O.S.E.L. - LINKY
 LINKY
Větší šance na úspěch umělého oplodnění díky českým vědcům, největší zrcadlo, protoindické písmo možná žádným písmem není, fascinace fosíliemi, největší zrcadlo pro družici, obojek odezírající pohyb hlasivek bez nutnosti mluvit nahlas, diamantové planety... Následuje další díl přehledu odkazů.

Při sanaci bývalých uranových dolů by mohl vznikat kamenec použitelný jako hnojivo.
Zdroj: Idnes

Čím nás fascinují fosílie? Lze takový zájem vysvětlit nějak bezprostředně darwinisticky?
"Když mě fascinuje pohled na kámen, provrtaný důmyslnou, pravidelnou síti chodbiček a komůrek, ve kterých kdysi žily mořské houby, pak opravdu nevím, co mi tím chce vzdálená zkušenost mých genetických předků sdělit. Mám se tím snad inspirovat při stavbě svého obydlí, využít toho při výrobě užitečných předmětů?" tak a podobně uvažuje geolog Radek Mikuláš na serveru Science World.

Základní představení TMS (transkraniální magnetická stimulace) a její potenciál jako léčebné metody.
Zdroj: VTM-Science

Drobná perlička - etymologie slova pivo a souvisejících termínů (slad, chmel...) na stránkách časopisu Vesmír (volná dostupnost článku může být časově omezena)

Česká společnost ExBio Praha, která původně vznikla v Ústavu molekulární genetiky, přišla s technologií, jež má zvýšit šanci na umělé oplodnění. Nová souprava umožňuje testovat embrya pěstovaná ve zkumavce na určitý antigen, a tak předem vyloučit ty, u nichž by byla následně nulová šance na úspěch.
Tisková zpráva na serveru Science World

Mohou ve vesmíru existovat diamantové planety, jejich kůra a plášť je tvořena spíše uhlíkem než oxidy křemíku?
Zdroj: Svět vědy

Protoindické písmo možná žádným písmem v pravém slova smyslu, ale spíše pouze soustavou magických symbolů. Nová provokativní hypotéza vychází mj. z toho, že z civilizace v povodí Indu nebyla nalezena žádná vyobrazení písařů a souvisejících činností. A pokud se o písmo jedná, jaká je šance na jeho rozluštění? Skutečně jde o drávidský jazyk?
Zvukový záznam rozhovoru s indologem Janem Filipským ve formátu MP3 na stránkách magazínu Planetárium.

A ještě jeden zvukový záznam - povídání o slunečních hodinách taktéž na serveru Planetárium.

Největší zrcadlo pro astronomickou družici bylo vybroušeno ve Finsku. Průměr má 3,5 metrů a bude použito pro družici Herschel Space Observatory, která má pozorovat velmi vzdálené hvězdy a galaxie.
Zdroj: Astro.cz

Vývoj mobilního telefonu, který by dokázal odezírat řeč bez toho, aby telefonující mluvil nahlas (podle okolností by se odezírání realizovalo buď pomocí speciálního obojku z pohybu hlasivek, nebo z pohybu rtů, časem snad přímo "odposlechem" mozku). Zájem má armáda (projekt sponzoruje americká armádní grantová agentura DARPA), technologie by se jistě uplatnila všude tam, kde nahlas mluvit nelze či se to nehodí.
Zdroj: Transhumanismus.cz