O.S.E.L. - Marťanské moře a podivné zdroje methanu
 Marťanské moře a podivné zdroje methanu
...může jednat o prostředí pestřejší a vůbec zajímavější, než jsme si mysleli.

Jarní prachové bouře na severním pólu Marsu (NASA, Hubble Telescope, 1996)

Jak informovaly odbornější servery i většina deníků, na Marsu bylo těsně pod povrchem objeveno zamrzlé moře z vodního ledu. Na tom by nebylo nic až zase tolik divného - novinkou je spíše to, že toto moře se nachází nedaleko rovníku. Zatím byly podobné útvary hlášeny spíše z polárních oblastí Rudé planety.
Pokud se objev, který se zakládá na posledních snímcích evropské sondy Mars Express, potvrdí, bude to zajímavé hned z několika důvodů.

Za prvé, moře je podle všeho staré pouze několik milionů let. To je v příkrém rozporu s většinou útvarů, které na Marsu vznikly erozí - tam se jedná o zhruba 3,5 miliardy let. Poslední objev zdá se naznačuje, že kapalná voda se zde mohla vyskytovat ještě mnohem později. Nicméně, ačkoliv i v tomto případě vědci věří, že se jim podařilo identifikovat i údolí vymletá tekoucí vodou, se jednalo pravděpodobně o jednorázovou událost katastrofického typu.
Voda se vyvalila z nitra planety a pak... Co se dělo dál není úplně jasné. Každopádně nestačí, aby pak na povrchu Marsu zmrzla, protože vzhledem k nízkému tlaku by při teplotách, jaké jsou nedaleko rovníku, led už sublimoval. Moře se před tímto osudem zachránilo proto, že dnes je led potažen vrstvou ztvrdlého prachu, byť jeho tloušťka činí pouhých několik centimetrů. Jak k tomu došlo není úplně jasné.

Pod povrchem Marsu v blízkosti rovníkové oblasti Elysium může ležet obrovské, zamrzlé moře vody o rozměrech 800 x 900 km a hloubce 45 m. European Space Research and Technology Centre (ESTEC), 2005

Druhou zajímavostí je zjištění, podle kterého měla být v této oblasti zaznamenána zvýšená koncentrace methanu. Methan byl v atmosféře Marsu zjištěn už v minulosti a je třeba říci, že zde v jistém ohledu nemá co dělat. V atmosféře Marsu je totiž současně přítomný kyslík, což znamená, že atmosféra Marsu je podobně jako ta pozemská ve stavu mimo chemickou rovnováhu (což se dlouho nevědělo - třeba Lovelock v Gaie dokonce na základě atmosféry ve stavu rovnováhy život na Marsu zcela odpískal a pokládal vcelku za zbytečnou i pečlivější sterilizaci sond). Methan každopádně musí být do atmosféry dodáván nějakým stále působícím procesem - a je jasné, že skoro každého ihned napadnou mikroorganismy.

Většina vědců je však skeptická. Jednak není zdaleka jisté, že se potvrdí vazba vyšší koncentrace methanu na zamrzlé moře těsně pod povrchem. Za druhé, jakkoliv je vcelku myslitelné, že v zamrzlém moři by mohly zůstat "zakonzervované" živé organismy (pokud by ovšem kdy na Marsu žily), přece jen to není prostředí, kde by člověk očekával zvláštní biologickou aktivitu. Proto alespoň prozatím převládá přesvědčení, že methan na Marsu vzniká spíše nějakým anorganickým procesem.

V tom ostatně Mars podle všeho není ojedinělý. Také na Titanu zjistil modul Huygens existenci velkého množství methanu. Ten se zde vyskytuje hned ve třech skupenstvích a hraje tedy podobnou roli, jakou má na Zemi voda. Zatímco na Marsu methan mizí především v důsledku reakce s kyslíkem, na Titanu ho rozkládá kosmické záření - i zde tedy musí existovat systém, který ho doplňuje. Opět se ale nepředpokládá, že by se jednalo o výsledek aktivity živých organismů.

Pokud by se ze zpráv dal vyvodit nějaký závěr, pak nabízím toto: zdaleka nejde o důkaz existence života, ale spíše o to, že mimo Zemi prostě probíhá celá řada různých fyzikálně-geologicko-chemických procesů, kterým prozatím dobře nerozumíme. I když zde třeba nikdy nenajdeme život, přesto se může jednat o prostředí pestřejší a vůbec zajímavější, než jsme si mysleli. Ani bez organismů se nemusí zdaleka jednat o "mrtvé" světy, kde už se vše odehrálo.

Datum:26.02.2005 14:22