O.S.E.L. - Senzační snímek Sombrera
 Senzační snímek Sombrera
V astronomii je Sombrero název pro spirální galaxii M104 v souhvězdí Panny (Virgo).

Obrázek z HST (Hubble Space Telescope) - fotografoval viditelné světlo, a Spitzerova dalekohledu – snímal infračervené záření.

Snímek je společným dílem dvou kosmických dalekohledů. HST (Hubble Space Telescope) fotografoval Sombrero ve viditelném světle, Spitzerův dalekohled v infračerveném záření. A právě Spitzerův dalekohled nám poskytuje neobyčejný pohled na tuto galaxii, která ve viditelném světle připomíná mexické sombrero, zatímco v infračerveném záření se podobá více „býčímu oku“.

Snímek M104, jak ho můžeme pozorovat v pozemských dalekohledech

Galaxie Sombrero, i když je menší než naše Mléčná dráha, patří v kupě galaxií v Panně mezi největší. Leží na jejím jižním okraji, od nás ve vzdálenosti 28 miliónů světelných let.
Její hmotnost odpovídá asi 800 miliardám Sluncí a její průměr je 50.000 světelných  let.

V dalekohledu je pozorovatelná jako malý oválný mlhavý obláček.

Mapa souhvězdí Panny

Zdrojem silného záření ze středu galaxie může být supermasívní černá díra. Velmi jasný okraj tvoří prachový prstenec obsahující právě se formující hvězdy. Prach, kterým jsou zahaleny, propouští jen infračervené záření, ostatní pohlcuje. Proto ve viditelném světle pozorujeme typický obraz galaxie – sombrero. Teprve při pozorování v infračerveném záření se prachový prstenec stává „průhledným“ a galaktické jádro a vnitřní hvězdný prstenec jsou dobře viditelné.

Tak výrazná aktivita v celé galaxii a vytvoření prstence, v němž se formují nové hvězdy, se většinou objevuje jako důsledek gravitační kolize galaxií. Proto byla galaxie M104 (Sombrero), jako jedna ze 75 galaxií, zařazena do projektu sledování blízkých galaxií Spitzerovým infračerveným kosmickým teleskopem. Cílem je studium vzniku hvězd v různých typech galaxií a vytvoření atlasu snímků a spekter těchto galaxií.

Autor: Miroslava Hromadová