O.S.E.L. - První DNA byla stabilní jen díky vodě?
 První DNA byla stabilní jen díky vodě?
Chemikové z Oregon State University přišli s teorií zpochybňující stabilitu řetězců DNA.

Molekula DNA není tak stabilní jak se soudilo. Je-li vystavena UV záření mění stabilní a nestabilní stav a vzniká mnoho mutací.

Profesorka chemie Wei Kongová a její tým zveřejnili v časopisu Journal of Physical Chemistry lehce kontroverzní výsledky (spoluautoři článku Yonggang He a Chengyin Wu), které mají podle svých autorů bezprostřední vztah k počátkům pozemského života.

Kongová zhruba říká, že naše přesvědčení o stabilitě řetězců DNA je neoprávněné. DNA se takhle spořádaně chová jen ve speciálním prostředí, které jí poskytují živé organismy. Naproti tomu izolovaná DNA se velmi lehce dostane do nestabilního stavu, který vědci Oregonské university označují jako „dark state“.

Wei Kongová

Z téhle jakési nestabilní konformace se sice DNA překlopí zase velmi rychle do nějakého stavu stabilnějšího, přitom však může snadno dojít k mutaci, zejména pokud do molekuly ťukne třeba energetický foton ultrafialového záření.

Článek přesně nevysvětluje, zda se mutací míní rozházení pořadí bází nebo přímo změna chemické struktury bází jako takových, ale buď jak buď - za těchto podmínek by se jen stěží mohla rozběhnout evoluce. Nefungovala by totiž dědičnost a kumulativní selekce mezi podobnými formami, vše by se přelévalo „sem a tam“.

Před vznikem života scházel Zemi ozónový deštník. Stabilitu DNA mohla zajistit jen voda

Chemikové z Oregon State University navíc upozorňují, že před vznikem života bylo prostředí na Zemi mnohem drsnější než dnes. Scházela ozonová vrstva, která nás chrání před tvrdým zářením. První DNA to tedy neměla nijak jednoduché.
Klíčovým stabilizátorem DNA byla podle Kongové voda, která bránila přechodu do „temného stavu“.

EurekAlert,  Abstrakt článku z Journal of Physical Chemistry