O.S.E.L. - LINKY
 LINKY
Atmosféra Saturnových prstenců, tkaniny z uhlíkových nanotrubiček, mutace v genu pro huntingtin by mohly do budoucna lidstvu způsobit hromadnou demenci, nejsilnější pivo na světě, placebo a bolest...

Další pokrok týkající se výzkumu genetických příčin stárnutí. Gen pojmenovaný Klotho ovlivňuje podle vědců z texaské univerzity měknutí kostí, ucpávání srdečních cév či ztrátu svalové hmoty. Zatím zkoumáno na myších.

Prstence Saturnu mají podle dat získaných sondou Cassini vlastní atmosféru nezávislou na atmosféře planety. Převládá zde molekulární kyslík. Kde se atmosféra vzala? Prstence jsou totiž složené především z ledu, ten se vypařuje, účinkem záření se rozpadá, přičemž lehký vodík nestačí slabá gravitace udržet a zbude kyslík...

Z uhlíkových nanotrubiček se podařilo připravit extrémně pevné tkaniny. "Plachta sluneční plachetnice o ploše 1 čtverečního kilometru by při zhotovení z takto skládané nanotrubkové látky měla pouhých 30 kilogramů."

V archivech Leidenské univerzity byl objeven rukopis jedné z Einsteinových studií, která se týkala "kondenzátů" existujících při extrémně nízkých teplotách.

Zajímáte-li se o dějiny mučičích nástrojů či zbraní hromadného ničení, snad by vás mohlo zaujmout něco málo o historii kravaty (např. co si o ní mysleli dekadenti nebo třeba Oscar Wilde).

Budoucností lidstva má být hromadná demence, která vznikne v důsledku opakovaných mutací v genu kódujícím huntigtin. Proč proti této degeneraci nefunguje selekce? Celá teorie vypadá pravda poněkud přitažená za vlasy, nicméně jako motivace pro nasazení genové terapie by to celé snad posloužit mohlo.

Americkým sládkům se podařilo připravit pivo obsahující 25 procent alkoholu. Bohužel se neuvádí, zda pro kvašení byly použity geneticky modifikované kvasinky.

Aktuální výzkumy toho, co by mohlo znamenat incké "písmo" kipu, probíhají na Harvardu. Vědci se zatím kloní k názoru, že jde o jakési účetní záznamy (uzlíčky udávají například typ komodity a její množství).

Na stránkách Planetária najdete rozhovor (formát MP3) o věčně zmrzlé půdě - permafrostu. Vyskytuje se někde také v ČR? Probíhá opravdu oteplování? Ubývá permafrostu podobně jako ledovců? A jaký dopad by mělo tání permafrostu například na Sibiři?

Zajímavý článek o tom, jak placebo může mít zcela reálné účinky a jak vlastně může ovlivňovat některé receptory v mozku (především odpovědné za vnímání bolesti), popisuje New Scientist.
Česky ve zdravotnických novinách:

Datum:27.08.2005 15:09