O.S.E.L. - Dinosauři dýchali jako ptáci
 Dinosauři dýchali jako ptáci
Nová anatomická studie porovnává kosti dinosaura a ptáků odhaluje, že dinosauři vlastnili ptačí dýchací soustavu. Přesněji řečeno, ptáci vlastní dinosauří dýchací soustavu, protože mezi dinosaury patří.

Majungatholus atopus. Krasavec z konce křídy. Kreslíř ho velmi pravděpodobně ošidil o slušivé peří.

Ptáci jsou dinosauři. Bezesporu. Teď už jenom zbývá přepsat učebnice, polopaticky to vysvětlit novinářům a počkat, až vymře pár posledních vědců-podivínů, kteří z nostalgie nikdy nepřijmou realitu. Nálezy z poslední doby do sebe totiž krásně zapadají. Vytvářejí mozaiku divotvorného světa, ve kterém nevládly gigantické ještěrky, ale gigantičtí kohouti.
Původ ptáků vykládají dvě vědecké teorie. Ta, která již v podstatě zvítězila, představuje ptáky jako potomky jedné skupiny dravých teropodních dinosaurů. Důsledky jsou dalekosáhlé, například už není potřeba odpovídat na otázku, proč dinosauři vymřeli. Nevymřeli. Rovněž se nabízejí široké možnosti filmařům, kteří mohou popustit uzdu divoké fantazii. Případný Jurský Park IV by mohl a měl být plný barevného peří.

fosilie

Zde máte důkaz. Napravo dnešní jeřáb antigonin (Grus antigone), nalevo Majungatholus atopus. Přesněji řečeno jejich odpovídající hrudní obratle. NaP a CeP jsou inkriminované otvory soustavy vzdušných vaků.

Druhá teorie, dnes již vymírající, trpí dvěma neduhy. Je prakticky nepodložená a hlavně je hodně nudná. Odvozuje totiž vznik ptáků od triasových archosaurů, v tom případě by byli ptáci fádními bratranci dinosaurů.

Horní kompozici si můžete udělat i sami. Stačí vstříknout do dýchací soustavy kachny tekutý modrý latex. Na dolním obrázku jsou barevně odlišeny jednotlivé kachní vzdušné vaky.

Opírá se o údajnou nesrovnalost ve fosilním záznamu, protože většinu nejbližších příbuzných ptáků nalézáme v křídě, přičemž vlastní ptáci vznikli nejspíš někdy v juře. Zábavné je, že naprosto shodně, byť pravděpodobně s jiným úmyslem, argumentují kreacionisti. K tomu lze jen dodat, že například latimérie podivná žije až dodnes, přitom z fosilního záznamu mizí na konci druhohor a některé současné kmeny živočichů, prokazatelně staré stovky miliónů let, jsme ve fosilním záznamu zatím nenašli vůbec.

A takhle nějak vypadaly vzdušné vaky Majungathola. Vyznačeno barevně.

Druhou a poslední námitkou proti dinosauřímu původu ptáků je údajná nesrovnalost v embryonálním vývoji prstů mezi ptáky a ostatními dinosaury. Ve skutečnosti se nejspíš jedná o nedorozumění. Buď jde o špatnou interpretaci nebo někde na linii vedoucí k ptákům opravdu došlo k jedné změně embryonálního vývoje. A co má být?

Proč si můžeme být tak jistí? Všechny zbývající doklady a že jsou jich stovky, přesvědčivě ukazují, že ptáci opravdu dinosauři jsou. Kosti, desítky anatomických detailů, hnízda, vajíčka, chování, peří, uspořádání orgánů, dokonce podle nedávného nálezu čínského troodontida i pozice při spánku, to vše jednoznačně říká, že dinosauři nevymřeli.

Další kousek napínavé skládačky přidává studie nedávno publikovaná P. O’Connorem a jeho spolupracovníky. Dotyční badatelé zjistili, že dýchací systém teropodních dinosaurů byl v podstatě úplně stejný, jako ten ptačí. Dinosauři, stejně jako ptáci pumpovali vzduch do vzdušných vaků v kostech. Dříve se předpokládalo, že tohle umí pouze moderní ptáci. Letící pták potřebuje hodně energie, jinak řečeno, potřebuje rychlý a efektivní přístup ke vzduchu bohatému kyslíkem. Proto ptáci využívají soustavu vzdušných vaků, díky nimž jsou jejich plíce kontinuálně zásobovány vzduchem. Vaky fungují jako průtokové vzduchové pumpy.

Nevymřeli. Některým ptákům pořád ještě kouká dinosaurovitost doslova z očí.

My savci dokážeme jenom nudný nádech – výdech.
O’Connorův tým detailně prozkoumal kosti dravého teropodního dinosaura Majungatholus atopus. Srovnání se souborem více než 200 dnešních druhů ptáků ukázalo, že detaily struktur v dutých obratlech zmíněného teropoda odpovídají strukturám u moderních ptáků. Tenhle teropod měl podle všeho vzdušné vaky, docela jako ptáci.

Majungatholus žil před 67 milióny lety, tedy až na úplném konci křídy. Nebyl to žádný drobeček, na Madagaskaru se našla i skoro kompletní lebka, ze které lze snadno odvodit, že měřil přes 9 metrů. Vrchol potravního řetězce. Nikdo nemůže tvrdit a ani ostatně netvrdí, jak by si někdo mohl myslet, že by snad právě Majungatholus měl být předchůdcem dnešních ptáků. Naopak, stoprocentně jím není. Jde o něco jiného. Tento teropodní dinosaurus dokládá, že dýchací systém ptáků vznikl dříve, než samotní ptáci. Měla jej pravděpodobně řada teropodních dinosaurů, možná i někteří další dinosauři. Kupodivu tyhle potvory nelétaly, jenom rychle běhaly. Ale i pro rychlý běh se hodí vysoká rychlost metabolismu. A tu zajišťuje hi-tech dýchací soustava vzdušných vaků hodně dobře. Příslušníci linie moderních ptáků vzdušné vaky nevymysleli. Jen jim došlo, že by mohly být dobré i k letu.
Kreacionistický bard Wells na jednom z nejveselejších míst svého dílka Ikony evoluce komentuje dinosauří původ ptáků slovy: „Jestliže jsou ptáci dinosauři, potom podle stejného zdůvodnění jsou lidé ryby.“ Ryba je ovšem, podle kvality svého přirovnání, toliko pan Wells sám. Ptáci jsou dinosauři, protože jsou příbuznější některým dinosaurům, například slavnému Velociraptorovi víc, než sám Velociraptor některým jiným dinosaurům, například Stegosaurovi (takový ten sedmimetrový s trojúhelníkovitými pláty, co si ho mrtvého fotí kluci v Cestě do pravěku). Lidi jsou všehovšudy savci, neboť jsme příbuznější makakům, než makakové řekněme kosatkám. Patříme tedy dovnitř savců, stejně jako ptáci dovnitř dinosaurů. S možnou výjimkou pana ryby Wellse.

Pramen: Nature 436: 253-256.

Datum:27.07.2005 01:56