O.S.E.L. - Začíná nový cyklus sluneční činnosti?
 Začíná nový cyklus sluneční činnosti?
Dne 31. července se zrodila na Slunci malá sluneční skvrna. Vynořila se z nitra Slunce a zmizela během několika hodin. Na Slunci se to stává zcela běžně; obvykle by tak nepatrná sluneční skvrna nestála ani za zmínku. Ale tato byla speciální: byla „obrácená“.

Sluneční fotosféra 31.7.2006 se slunečními skvrnami č. 901 a 902. Kroužkem je vyznačena skvrna opačnou s magnetickou polaritou. Credit: SOHO

"Čekali jsme na to," řekl David Hathaway, sluneční fyzik (Marshall Space Flight in Huntsville, Alabama). „Obrácená sluneční skvrna znamená, že začíná další sluneční cyklus.“

Detail sluneční fotosféry 31.7.2006. Kroužkem je vyznačena skvrna s opačnou magnetickou polaritou. Credit: SOHO

Hathaway vysvětluje: „Obrácená“ znamená, že sluneční skvrna má opačnou magneticky polaritu. Sluneční skvrny, které mají rozměry planet, vznikají díky vnitřnímu slunečnímu magnetickému dynamu. Jako všechny magnety ve vesmíru i sluneční skvrny mají severní (N) a jižní (S) magnetický pól.

Sluneční skvrna se 31. července objevila na 65° západní heliografické délky a 13° jižní heliografické šířky. Magnetická polarita slunečních skvrn v této oblasti je normálně N – S, jenže tato nová skvrna byla orientována opačně S - N. A to je důvod, proč jí astronomové věnují takovou pozornost.

Skvrny nového slunečního cyklu mají vždy opačnou magnetickou polaritu než skvrny předchozího cyklu. To sluneční fyzici už dávno ví. Magnetické pole Slunce se při přechodu do nového cyklu převrací a severní magnetický pól se stává jižním a opačně. Někdy se mluví o 22-letém magnetickém cyklu (Haleho cyklus).

Wolfovo relativní číslo sluneční aktivity (Sunspot index). Credit: SIDC

Slunečná aktivita stoupá a klesá v 11-letých cyklech, kdy se střídá období klidu s obdobím aktivity. Právě teď je Slunce klidné. „Jsme blízko konce 23. slunečního cyklu, který dosáhl vrcholu v roce 2001,“ vysvětluje Hathaway. Další, 24. sluneční cyklus, by měl začít „někdy teď“.

Současná aktivita Slunce, které je vzhledem k minimu 23. slunečního cyklu poměrně vysoká, vede některé sluneční fyziky k předpovědi, že následující cyklus bude mimořádně veliký. Možná největší za několik posledních desetiletí.

Ale kdy doopravdy 24. sluneční cyklus začne?

Dr. David H. Hathaway, sluneční fyzik (Marshall Space Flight, Huntsville). Credit: MSFC/NASA

„Možná, že se tak již stalo – 31. července,“ říká Hathaway. „Obrácená sluneční skvrna může být první sluneční skvrnou 24. cyklu.“

Je to vzrušující, ale Hathaway je opatrný hned z několika důvodů:

Za prvé  - sluneční skvrna existovala pouze 3 hodiny. Typické sluneční skvrny trvají dny, týdny nebo dokonce měsíce. Tři hodiny je extrémně krátká doba. "Přišla a odešla tak rychle, že ani nedostala oficiální číslo sluneční skvrny (sunspot numer)," říká Hathaway. Astronomové, kteří počítají sluneční skvrny, ji nepovažovali za hodnu pozornosti! A než zjistili, že má opačnou magnetickou polaritu, už na Slunci nebyla.

Za druhé - heliografická šířka skvrny je podezřelá. První sluneční skvrny nového cyklu se skoro vždy vynoří ve středních šířkách, kolem 30°N nebo 30°S (Spőrerův zákon). Obrácená skvrna se objevila na 13°S. "To je divné.“

Tyto zvláštnosti zabránily, aby Hathaway vyhlásil počátek nového slunečního cyklu. „Ale vypadá to slibně.“
I kdyby 24. cyklus opravdu začal, "neočekáváme hned nějaké velké bouře“. Sluneční cykly trvají průměrně 11 let (8 až 13let) a nějakou dobu to trvá, než se Slunce dostane na vrchol aktivity. Chvíli, možná jeden nebo dva roky, se ve skutečnosti 23. a 24. cyklus budou o Slunce dělit, budou současně vznikat skvrny „staré - normální“ a „nové - převrácené“. Nakonec 24. cyklus úplně převládne; pak opravdu začnou ohňostroje.

magnetogram

Obrázek: Magnetogram Slunce 31.7.2006
Magnetogram, tj. snímek rozložení polarity magnetického pole na slunečním disku, který je na obrázku šedý. Oblasti se severní magnetickou polaritou jsou bílé, s jižní magnetickou polaritou černé. Magnetickou mapu pořídila sonda SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) přístrojem MDI (Michelson Doppler Imager).

Aktuální magnetogram.