O.S.E.L. - Geneticky modifikovaná rýže Číňanům svědčí
 Geneticky modifikovaná rýže Číňanům svědčí
Velmi důkladná studie prokázala, že pěstování geneticky modifikované rýže přináší čínským farmářům nejen vyšší úrodu a dramaticky nižší výdaje za insekticidy, ale zároveň jim šetří zdraví.

Velká, širá, rodná GM rýžoviště …jak jste krásná na vše strany.

Vědci z čínské akademie věd spolu s americkými kolegy z University of California v Davisu a Rutgers University v New Brunswicku využili „poloprovozních“ zkoušek geneticky modifikované (GM) rýže dvou linií a prověřili nejen ekonomické, ale i zdravotní následky pěstování GM rýže pro čínské farmáře. Konkrétně šlo o linie Xianyou 63 a Youming 86. Obě linie jsou odolné vůči hmyzím škůdcům díky modifikovanému genu pro trypsin inhibitor.
Nechme nejdříve promluvit strohá čísla.

Ukazatel

Pěstitelé GM rýže

Pěstitelé konvenční rýže

Počet ošetření pesticidy (kolikrát se za rok stříkalo)

0,5krát

3,7krát

Výdaje za pesticidy

(v juanech na hektar)

Množství spotřebovaných pesticidů (kg/ha)

2,0

21,2

Práce vynaložená na postřiky

(dny/ha)

0,73

9,1

Výnos rýže (kg/ha)

6 364

Počet zúčastněných farmářů

Sklizeň z GM rýžovišť je vyšší.

Co k tomu ještě dodat? Je vidět, že z hlediska výnosů lze u konvenční rýže dosáhnout jen o málo nižší úrody  než u GM rýže. Ovšem za cenu asi desetkrát vyšších dávek insekticidů, což stojí čínského farmáře nejen juany, ale i čas strávený postřikováním rýžoviště. Ještě závažnější je ale zjištění, že farmáři pěstující konvenční odrůdy trpí mnohem více chorobami vyvolanými otravou pesticidy.

V následující tabulce jsou procenta farmářů, kteří v daném roce utrpěli újmu na zdraví v důsledku používání pesticidů (počítají se jen problémy, které měl farmář bezprostředně po postřiku rýžoviště, nezapočítávají se možné trvalejší následky na zdraví).

Množství použitých pesticidů na GM rýžovištích klesá na desetinu. Kšeft s těmito prostředky jde na buben a to je zdroj nespokojenosti mnoha výrobců pesticidů. Kampaně proti GM jim jdou na ruku, pokud jimi rovnou nejsou podporovány.

ROK

Farmáři pěstující výhradně

GM rýži

Farmáři pěstující

GM i konvenční rýži

Farmáři pěstující výhradně konvenční rýži

Na pozemcích s GM rýží

Na pozemcích s konvenční rýží

2002

7,7

8,3

2003

10,9

3,0

Počet lidí, kteří se při postřicích pesticidy přiotráví, je na GM rýžovištích roven nule. Důvod je jednoduchý – na GM rýžovištích se skoro nestříká. Ekologicky smýšlející občan by tedy měl dávat GM rýži přednost před rýží, při jejímž pěstování se do životního prostředí perou jedy.

I tady je celkem zřejmé, že pěstitelé GM rýže na tom byli výrazně lépe.

Výsledky z Číny tak jen potvrdily dřívější zkušenosti např. z Indie, kde se podobným způsobem projevilo zavedení odrůd GM bavlníku odolného vůči hmyzím škůdcům (viz např. Crop Protection 24, 433-440, 2005).

O solidnosti čínské studie s GM rýží svědčí velmi výmluvně to, kde byla publikována – v prestižním vědeckém týdeníku Science (Huang et al., Science 308, 688-690, 2005).

Takže vážení a milí odpůrci GMO, tentokrát rozhodně nejde o „vymývání mozků v drobníkovském stylu“, jak s oblibou tvrdíte. Řeč seriozních dat je jasná a volba čínských farmářů při volbě odrůd rýže bude zřejmě jednoznačná.

Datum:02.05.2005 00:01