky a mechaniky Lakshminarayanan Mahadevan působící dnes na americké Harvardově universitě.
Mahadevan přirovnává listy mucholapky k umělohmotnému víčku, které je prohnuté na jednu stranu a při nepatrném podnětu se bleskově vyboulí na stranu druhou. Číhající mucholapka prohne listy pasti ven a pokud na ně usedne hmyz, který se dotkne jemných chloupků, listy se prudce „překlopí“ na druhou stranu a sevřou se. Tato rychlá akce je vyvolána poměrně nevelkou změnou toku vody v listu, jíž spustí podrážení citlivých chloupků. Tak může rostlina konat velmi rychle i bez toho, že by musela být vybavena nervy a svaly jako živočichové.

Mahadevan

Lakshminarayanana Mahadevana už kontaktovali zástupci nejmenovaných producentů geneticky modifikovaných zemědělských plodin. Ti mají údajně zájem vyšlechtit kukuřici, která by listy a palicemi bleskurychle nafackovala každému, kdo by se ji pokusil v rámci ekologických protestů zničit. Pod dlaní skrývá Mahadevan bouli velikosti holubího vejce,  k níž přišel při blíže nespecifikovaných předběžných experimentech.

Pramen: Nature, Harvard University, Piantecarnivore